Försäkra bilen på pappa?

GTI_Jocke
14 januari 2010 · 217 Inlägg

Rille-K skrev:
Alla får göra som dom vill.... roll

Men hur kul är det att vissa upp en bil som inte är ens egen?? hmm

Så om man köpt bilen för egna pengar och betalar allt till bilen för egna pengar och betalar försäkringen för egna pengar Fast den står på typ sin far så är inte bilen ens egen enligt dig? OKEJ då vet vi.

Köp vilken bil ni vill och ställ den på nån annan tills premien sänks.

Senast redigerat av GTI_Jocke (14 januari 2010)

Das Auto
IceEyes Varningar: För många..
14 januari 2010 · 2 552 Inlägg

Det är dumt att betala för mycket, så givetvis låter man föräldrarna stå som ägare. Och sen att det retar alla moraltantar är bara grädde på moset smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
J-P-R DO IT LOW STYLE
14 januari 2010 · 1 342 Inlägg

GTI_Jocke skrev:

Rille-K skrev:
Alla får göra som dom vill.... roll

Men hur kul är det att vissa upp en bil som inte är ens egen?? hmm

Så om man köpt bilen för egna pengar och betalar allt till bilen för egna pengar och betalar försäkringen för egna pengar Fast den står på typ sin far så är inte bilen ens egen enligt dig? OKEJ då vet vi.

Köp vilken bil ni vill och ställ den på nån annan tills premien sänks.

Står inte du som ägare på bilen är den ju inte din oavsett hur mycket pengar du betalar.

Jag vill vara fräck och påstå att det är den här inställningen som sänker Sverige. Alla vill ha, ingen vill betala, ingen vill ta ansvar!

Visst är premierna ibland oförsvarbart höga. Faktum är dock att om man inte har råd (eller vill ta sig råd) ja då får man välja ett annat alternativ.
Det är ingen rättighet att äga en bil, det är en förmån!

En fråga:
Tar alla ni som skenförsäkrar ungdomsbiljett på bussen också? För det är ju dumt att betala mer för samma resa, eller hur?

Senast redigerat av J-P-R (14 januari 2010)

christofferedil Yellow bug!
14 januari 2010 · 1 640 Inlägg

Arcangelus skrev:

85an skrev:
När jag var inblandad i en olycka med Passat -01 som stod skriven på mamma, så var det inga problem. Fått ut den ersättning jag velat ha. Och även där var det en fråga om att jag inte tänker betala ett sjukt överpris för att vissa (läs: de flesta) i min åldersgrupp inte kan köra..




Hahaha..

och det säger killen som krockade, humor..

Och vem F*N säger att det var HAN som orsakade olyckan? Bara för att det är 10st inblandade bilar
i en olycka behöver inte det betyda att ALLA orsakat den! Sjukt dum kommentar, rent ut sagt...tänk
på vad du skriver innan du skriver det.

Glömde tillägga att jag inte var vållande på något sätt, så står fortfarande fast i min åsikt. Men det känns alltid lika skönt att få höra såna kommentarer såfort man säger att man varit inblandad i en olycka smile

Tycker fortfarande att det är sjukt att på grund av att 9 personer ska köra över sina begränsningar, så ska vi som försöker hålla hastigheter och köra förhållandevis lugnt och behärskat, behöva stå ut med en försäkring som ligger flera tusen över en rimlig nivå..

Är dessutom yrkeschaufför och kör x antal mil med företagens bilar. Det är en 8-9 timmar per dag. När man därefter kör 2 timmar per dag med privatbil, då ska man betala hutlös försäkring.

Senast redigerat av Edil_ (14 januari 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
christofferedil Yellow bug!
14 januari 2010 · 1 640 Inlägg

linuslinje skrev:

85an skrev:
När jag var inblandad i en olycka med Passat -01 som stod skriven på mamma, så var det inga problem. Fått ut den ersättning jag velat ha. Och även där var det en fråga om att jag inte tänker betala ett sjukt överpris för att vissa (läs: de flesta) i min åldersgrupp inte kan köra..




Hahaha..

och det säger killen som krockade, humor..

hahahha

Self p0wned

Lilla gubben, vem har sagt något om att jag var vållande? smile Den dagen du råkar ut för samma sak, så ska vi se vad du säger! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
85an
14 januari 2010 · 249 Inlägg

J-P-R skrev:

GTI_Jocke skrev:

Rille-K skrev:
Alla får göra som dom vill.... roll

Men hur kul är det att vissa upp en bil som inte är ens egen?? hmm

Så om man köpt bilen för egna pengar och betalar allt till bilen för egna pengar och betalar försäkringen för egna pengar Fast den står på typ sin far så är inte bilen ens egen enligt dig? OKEJ då vet vi.

Köp vilken bil ni vill och ställ den på nån annan tills premien sänks.

Står inte du som ägare på bilen är den ju inte din oavsett hur mycket pengar du betalar.

Jag vill vara fräck och påstå att det är den här inställningen som sänker Sverige. Alla vill ha, ingen vill betala, ingen vill ta ansvar!

Visst är premierna ibland oförsvarbart höga. Faktum är dock att om man inte har råd (eller vill ta sig råd) ja då får man välja ett annat alternativ.
Det är ingen rättighet att äga en bil, det är en förmån!

En fråga:
Tar alla ni som skenförsäkrar ungdomsbiljett på bussen också? För det är ju dumt att betala mer för samma resa, eller hur?

Vilket försäkringsbolag jobbade du på sa du? big_smile

Vilket högfärdigt svammel...

Optic
14 januari 2010 · 67 Inlägg

Det finns en anledning till varför försäkringen på oss mellan 18-25 är hög! Ni får gärna svara på den frågan om ni vill!
Har man råd att punga ut flera tusen på styling till "sin" bil. Men inte till försäkring så är det galet.


Det går att sänka den något. om man slår ihop sina försäkringar! t.ex. hem, bil försäkringar osv.

J-P-R DO IT LOW STYLE
14 januari 2010 · 1 342 Inlägg

85an skrev:

J-P-R skrev:

GTI_Jocke skrev:

Så om man köpt bilen för egna pengar och betalar allt till bilen för egna pengar och betalar försäkringen för egna pengar Fast den står på typ sin far så är inte bilen ens egen enligt dig? OKEJ då vet vi.

Köp vilken bil ni vill och ställ den på nån annan tills premien sänks.

Står inte du som ägare på bilen är den ju inte din oavsett hur mycket pengar du betalar.

Jag vill vara fräck och påstå att det är den här inställningen som sänker Sverige. Alla vill ha, ingen vill betala, ingen vill ta ansvar!

Visst är premierna ibland oförsvarbart höga. Faktum är dock att om man inte har råd (eller vill ta sig råd) ja då får man välja ett annat alternativ.
Det är ingen rättighet att äga en bil, det är en förmån!

En fråga:
Tar alla ni som skenförsäkrar ungdomsbiljett på bussen också? För det är ju dumt att betala mer för samma resa, eller hur?

Vilket försäkringsbolag jobbade du på sa du? big_smile

Vilket högfärdigt svammel...

Återkom när du lärt dig att lägga fram en åsikt eller ett argument

Rille-K Plåtis
14 januari 2010 · 948 Inlägg

GTI_Jocke skrev:

Rille-K skrev:
Alla får göra som dom vill.... roll

Men hur kul är det att vissa upp en bil som inte är ens egen?? hmm

Så om man köpt bilen för egna pengar och betalar allt till bilen för egna pengar och betalar försäkringen för egna pengar Fast den står på typ sin far så är inte bilen ens egen enligt dig? OKEJ då vet vi.

Köp vilken bil ni vill och ställ den på nån annan tills premien sänks.

Juridiskt sett så har du ingen bil.... hmm

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
Bjork OEM <3
14 januari 2010 · 6 957 Inlägg

85an skrev:

J-P-R skrev:

GTI_Jocke skrev:

Så om man köpt bilen för egna pengar och betalar allt till bilen för egna pengar och betalar försäkringen för egna pengar Fast den står på typ sin far så är inte bilen ens egen enligt dig? OKEJ då vet vi.

Köp vilken bil ni vill och ställ den på nån annan tills premien sänks.

Står inte du som ägare på bilen är den ju inte din oavsett hur mycket pengar du betalar.

Jag vill vara fräck och påstå att det är den här inställningen som sänker Sverige. Alla vill ha, ingen vill betala, ingen vill ta ansvar!

Visst är premierna ibland oförsvarbart höga. Faktum är dock att om man inte har råd (eller vill ta sig råd) ja då får man välja ett annat alternativ.
Det är ingen rättighet att äga en bil, det är en förmån!

En fråga:
Tar alla ni som skenförsäkrar ungdomsbiljett på bussen också? För det är ju dumt att betala mer för samma resa, eller hur?

Vilket försäkringsbolag jobbade du på sa du? big_smile

Vilket högfärdigt svammel...

Men ändå så rätt!!

OEM <3
85an
14 januari 2010 · 249 Inlägg

J-P-R skrev:

85an skrev:

J-P-R skrev:

Står inte du som ägare på bilen är den ju inte din oavsett hur mycket pengar du betalar.

Jag vill vara fräck och påstå att det är den här inställningen som sänker Sverige. Alla vill ha, ingen vill betala, ingen vill ta ansvar!

Visst är premierna ibland oförsvarbart höga. Faktum är dock att om man inte har råd (eller vill ta sig råd) ja då får man välja ett annat alternativ.
Det är ingen rättighet att äga en bil, det är en förmån!

En fråga:
Tar alla ni som skenförsäkrar ungdomsbiljett på bussen också? För det är ju dumt att betala mer för samma resa, eller hur?

Vilket försäkringsbolag jobbade du på sa du? big_smile

Vilket högfärdigt svammel...

Återkom när du lärt dig att lägga fram en åsikt eller ett argument

Du kan ju återkomma när du slutat svamla! Att säga att svenskar inte vill betala för sig, när vi har ett skattetryck som gör att vi betalar mer än varannan krona i SKATT.. det är kvalificerat svammel!

GTI_Jocke
14 januari 2010 · 217 Inlägg

Rille-K skrev:

GTI_Jocke skrev:

Rille-K skrev:
Alla får göra som dom vill.... roll

Men hur kul är det att vissa upp en bil som inte är ens egen?? hmm

Så om man köpt bilen för egna pengar och betalar allt till bilen för egna pengar och betalar försäkringen för egna pengar Fast den står på typ sin far så är inte bilen ens egen enligt dig? OKEJ då vet vi.

Köp vilken bil ni vill och ställ den på nån annan tills premien sänks.

Juridiskt sett så har du ingen bil.... hmm

ehh vem bryr sig? Han som köpt bilen vet ju att det är hans. Det räcker ju för vissa.

Das Auto
J-P-R DO IT LOW STYLE
14 januari 2010 · 1 342 Inlägg

85an skrev:

J-P-R skrev:

85an skrev:

Vilket försäkringsbolag jobbade du på sa du? big_smile

Vilket högfärdigt svammel...

Återkom när du lärt dig att lägga fram en åsikt eller ett argument

Du kan ju återkomma när du slutat svamla! Att säga att svenskar inte vill betala för sig, när vi har ett skattetryck som gör att vi betalar mer än varannan krona i SKATT.. det är kvalificerat svammel!

Du får ursäkta men vart får du in skatten i snacket om att svenskar ogärna betalar för sig?
Skatt betalar man i alla länder, mer eller mindre, det är ett tvång och handlar inte om något en enskild individ bestämmer över om den vill betala eller ej. Alla är nog bekanta med vad som händer om man låter bli att betala skatt.

Jag använder dina egna ord för att avfärda det du just skrivit, kvalificerat svammel!

twin_cam Smålänning
14 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Håller helt klart med J-P-R.
Spelar ingen roll att man betalar alla kostnader, står det inte ditt namn på regbeviset är det inte din bil. Punkt slut.
Men att låna pappas bil för att man inte har en egen är inget att skämmas för smile Jag brukar låna pappas felicia ibland när jag ska lasta något och behöver en kombi smile

DanneJ skrev:
Min första bil ställde jag på pappa, behövde ju dock inte använda försäkringen något. Brorsan ställde sin bil på farsan också och han fick den stulen, inga problem vi fick ut ersättning för allt inklusive billjudet även fast mitt namn stod på kvittona.

Stöldförsäkring är dock en helt annan sak... Där ligger summan på samma oavsett hur gammal ägaren är, då den inte har något med trafiken att göra överhuvudtaget.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
GTI_Jocke
14 januari 2010 · 217 Inlägg

IceEyes skrev:
Det är dumt att betala för mycket, så givetvis låter man föräldrarna stå som ägare. Och sen att det retar alla moraltantar är bara grädde på moset smile

Exakt. Ställ bilen på nån äldre och gå in och läs denna tråd sen och njut.lol

Das Auto
Germax
14 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Det är så jävla gött äre!

Smajly
14 januari 2010 · 3 059 Inlägg

Akka skrev:
Orkade inte läsa hela tråden, men på trygghansa så finns det en tilläggs ruta man kryssar i om det är någon mer i familjen som ska köra bilen och om denna är under 25 lr va det nu står.

Det blir lite dyrare men det är "lagligt"

Många bolag har nått liknande.. BMW Orginal försäkring kan man göra ett tillägg att ingen under 25år kommer att framföra bilen.. Då har man nån liten rabatt på försäkring o självrisk..

pukan2
15 januari 2010 · 3 182 Inlägg

Har en bekant som har haft alla sina bilar på sin mamma och det har funkar as bra i flera år tills den dagen han krockade fick inte ut en krona för bilen när försäkringsbolaget fick reda på att det va han som körde. mer en så vet jag inte.

gamlingen
15 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Var och en gör ju som man vill och själv tror jag inte att premierna skulle gå ner så nämnvärt mycket om alla skrev försäkringarna på sej själva, dom bygger ju trots allt på olycksstatistiken. och inte blir olyckorna mindre för att ingen skenförsäkrar.

Evildan
27 mars 2011 ·

Trancequeen skrev:
Hejsan

Är det lagligt att göra ett ägarbyte till min far och på så sätt sätta försäkringen på honom för att få en lägre premie per år?

Jag förstår att din pappa vill vara snäll och hjälpa till men i själva verket gör ni ett försäkringsbedrägeri tillsammans, kolla med erat bolag vad dom anser om detta.
Försäkringsbedrägeri är som du förhoppningsvis förstår ett ganska allvarligt brott i lagens ögon.

Efterssom du är myndig, då är det väl det ärliga sättet att gå tillväga att du äger och betalar bilen själv så som vuxna gör?

Det kriminella beteende som din pappa låter dig genomföra gör bland annat att vi andra som har råd att äga och betala för våra bilar själv får betala höga premier, du har aldrig funderat på varför "din" åldersgrupp får betala högre premier?


http://www.lansforsakringar.se/SiteColl … fordon.pdf

Sida 6
Kapitel 3

312 Vem försäkringen gäller för

Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska
intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning
för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige
brukaren av fordonet är du själv.
Om du är registrerad som ägare till fordonet och har
tecknat försäkring för det trots att du inte äger det riskerar
du att bli helt utan ersättning vid en skada. Detta gäller dock
inte om försäkringsplikten fullgörs av dig i egenskap av den
förmyndare som registrerats i Vägtrafikregistret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang