Olja lampan blinkar på min PASSAT.

Emill88
26 januari 2010 · 163 Inlägg

hej alla. behöver verkligen hjälp. vill vet om det är farligt att köra blinkande olja lampa, även finns olja i motorn. olja/oljafilter bytt nyligen. felsök den men hittar inget. vad kostar det fixa detta? alla säger olika, oljatråget, givare osv.

tips? förslag? tacksam för allt.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
26 januari 2010 · 3 180 Inlägg

är det givaren så kostar det någon hundring om du gör det själv, är det pumpen så kan det bli dyyyyrt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Emill88
26 januari 2010 · 163 Inlägg

NITROUS skrev:
är det givaren så kostar det någon hundring om du gör det själv, är det pumpen så kan det bli dyyyyrt

hur mycket tror du ? men det knackar inte ens..vill behålla bilen men felet göra mig tveksam.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
Kristoff_
26 januari 2010 · 87 Inlägg

kan vara oljesilen som är igen koksad, rätt vanligt om man kört med längre bytes intervaller med oljan. man får ta ner tråget och montera ner silen och göra rent eller byta. men som föregående talare, kan ju vara en givare men vanligt problem det där med silen

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
Emill88
26 januari 2010 · 163 Inlägg

Pihlanker skrev:
kan vara oljesilen som är igen koksad, rätt vanligt om man kört med längre bytes intervaller med oljan. man får ta ner tråget och montera ner silen och göra rent eller byta. men som föregående talare, kan ju vara en givare men vanligt problem det där med silen

okej, men när jag kör fortare så lyser lampan oftare än vanligt. vrider jag nyckeln bara så försvinner den direkt. men kostar det inget att byta silen?

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
darkwizard Fordonstekniker
26 januari 2010 · 1 740 Inlägg

Det är nog silen i din är på väg att koksa igen. Verkar som förra ägarn har slarvat med oljebytet. Skulle rekommendera dig att ta kontakt med en verkstad som har haft med detta förut att göra. Har själv fått fixa en 1,8T i en Passat, där silen va nästan helt igen koksad. Har även hört om kunder som har raserat sina motorer bara för att oljelampan lyser ibland, för att sen lysa helt, och dom bara kör vidare.

Så jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med verkstad.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
AudiZack Living the good Life!
26 januari 2010 · 585 Inlägg

För det första, är det den gula eller röda olje lampan som lyser, lyser den gula ska det inte vara någon fara, lyser den röda så är det bara och byta oljesilen och en ny oljepump för du har en koksad motor...kör inte någon meter till med bilen, det blir mycket dyrare ifall du byter motor än en oljesil och oljepump.

Men som sagt det är ifall den röda lyser. Det tyder på att bilen har problem med att bygga upp ett stabilt oljetryck...

When the flag drops, the Bullshit stops.
Emill88
26 januari 2010 · 163 Inlägg

AudiZack skrev:
För det första, är det den gula eller röda olje lampan som lyser, lyser den gula ska det inte vara någon fara, lyser den röda så är det bara och byta oljesilen och en ny oljepump för du har en koksad motor...kör inte någon meter till med bilen, det blir mycket dyrare ifall du byter motor än en oljesil och oljepump.

Men som sagt det är ifall den röda lyser. Det tyder på att bilen har problem med att bygga upp ett stabilt oljetryck...

vad kan det kosta att byta olja pump och oljasilen?

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
Emill88
26 januari 2010 · 163 Inlägg

darkwizard skrev:
Det är nog silen i din är på väg att koksa igen. Verkar som förra ägarn har slarvat med oljebytet. Skulle rekommendera dig att ta kontakt med en verkstad som har haft med detta förut att göra. Har själv fått fixa en 1,8T i en Passat, där silen va nästan helt igen koksad. Har även hört om kunder som har raserat sina motorer bara för att oljelampan lyser ibland, för att sen lysa helt, och dom bara kör vidare.

Så jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med verkstad.

ska kolla med engströms får se vad dom säger.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
belair67
3 april 2012 · 1 Inlägg

Har ungefär samma problem.
Efter ungefär 5 minuters körning blinkar röda oljelampan och piper. Slutar efter ett par hundra meter.
Åter kommer lite då och då. Ibland piper och blinkar det bara en eller två ggr.
Har märkt att oftast (95%) är i uppförsbacke!
hmmm.....  Olja finns förståss!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 562 Inlägg

Känns som detta är motorrelaterat och inget elfel. Flyttar tråden. Lycka till!

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mikaelse
5 april 2012 · 5 Inlägg

Det är som dom säger troligen det elaka Oil sludge problemet du fått.  Kör inte !! . fixa det.
Din motor får då inte nog med olja pga igensatt sugsil i tråget och motorn är troligen även skitig på insidan.
Titta på oljepåfyllningslocket . Ofta ser man lite svart smet och inte bara olja på insidan.

Googla.

göra rent silen
byta oljepumpen behövs ibland som kan ha fått elaka repor
göra rent tråget från geggan
Spola igenom motorn ett par gånger

Verkar typiskt lösa problemet om motorn fortfarande fungerar bra och låter helt frisk.

Jag har satt in oljetryckmätare och byter syntetolja varje 1000 mil max på min 1.8T. Silat oljan när jag bytt ibland för att se om det finns flagor eller gegga etc i den. Verkar stabilt och helt ok. gick första servicarna med tidigare ägare >2500 mil mellan byten och början till sludge fanns.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang