Ny tryckplatta(sachs 763) och lamel. men går ej att koppla ur. volvo

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

hej!

jag satt upp en m46 låda på min volvo 245:a i helgen. jag satt ditt ny tryckplatta sachs 763 som ska hålla för lite mer kraft eftersom jag kör trimmat. satt även ditt ny lamel.

men när jag la i en växel och koppla så kunde jag inte snurra på utgående axel från lådan.(Bilen står på billyft)
när jag satt en tving och pressa ner kopplingsarmen mer än vad den åker ner när man kopplar ur med foten så kunde jag snurra på utgående axelfrån lådan. men då satt kopplingpedal stenhårt fast i botten.

kan vajern vara för lång? jag hade lika vajer när jag körde in bilen i garaget men då hade jag orginal turbo tryckplatta och lamel och m47 låda.

mvh david

mulleri
24 januari 2010 · 508 Inlägg

det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

mulleri skrev:
det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

stolomspunnen slang till vajern?

kan det verkligen vara de? verkar konstingt tkr jag men du kanske har rätt.
var får jag tag på det isåfall?big_smile

karlsson_6 Volvo Fantast
24 januari 2010 · 194 Inlägg

Zinterlamell?

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
mulleri
24 januari 2010 · 508 Inlägg

Nagz skrev:

mulleri skrev:
det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

stolomspunnen slang till vajern?

kan det verkligen vara de? verkar konstingt tkr jag men du kanske har rätt.
var får jag tag på det isåfall?big_smile

juste förlåt trodde du menade 940..smile

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Zinterlamell?

nopp vanlig turbo lamel som e ny

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

mulleri skrev:

Nagz skrev:

mulleri skrev:
det är ju en hårdare tryckplatta, prova med en stålomspunnen slang, har samma problem med min... orginal är gummi som flexar rätt bra...

stolomspunnen slang till vajern?

kan det verkligen vara de? verkar konstingt tkr jag men du kanske har rätt.
var får jag tag på det isåfall?big_smile

juste förlåt trodde du menade 940..smile

hehe:P

Freddy_Fish
24 januari 2010 · 268 Inlägg

har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

Freddy_Fish skrev:
har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva påtongue

Senast redigerat av Nagz (24 januari 2010)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Nagz skrev:

Freddy_Fish skrev:
har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva påtongue

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

NITROUS skrev:

Nagz skrev:

Freddy_Fish skrev:
har du justerat vajern riktigt?  kanske är för dåligt spänd?

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva påtongue

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

Freddy_Fish
24 januari 2010 · 268 Inlägg

Nagz skrev:

NITROUS skrev:

Nagz skrev:

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva påtongue

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ft motorn sitter ju original i 940 och 940 har hydraulisk koppling, alltså självjusterande.  vad är det för färg på muttern?  kan du fixa en bild?  alla kopplingar med vajer gå att justera.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Nagz skrev:

NITROUS skrev:

Nagz skrev:

e det inte sjåälvjusterande?

den stog iaf bra innan jag bytte allting. det sitter ju typ plastmutter där och den går ju typ inte att skruva påtongue

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ja skulle du haft hydraulisk så hade den justerat sig självt, men inte när du har vajer. lägg dej under och kolla spelet på vajern, är den för slack så kan den ju inte koppla ur som den ska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

NITROUS skrev:

Nagz skrev:

NITROUS skrev:

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ja skulle du haft hydraulisk så hade den justerat sig självt, men inte när du har vajer. lägg dej under och kolla spelet på vajern, är den för slack så kan den ju inte koppla ur som den ska.

den är inte slak. så jag vet inte vad de kan vara för fel hmm

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

Freddy_Fish skrev:

Nagz skrev:

NITROUS skrev:

nej den är inte självjusterande, hur ska vajjern kunna veta hur lång den är? är vajjerna för slapp går det inte att frikoppla ordentligt.

det e samma sprängkåpa som de va förut och den funka bra. motorutdraget om ft motor så är den självjusterande... hur ska jag kunna skriva på en plastmuttern?

ft motorn sitter ju original i 940 och 940 har hydraulisk koppling, alltså självjusterande.  vad är det för färg på muttern?  kan du fixa en bild?  alla kopplingar med vajer gå att justera.

okej jag skall fixa en bild kmr inte ikväll men imorgon. fixar jag en bild

Louksor
24 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
24 januari 2010 · 308 Inlägg

Louksor skrev:
Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...

Louksor
25 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Sätte du lamellen åt rätt håll ?

Nagz skrev:

Louksor skrev:
Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
25 januari 2010 · 308 Inlägg

Louksor skrev:
Sätte du lamellen åt rätt håll ?

Nagz skrev:

Louksor skrev:
Dåligt justerad vajer eller för kort urtrampningslager.
Finns urtrampningslager som är längre att köpa på kgtrimning.

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...

det va min polare som satt ditt den. han sa att det går bara att sätta den åt ett håll.

Senast redigerat av Nagz (25 januari 2010)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Nagz skrev:

Louksor skrev:
Sätte du lamellen åt rätt håll ?

Nagz skrev:

okej men jag kördem ed samma urtrampningslager om turbotryckplattan hade:S
konstigt att man skall behöva ha ett annat...

det va min polare som satt ditt den. han sa att det går bara att sätta den åt ett håll.

går att sätta åt två håll, men funkar bara åt ena hållet. brukar stå flywheel side på den sidan som ska vara mot svänghjulet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang