Mäta spänningen i bilbatteriet - hur går jag tillväga?

theworldsgreatest
2 januari 2010 · 11 Inlägg

Hejsan!

OBS! Jag kan ha fel i det jag säger, rätta mig i sådant fall! Jag kan tyckas vara skit dålig och allt vad det innebär, men vill gärna vara på säkra sidan när det kommer till allt som leder ström.

Det är så att jag lite är av en nybörjare vad gäller olika bildelar och dylikt.
Nu är det så att jag råkat haft på en liten lampa tänd, som finns i taket mellan förar- och passagerarsätena, i ca 2 dagar i sträck. Jag märkte det idag när jag skulle fylla på spolarvätskan. Jag antog att mitt bilbatteri måste tagit stryk av de då min stereo inte funkade samt att batterilampan endast lyste svagt. Så jag tänkte kolla spänningen i bilbatteriet med hjälp av en digital multimeter (http://www.produzon.ru/images/assets/p/ … CALTEK.jpg). I instruktionshäftet hittar jag flera olika typer av mätningar man kan göra. Likspänning, växelspänning, diodtest, likström etc. Sen finns det en som jag tror är det som ska användas i detta fall, nämligen batteritest. Mitt batteri såg ut, utan att ha kollat speciellt noggrant, att vara ett bly syra batteri då den var igensluten av plast runt om och man kunde inte så inuti den.

En annan sak, i instruktionerna så står det att man ska ställa in multimetern på batteri och sen 12V eller 1,5V. Hur satan vet man vad man ska välja?

Är det endast så simpelt att följa instruktionerna, ta bort platsen över polerna och mäta skiten?

Tack på förhand!

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
2 januari 2010 · 236 Inlägg

Vrid den 3 steg åt höger där det står 20
sätt en mätpinne på vardera sidan röd pinne på + svart på - polen
Blir det fel gör det inget då den bara visar ett - tecken framför  voltalet du får fram på displayen
Mät först spänningen med bilen helt avstängd sen mätar du spänningen igen sen du startat bilen
när generatorn laddar som den ska så brukar det variera mellan 13.6 till 14.2 volt
avstängd ca 12 volt
går den under tolv volt så är det en eller flera celler som kan vara nedsatt funktion på eller defekta.

Om du inte får laddspänning på 13.6 till 14.2 så kan det vara laddregulatorn i generatorn som spökar eller kolen.
Kolen brukar sitta ihop med laddregulatorn på många bilar så den byter man i en enhet
det kan även vara en eller flera dioder i generatorn som är trasiga om du inte får ut full laddspänning

Senast redigerat av rickard10735 (2 januari 2010)

Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
theworldsgreatest
2 januari 2010 · 11 Inlägg

Okej! Men när är det så att man kan använda en annan bil för att ladda upp batteriet? Dvs. ansluta varandras batteri med hjälp av startkablar? Är det om spänningen skulle vara mindre än ~ 12 volt?

ironhead volvoraggare
2 januari 2010 · 4 776 Inlägg

theworldsgreatest skrev:
Okej! Men när är det så att man kan använda en annan bil för att ladda upp batteriet? Dvs. ansluta varandras batteri med hjälp av startkablar? Är det om spänningen skulle vara mindre än ~ 12 volt?

ja ända du gör ju är att få hjälp start av ett friskt battri sen när  du väl fått i gång din bil mät då hur mycket den laddar... cirka 14 volt ska den ladda under 12 volt så laddar den inte

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
honda1 Isoleringsplåtslagare
2 januari 2010 · 173 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang