Volvo insugs frågor?

cevil90
25 januari 2010 · 113 Inlägg

Tjaa jag tänkte trimma upp min gammla B230F..
Tänkte bygga ett nytt insug till den men jag behöver lite ideer till hur man skall kunna få ur mest effekt...

Ska man bygga med separata spjäll, här funderar på om plenum ger någon effekt på ikke turbo bilar?

Någon som är kung på sånt här?
eller vet några hemsidor där man kan beställa separata spjällhus?

peace out/ante

Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/
BMW E36 M3 3.2 "Neroracing på facebook" (1997)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 januari 2010 · 3 180 Inlägg

börja med att byta kam, har du möjlighet byt även toppen, dom bromsar bra mycket mer än insuget kan jag garantera dig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
teamvolvoracing Trucker
26 januari 2010 · 1 220 Inlägg

innan du ge dig på att byta insug för att hitta några hk där så kan du införskaffa en sjyst portad, planad 531 eller 405 topp, k,h vx3 osv kam. extraktorrör och 2,5" sportsystem, bra flödesmässigt luftfilter med kall luftintag, chip vet inte om det finns til f modellen men är du inte nöjd där så är det bara att börja sätta sig in i volvotrimmningen rejält finns mycket bra att läsa på http://forum.savarturbo.se/index.php

Senast redigerat av teamvolvoracing (26 januari 2010)

Vissa är bara bättre än andra!
cevil90
28 januari 2010 · 113 Inlägg

Tack för alla tips mannen! guld stjärna till dig tongue

Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/
BMW E36 M3 3.2 "Neroracing på facebook" (1997)
ToFFe-
29 januari 2010 · 39 Inlägg

vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

Putteee
31 januari 2010 · 193 Inlägg

cevil90 skrev:
Tack för alla tips mannen! guld stjärna till dig tongue

Håller själv på att trimma en b230F Ska börja med att porta/plana toppen
vikta in vev/kolvar lätta sväghjul kanske inte säker än i med en annan kam
och extraktor detta tror ja kommer ge en del smile

Men som han skrev länge upp 531 toppen vx3 axel extraktor och lite andra saker smile

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
dannnej
6 februari 2010 · 761 Inlägg

ToFFe- skrev:
vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
BrajjAxx 040 RedLine
7 februari 2010 · 1 219 Inlägg

dannnej skrev:

ToFFe- skrev:
vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
dannnej
7 februari 2010 · 761 Inlägg

BrajjAxx skrev:

dannnej skrev:

ToFFe- skrev:
vad har du för budget?

Separata spjäll och plenum kostar mer än ett komplett turbomaskin.

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Det är inte därför man byter till separata spjäll, det är för responsen, och för att det är snyggt smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Bensinskallen P o r s c h e
7 februari 2010 · 1 700 Inlägg

2,5 liters marinvev, borra till runt 2,9 liter.

Steg 5 topp, steg 5 extraktor, separata spjäll med trattar/ filter direkt på, sen ett sprut med mappning så kommer de röra på sig wink

Månen8 kam skulle ju knuffa på bra också, men beror ju lite på vad du ska ha bilen till också för den är inte bra till stadskörning i alla fall big_smile

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
erixon89
7 februari 2010 ·

Bensinskallen skrev:
2,5 liters marinvev, borra till runt 2,9 liter.

Steg 5 topp, steg 5 extraktor, separata spjäll med trattar/ filter direkt på, sen ett sprut med mappning så kommer de röra på sig wink

Månen8 kam skulle ju knuffa på bra också, men beror ju lite på vad du ska ha bilen till också för den är inte bra till stadskörning i alla fall big_smile

Den setupen är inte billig:)

BrajjAxx 040 RedLine
7 februari 2010 · 1 219 Inlägg

dannnej skrev:

BrajjAxx skrev:

dannnej skrev:

Nja, jag gav 3000:- för mina, men sen har jag nog lagt 50timmars arbete på att få dit dom smile

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Det är inte därför man byter till separata spjäll, det är för responsen, och för att det är snyggt smile

Så effektmässigt så är det inga fördelar alls? yikes

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Bensinskallen P o r s c h e
7 februari 2010 · 1 700 Inlägg

erixon89 skrev:

Bensinskallen skrev:
2,5 liters marinvev, borra till runt 2,9 liter.

Steg 5 topp, steg 5 extraktor, separata spjäll med trattar/ filter direkt på, sen ett sprut med mappning så kommer de röra på sig wink

Månen8 kam skulle ju knuffa på bra också, men beror ju lite på vad du ska ha bilen till också för den är inte bra till stadskörning i alla fall big_smile

Den setupen är inte billig:)

Nejnej men ska de gå fort så kostar de wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
dannnej
7 februari 2010 · 761 Inlägg

BrajjAxx skrev:

dannnej skrev:

BrajjAxx skrev:

Okej trevligt:) När är det man spjället börjar strypa på ett ungefär, är det över 400hk eller nått sådant?smile

Det är inte därför man byter till separata spjäll, det är för responsen, och för att det är snyggt smile

Så effektmässigt så är det inga fördelar alls? yikes

Beror på vad man jämför med.

Man kan köra vassare kammar med separata spjäll än med singelspjäll tillexempel

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang