Servicelampa tänd vid byte till sportluftfilter Volvo v70

Xuri One Man Clan
30 januari 2010 · 4 287 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:

LMM mäter luften som går igenom den genom att värma upp ett par trådar som sedan blir kylda av mängden luft som passerar igenom.

Om det blir olja på dessa trådarna så blir det fel värden. Den kan då sätta felkoder på tex lambda sonden fast felet egentligen e i LMM.

Det kan funka att rensa dom i vissa tillfällen. Men inte alltid.

Jo men sen å andra sidan så hettar ju lmm upp trådarna efter att man stäng av bilen till typ 1200 grader eller liknande för att bränna bort skiten..

Mmm det e möjligt men det funkar inte alltid det kan jag lova dig. Typ 80% av dom LMM jag byter på jobbet e i bilar som har haft sportfilter... Men det e klart jag kan ju ha fel.

ska jag vara ärlig har inte jag sett specielt många sportfilter som haft olja i sig orginal. däremot att sportfilter renar luften betydligt sämre så fasta partiklar och liknande fastnar å inte kan brännas bort.
sportfilter e bara rena blufferiet...man tjänar inte effekt på de utan man sliter bara på motorn

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Peterson
30 januari 2010 · 42 Inlägg

men dä löste sig plocka av LMM och kontakten och sen slockna lampan ;D  vet inte om kontakten ä i riktigt men nu äre fint smile

SibbSon Mr. AUDI !
30 januari 2010 · 642 Inlägg

Testa spraya rent lmm med Alcohol, typ bromsrengöring 2-3ggr o se till att låta allt rinna av åt samma håll alla ggr!! om du nu får tillbaka problemet dvs smile
Har löst samma fel flertal ggr på olika bilar genom att bara rengöra lmm då skit från filtret sätter sig på tråden i lmm!

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 januari 2010 · 2 307 Inlägg

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:

Jo men sen å andra sidan så hettar ju lmm upp trådarna efter att man stäng av bilen till typ 1200 grader eller liknande för att bränna bort skiten..

Mmm det e möjligt men det funkar inte alltid det kan jag lova dig. Typ 80% av dom LMM jag byter på jobbet e i bilar som har haft sportfilter... Men det e klart jag kan ju ha fel.

ska jag vara ärlig har inte jag sett specielt många sportfilter som haft olja i sig orginal. däremot att sportfilter renar luften betydligt sämre så fasta partiklar och liknande fastnar å inte kan brännas bort.
sportfilter e bara rena blufferiet...man tjänar inte effekt på de utan man sliter bara på motorn

Mmm det e väll lite så kanske.

Skall du ha ett bra filter till din trimmade bil. Ta ett från en lastbil smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Xuri One Man Clan
31 januari 2010 · 4 287 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:

Mmm det e möjligt men det funkar inte alltid det kan jag lova dig. Typ 80% av dom LMM jag byter på jobbet e i bilar som har haft sportfilter... Men det e klart jag kan ju ha fel.

ska jag vara ärlig har inte jag sett specielt många sportfilter som haft olja i sig orginal. däremot att sportfilter renar luften betydligt sämre så fasta partiklar och liknande fastnar å inte kan brännas bort.
sportfilter e bara rena blufferiet...man tjänar inte effekt på de utan man sliter bara på motorn

Mmm det e väll lite så kanske.

Skall du ha ett bra filter till din trimmade bil. Ta ett från en lastbil smile

jag kör faktiskt med ett orginal pappfilter från en saab 9000. 30cm lång , 4" diameter å typ 3" anslutning på...ser kanske B ut men så länge bilen går som jag vill skiter jag i om de varit ett neonbrunt filter tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Peterson
31 januari 2010 · 42 Inlägg

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:

ska jag vara ärlig har inte jag sett specielt många sportfilter som haft olja i sig orginal. däremot att sportfilter renar luften betydligt sämre så fasta partiklar och liknande fastnar å inte kan brännas bort.
sportfilter e bara rena blufferiet...man tjänar inte effekt på de utan man sliter bara på motorn

Mmm det e väll lite så kanske.

Skall du ha ett bra filter till din trimmade bil. Ta ett från en lastbil smile

jag kör faktiskt med ett orginal pappfilter från en saab 9000. 30cm lång , 4" diameter å typ 3" anslutning på...ser kanske B ut men så länge bilen går som jag vill skiter jag i om de varit ett neonbrunt filter tongue

så sant smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang