dumpventil...

Andreas__S
22 maj 2006 · 8 Inlägg

Hej har en audi 100 turbo 87a som jag har planer på att dra på en dump som jag har...

har en http://www.ridetech.se/Shop/Image/Article/DV-5.jpg sådan dump

Å frågan är vart jag ska sätta den, har sett en bild på en audi 100 turbo där den sitter på röret mellan insuget å intercoolern, men hört att den ska sitta så nära turbon som möjligt. vilket jag inte vet om de stämmer...

de går ju upp ett alu rör från turbon ska jag dra den på de röret?

mvh Andreas

horsekiller
22 maj 2006 · 747 Inlägg

Du skalla alltid sätta mellan ic och insug.. inte efter Turbon...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
jonTe
23 maj 2006 · 5 710 Inlägg

360_sleeper skrev:
Du skalla alltid sätta mellan ic och insug.. inte efter Turbon...

Är mig vetligen just efter turbon....wink

MVH Jonas
..............
bumpe Lastbilsmekaniker
23 maj 2006 · 3 878 Inlägg

jonTe skrev:

360_sleeper skrev:
Du skalla alltid sätta mellan ic och insug.. inte efter Turbon...

Är mig vetligen just efter turbon....wink

Nej, det går ju rör från turbon till IC:n och sen från IC:N till insuget Efter turbon är ju mellan IC:n och just turbon...

jonTe
24 maj 2006 · 5 710 Inlägg

bumpe skrev:
Efter turbon är ju mellan IC:n och just turbon...

Så du menar att tryckröret mellan IC:n och spjällhus/insug inte är efter turbon....?

>>Andreas__S, det råder delade meningar om vart som är den "optimala" avlstningsplaceringen men den vanligaste (och enligt mig vettigaste) placeringen är på tryckröret mellan IC:n och spjällhus/insug och då gärna så nära spjället som möjligt.
Vill du sätta den på röret mellan turbons utlopp (kompressorsidan) och IC:n går det oxo (många bilar har det så original) men man skall veta det att avlastningsventilen belastas ganska hårt termiskt eftersom den får cirkulera luft som inte har passerat IC:n och därför är hyvsat varm....

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang