Justering av dieselpump mercedes 300td??

Saabnorden lastbils chaffis......
8 januari 2010 · 299 Inlägg

tjo har en mercedes 300td -92 w124.. som jag bytt pump på. Bilen är slö, ryker svart som faen å går fort varm... och knackar högt och ljudligt (nästan som en traktor..)

med andra ord fullt påställd dieselpump, fel insprutningsläge och ev trasig spridare..

min fråga e då om någon vet ungefär hur många varv man ska skruva på ställskruven till dieseln samt tomgångs skruven för att de ska bli lagom för att besikta med.... (skruva först i botten och sen ett x antal varv upp igen...) samt ungefär var pumpen ska stå för att få rätt insprutningsläge...

tacksam för svar! är rätt så mycke som måste plockas bort för å komma åt, så jag gör de helst så få gånger som möjligt...

Senast redigerat av Saabnorden (8 januari 2010)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Jacke90
2 mars 2011 · 128 Inlägg

då du ska ställa in pumpen ha motorn igång och skruva så de sluta ryka vid maxgas (eventuelt mycke lite rykning)
ha du några problem att motorn eftervarvar?

låter iaf som du har fel pumpvinkel prova ställa den tidigare (felkuggad?)
sen om du har bytt pump finns de olika serie nummer vet dock inte hur de blir om man sätter dit fel.

Mercedes w123 "300 DT" (1980)
Volvo Amazon "Cab" (1965)
_ZaNDeR_
25 januari 2013 · 195 Inlägg

Jacke90 skrev:
då du ska ställa in pumpen ha motorn igång och skruva så de sluta ryka vid maxgas (eventuelt mycke lite rykning)
ha du några problem att motorn eftervarvar?

låter iaf som du har fel pumpvinkel prova ställa den tidigare (felkuggad?)
sen om du har bytt pump finns de olika serie nummer vet dock inte hur de blir om man sätter dit fel.

årets trådlyft kanske men men smile jag har en 300d som jag tycker eftervarvar onödigt, tyder det på att pumpen är felmonterad eller?

Mercedes 230E "M103 Turbo" (1982)
Mercedes 300DT "603 superturbo" (1987)
BMW 530d e39 "M-Sport Hellrot" (2000)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
26 januari 2013 · 1 201 Inlägg

Nä men dåligt justerade ställskruvar

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang