Förlängning av batteripol, finns det?

Frankisch
3 januari 2010 · 43 Inlägg

Hallå

Mitt problem är det att kabelstammen som kommer fram till batteriet och även jordflätan är väldigt korta, vilket har gjort att när batteriet står på sin plats i bilen så når inte kablarna/skorna riktigt fram till polerna eftersom dom behövs vridas runt batteriet då +/- polerna ligger försänkta ner i batteriet som på de flesta jag sett.

Detta har tydligen lösts av förra ägaren genom två bitar koppar, ihop rullade som en strut som liksom höjer upp polerna från batteriet och kablarna/skorna kan komma åt från rätt håll utan att den kant som finns runt polerna är i vägen.

Så jag undrar om det finns någon sorts upphöjningar/förlängningar av polerna som är lite mer ordentliga än dessa koppar historier som sitter där nu, detta skulle göra att jag inte behöver skarva/dra om kablarna och slipper den dåliga kontakt som idag finns, är hemskt när pluspolen hoppar av och man blir ståendes som ett fån.


Tacksam för länkar eller kanske nån annan bra ide smile

Frankisch

Velox
3 januari 2010 · 73 Inlägg

Jag tror att det är både enklast och rätt billigt att skaffa nya lite längre kablar istället för nån slags speciallösning. Jag förutsätter då att batteriet sitter under huven för då är det inte så långa kablar.

Frankisch
3 januari 2010 · 43 Inlägg

Velox skrev:
Jag tror att det är både enklast och rätt billigt att skaffa nya lite längre kablar istället för nån slags speciallösning. Jag förutsätter då att batteriet sitter under huven för då är det inte så långa kablar.

Eftersom allt inte är original utan det finns en hel del nya kablar inbakat i det hela och allting är faktist gjort väldigt ordentligt hela vägen fram till den punkten att dom inte riktigt når så skulle det vara väldigt skönt om man kunde hitta nåt enkelt och snabbt att bara sätta på ovanpå batteriet.

Jag saknar även tillgång till garage och att skala kabel i denna kyla är inte det roligaste smile

Aerocombi Xenoholic
3 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Vore kul med en bild på problemet, så kanske det vore lättare att hjälpa till wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Frankisch
3 januari 2010 · 43 Inlägg

Aerocombi skrev:
Vore kul med en bild på problemet, så kanske det vore lättare att hjälpa till wink

Yes, batteriet står just nu på laddning inne, men slänger i det i bilen lite senare idag och tar då lite kort på härligheten smile

Drönirettab
3 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Ja, gör gärna det. Såna där lösningar kan ju kanske orsaka kortslutning eller liknande när de inte sitter fast på ett bra sätt. smile

bumpe Lastbilsmekaniker
3 januari 2010 · 3 878 Inlägg

Köp 2 st batteripoler med fäste för kabelsko istället för klämfäste för kabel, montera dessa på batteriet.
Köp en/2 lagom stora kapparbitar och kapa/bock/borra till en passande form, skruva fast dem på dina nya polskor.
Köp 2 kabelskor av lämplig dimension, typ 35-70mm2, klipp bort original batteripolskor och montera dina nya kabelskor.
Köp 2 bultar och skruva fast dina nya fina kabelskor på dina nymodifierade batteripolskor smile

henke_99 Offroad Racing
3 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Jag skulle köpa ett batteri som är anpassat till bilmodellen... (för dom har ju utgått från ett visst batteri när bilen tillverkades)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Frankisch
4 januari 2010 · 43 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag skulle köpa ett batteri som är anpassat till bilmodellen... (för dom har ju utgått från ett visst batteri när bilen tillverkades)

Jo fast problemet ligger ju inte i batteriet i sig, utan i att kablarna inte når tillräckligt långt för att vridas runt batteriet för att kabelskorna inte ska slå i själva batteriet.

Så det enda jag är ute efter är ju att kunna höja upp polerna så att kablarna kan gå raka vägen dit och inte behöver vridas runt till batteriets bortre sida, och nej det går inte att vända på batteriet för då når dom inte alls.

Aerocombi Xenoholic
4 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Hur gick det med bilderna då wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang