Bygga Cattback system med biltemas rostfria flexibla avgasslang??

Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

Tja!!

Har funderat nu på att bygga avgassystem till min volvo T5r. Har varken ork eller lust och köpa små bitar och böjar från biltema och "pussla" ihop allt. Såg denna flexibla avgasslangen (se länken nedan) och tänke bygga från katt och sedan på med en schyst slutdämp från Simons.. Undrar om detta är någonting att ha om man är riktigt lat för och sätta sig ner och bygga riktigt system??

http://www.biltema.se/products/producti … emId=88169

Denna avgasslang slutet tätt runt om, tål hätiga vibrationer och höga tembraturer. Slangen är i rostfritt stål.

snoddas
24 januari 2010 · 1 142 Inlägg

ja de kan du men då kan du ju lika gärna skita i slutdämp eftersom de kommer läcka överallt. de är ju inte jobbigt att bygga eget de är ju bara plocka bort de gamla sen så köper du delar och bygger ihop de påsidan om bilen så de ser likadant ut.

Amazon_123GT Driifter;)
24 januari 2010 · 1 630 Inlägg

de funkar.. byggde på från främre röret till slutdämparen på brorsans amazon med den för o få de riktigt nära golvet då den va gött låg tongue

så helt ok.. bara trixa till några upphängningar av ett par avgasklämmor så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
de funkar.. byggde på från främre röret till slutdämparen på brorsans amazon med den för o få de riktigt nära golvet då den va gött låg tongue

så helt ok.. bara trixa till några upphängningar av ett par avgasklämmor så

Härligt och höra att de funkar. blir då och köpa en sån slang. Men hur blir ljudet?? Låter de som man när man blåser i en flexslang i plast??

Volvo_Mannen Volvoskadad
24 januari 2010 · 6 017 Inlägg

Zand skrev:

Amazon_123GT skrev:
de funkar.. byggde på från främre röret till slutdämparen på brorsans amazon med den för o få de riktigt nära golvet då den va gött låg tongue

så helt ok.. bara trixa till några upphängningar av ett par avgasklämmor så

Härligt och höra att de funkar. blir då och köpa en sån slang. Men hur blir ljudet?? Låter de som man när man blåser i en flexslang i plast??

lol HAHAHAHA!! Det vore nått! lol

Jonas
Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

hahahaha

Amazon_123GT Driifter;)
24 januari 2010 · 1 630 Inlägg

ljudet blir som vanligt typ så ingen större skilland

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
ljudet blir som vanligt typ så ingen större skilland

låter bra wink

bumpe Lastbilsmekaniker
24 januari 2010 · 3 878 Inlägg

Ja, vi pratade om det på jobbet senast i torsdags, skojade om det först men kom på att det är ju fan skitsmidigt att bygga med flex-slang smile

Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

bumpe skrev:
Ja, vi pratade om det på jobbet senast i torsdags, skojade om det först men kom på att det är ju fan skitsmidigt att bygga med flex-slang smile

tänkte precis likadant. kostar 200kr/meter för en sån slang. räcker ju med 2st sen en snygg ljuddämpare. kan tänka mig att de e betydligt mycke lättare att bygga med sån slang när man ska bygga dubbla utblås bak. "AWD bakdel"

Amazon_123GT Driifter;)
24 januari 2010 · 1 630 Inlägg

du får köpa en rörstump i rätt dimension o sätta i skarven bara så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Zand
24 januari 2010 · 273 Inlägg

jag undrar om de går att snitta 2 snitt i kanterna på flexröret för att kunna klämma åt den runt ett annat rör?? eller skall man svetsa för säkerhets skull?

einherjer
24 januari 2010 · 587 Inlägg

Jag är högst skeptisk till hela bygget faktiskt.

Varför: min erfarenhet är den att flexen ger med sej. ett exempel på det är flexröret på en polares primera. avgassystemet läckte såini hvete så vi kollade det , avgaset såg skitfint ut men själva flexröret var helt kasst så det var tydligt i DET fallet iaf vad som gav sej först.  men prova gärna och återkom om ett halvår med resultatet.

Senast redigerat av einherjer (24 januari 2010)

bumpe Lastbilsmekaniker
24 januari 2010 · 3 878 Inlägg

einherjer skrev:
Jag är högst skeptisk till hela bygget faktiskt.

Varför: min erfarenhet är den att flexen ger med sej. ett exempel på det är flexröret på en polares primera. avgassystemet läckte såini hvete så vi kollade det , avgaset såg skitfint ut men själva flexröret var helt kasst så det var tydligt i DET fallet iaf vad som gav sej först.  men prova gärna och återkom om ett halvår med resultatet.

Hur länge hade inte det suttit där?
Detta är ju ett smidigt budgetalternativ till dyra rostfria sportsystem smile

Baku Snickarjävel
24 januari 2010 · 554 Inlägg

lathet ut i fingerspetsarna haha big_smile

Senast redigerat av Scoobyman (24 januari 2010)

JoeyJ
24 januari 2010 · 502 Inlägg

känns som att man kommer behöva många upphängningar annars kommer det ju bara sjunka ner och skrapa i marken tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang