Volvo 740/940 halare pga sänkt

kolvas
18 februari 2010 · 4 001 Inlägg

jonTe skrev:

KammaDej skrev:

Kapten-RWD skrev:
Nu hänger jag inte på detta forum men kände mig tvungen att kommentera detta. Har inga beräkningar eller teorier men jag har provat olika bilar med olika fjädringar varje vinter (både volvo och bmw). Och rekommenderar mjukare fjädring med lång slaglängd som är mest "lättkört" under hala förhållanden. Denna vintern hade jag en 318is med hårdare sportdämpare och ganska mycket sänkt, dvs kort slaglängd. Visst det gick köra fort men bilen var väldigt opålitlig och svårkörd.

att en sänkt BMW 318is blir orolig beror inte på att karossen/chassit befinner sej närmare marken. inte heller på att den är hårdare.

Jag håller inte med (ovanligt va wink )
Möjligt att bilen beter sig knepig p.g.a av geometriskillnader MEN hårdeheten påverkar absolut körkänslan/stabilitet på ogämn väg.
Har man en hård sättning på fjädrar och dämpare innebär detta att ojämnheten man kör över inte tas upp av chassit lika bra som om man hade haft en soft inställning eller hur?
Hjulet kommer då studsa över ojämnheten istället för att följa den och det är såklart inte bra för fästet. Dessutom transporteras ojämnheten  upp i karossen vilket påverkar den som kör genom att göra känslan i bilen "orolig".

Som någon tidigare skrev: Kika bara på rallybilarnas inställningar för snö och asfalt.
Hade det inte påverkat fäste och körkänslan had de nog inte gjort såpass krafriga ändringar.

mvh Jonas

Jag LOVAR att en rallybil är hårdare med snö/is setup än vad en standard 318 är...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jonTe
18 februari 2010 · 5 710 Inlägg

kolvas skrev:

jonTe skrev:

KammaDej skrev:

att en sänkt BMW 318is blir orolig beror inte på att karossen/chassit befinner sej närmare marken. inte heller på att den är hårdare.

Jag håller inte med (ovanligt va wink )
Möjligt att bilen beter sig knepig p.g.a av geometriskillnader MEN hårdeheten påverkar absolut körkänslan/stabilitet på ogämn väg.
Har man en hård sättning på fjädrar och dämpare innebär detta att ojämnheten man kör över inte tas upp av chassit lika bra som om man hade haft en soft inställning eller hur?
Hjulet kommer då studsa över ojämnheten istället för att följa den och det är såklart inte bra för fästet. Dessutom transporteras ojämnheten  upp i karossen vilket påverkar den som kör genom att göra känslan i bilen "orolig".

Som någon tidigare skrev: Kika bara på rallybilarnas inställningar för snö och asfalt.
Hade det inte påverkat fäste och körkänslan had de nog inte gjort såpass krafriga ändringar.

mvh Jonas

Jag LOVAR att en rallybil är hårdare med snö/is setup än vad en standard 318 är...

Visst är den det men samtidigt TOKmjuk i jämförelse med asfaltsinställningarna eller hur?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
kolvas
18 februari 2010 · 4 001 Inlägg

jonTe skrev:

kolvas skrev:

jonTe skrev:

Jag håller inte med (ovanligt va wink )
Möjligt att bilen beter sig knepig p.g.a av geometriskillnader MEN hårdeheten påverkar absolut körkänslan/stabilitet på ogämn väg.
Har man en hård sättning på fjädrar och dämpare innebär detta att ojämnheten man kör över inte tas upp av chassit lika bra som om man hade haft en soft inställning eller hur?
Hjulet kommer då studsa över ojämnheten istället för att följa den och det är såklart inte bra för fästet. Dessutom transporteras ojämnheten  upp i karossen vilket påverkar den som kör genom att göra känslan i bilen "orolig".

Som någon tidigare skrev: Kika bara på rallybilarnas inställningar för snö och asfalt.
Hade det inte påverkat fäste och körkänslan had de nog inte gjort såpass krafriga ändringar.

mvh Jonas

Jag LOVAR att en rallybil är hårdare med snö/is setup än vad en standard 318 är...

Visst är den det men samtidigt TOKmjuk i jämförelse med asfaltsinställningarna eller hur?

mvh Jonas

jo, så är det men som sagt så måste man jämföra äpplen med äpplen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KammaDej
20 februari 2010 · 191 Inlägg

jonTe skrev:

KammaDej skrev:

Kapten-RWD skrev:
Nu hänger jag inte på detta forum men kände mig tvungen att kommentera detta. Har inga beräkningar eller teorier men jag har provat olika bilar med olika fjädringar varje vinter (både volvo och bmw). Och rekommenderar mjukare fjädring med lång slaglängd som är mest "lättkört" under hala förhållanden. Denna vintern hade jag en 318is med hårdare sportdämpare och ganska mycket sänkt, dvs kort slaglängd. Visst det gick köra fort men bilen var väldigt opålitlig och svårkörd.

att en sänkt BMW 318is blir orolig beror inte på att karossen/chassit befinner sej närmare marken. inte heller på att den är hårdare.

Jag håller inte med (ovanligt va wink )
Möjligt att bilen beter sig knepig p.g.a av geometriskillnader MEN hårdeheten påverkar absolut körkänslan/stabilitet på ogämn väg.
Har man en hård sättning på fjädrar och dämpare innebär detta att ojämnheten man kör över inte tas upp av chassit lika bra som om man hade haft en soft inställning eller hur?
Hjulet kommer då studsa över ojämnheten istället för att följa den och det är såklart inte bra för fästet. Dessutom transporteras ojämnheten  upp i karossen vilket påverkar den som kör genom att göra känslan i bilen "orolig".

Som någon tidigare skrev: Kika bara på rallybilarnas inställningar för snö och asfalt.
Hade det inte påverkat fäste och körkänslan had de nog inte gjort såpass krafriga ändringar.

mvh Jonas

haha jag har som jag tidigare sagt vant mej vid det wink

som kolvas påpekade, en 'normalsänkt/uppstyvad' bmw 318 är fortfarande alldeles för mjuk för att påverka på det sättet du beskriver.

om ett chassi ska uppföra sej oroligt över ojämnheter pga för hårda fjädrar ska dom vara extremt hårda.

mvh

Senast redigerat av KammaDej (20 februari 2010)

Junior84
7 december 2011 · 27 Inlägg

Nu ser jag att det va längesen denna disskusion va igång, men
ni verkar glömma av varför bilen blir halkig eller bra på olika väglag:

kapar men fjädring så är inte dämparen i origanl toppläge så då arbetar den inte rätt från topp till tå.
ska man sänka en bil får man köpa kortare fjädrar och dämpare som hör ihop.

Anledninen är att när en dämpare "sätter" sig, alltså trycks ihop så har respektive däck max grepp.

så min mening är på halt så ska det vara lång slaglängd på väghållningen och anpassat för detta med mjuka fjädrar och rätt sättning i dämpare.

mvh

Volvo 242 "GrpH på vägen" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang