Hjälp! Byte min bil mot en annan, gamla ägaren anmälde bilen stulen dagen efter!

MikkoHansen
30 januari 2010 · 265 Inlägg

Jag bytte min bil mot en VR6:a.

Reg nr o så stämde, han hade skrivit under pappret o jag fick pappret( på hans bil ) av honom o postade den personligen.

Nu så skickar han sms o vill byta tillbaka, för han hade bytt fel bil med mig, o att de va hans kusin, o idag va de hans kompis...

o när jag säger att bytt e bytt, så hävdar han att chasi nr o reg nr inte stämmer överens...

Nu har han polisanmält bilen stulen.

Vad ska man göra?

Polisen sa att jag inte gjort något brottsligt, men han kan åka dit för bedrägeri.

Men om de nu är fel chasinr till reg plåten,  så blir jag ägare över en bil som "på rikigt har" de reg nr som stämmer överens med dens chasi nr.. men frågan är, vart finns denna bil?..

Och vad händer nu, för han sa att han hade anmält bilen med reg nr: UJG833 o sa att de fel skyltar på den, så jag fattar inte rikigt...



Mvh hansen

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
eastmotorsport -sommar ska de va....
30 januari 2010 · 4 524 Inlägg

Det där verkar så invecklat att det nog bara är att invänta en polisutredning. Du har rent mjöl i påsen men frågan är vad som händer med han som dribblar med reg.nr / chassienr och ägarförhållanden hit och dit. Sitt lugnt , det är mitt råd.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
wofflan- Gear Heads Göteborg
30 januari 2010 · 156 Inlägg

Kontrollera chassinumret mot regnumret?

Senast redigerat av wofflan (30 januari 2010)

_Jonex_ Byggare Behm
30 januari 2010 · 562 Inlägg

Gör ingenting, låt Polisen sköta det där , om det är fel skyltar så kommer polisen/ Transportstyrelsen att be dig byta skyltar, kan inte tänka mig något annat.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
gemini78 Jägermeister
30 januari 2010 · 909 Inlägg

Är väldigt lätt att kolla om chassi och reggnumret stämmer.

Reggnummer: UJG 833  Chassinummer: WVWZZZ1HZPW728855

Stämmer dom så är det bara svammel och svepskäl det där med att dom inte stämmer,
och han bara helt enkelt vill byta tillbaka bilen av någon anledning.

Eller så är det nån sorts bedrägeri dom försöker med, risken fins ju att du inte får tillbaka din bil du bytte bort och även misster denna bil (golf vr6) om det finns oklarheter.

Spara alla sms, mejl och spela in samtalen om han ringer, bra att ha som bevis vid en utredning.

Senast redigerat av gemini78 (30 januari 2010)

En gång är ingen gång...
tiger68
30 januari 2010 · 96 Inlägg

gemini78 skrev:
Är väldigt lätt att kolla om chassi och reggnumret stämmer.

Reggnummer: UJG 833  Chassinummer: WVWZZZ1HZPW728855

Stämmer dom så är det bara svammel och svepskäl det där med att dom inte stämmer,
och han bara helt enkelt vill byta tillbaka bilen av någon anledning.

Eller så är det nån sorts bedrägeri dom försöker med, risken fins ju att du inte får tillbaka din bil du bytte bort och även misster denna bil (golf vr6) om det finns oklarheter.

Spara alla sms, mejl och spela in samtalen om han ringer, bra att ha som bevis vid en utredning.

Helt rätt, fixa omedelbart så du kan spela in samtalen.

Frågan är bara hur domstol ställer sig till huruvida man borde/skall kontrollera dessa uppgifter innan köpet.
Jag vet dock att man alltid skall kontrollera så att säljaren har rätt att sälja bilen, och/eller att denne är ägaren till fordonet, det finns många seriösa handlare som förmedlar bilar till sina kunder och det är där det blir lite jobbigt att kolla upp allt, vilket man bör. Men jag vet det är så smidigt och man är godtrogen oftast vad gäller sådant här.
Tyvärr brukar sådana där fifflare klara sig allt för bra, så spela med öppna kort med polisen och låt dem sköta resten. och gör som gemini78 skrev. kolla upp chassinummer om det stämmer eller vilket regnummer som skall vara till chassinummret, kolla också vilket chassinummer som står i köpehandlingarna för det är det som gäller. Om det vill sig illa så får han det att se ut som att du bytt skyltar och är ägare till skyltarna på en bil som ligger på sjöbotten. Då är det du som hamnar dåligt till. Men bra att du pratat med polisen redan.


Lycka till, jag håller tummarna för dig.

MikkoHansen
30 januari 2010 · 265 Inlägg

Hejsan!

Jag fick ett sms av han precis att han beställt bergare till min gamla bil, för han ville inte ha de så beställde han bärgning till min hemadress.. kan han göra så?

Han hade ringt polisen, o berättat att de fel skyltar på den.. men han anmälde den stulen idag ( 30: onde ) o ägar papper med datum skicades in igår ( 29: onde )


i vilketfall som helst så låter jag bilen stå nu, den står inne i ett garage på ett hemligt ställe..

Men han skrev under ägar papper på bilen med reg nr: UJG883 med Chassinummer: WVWZZZ1HZPW728855.. så frågan är ju bara vart den bilen befinner sig..

Mvh hansen

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
andreas_gbg_
30 januari 2010 · 1 634 Inlägg

Asså kan det vara så att han gör på detta viset med flit för att du sedan skall vara ägare till ett riktigt sunkigt exemplar. Alltså han får tillbaka bilen du nu har och istället får du den andra bilen som inte är värd ett piss, och han kan fortfarande behålla din gamla bil...

Det gäller att hålla koll på vilka man kan göra affärer med.

Numera Saab 9-5 Aero -00
gemini78 Jägermeister
30 januari 2010 · 909 Inlägg

Du har alltså redan kollat att den bilen som du har hemma och bytt till dig har fel chassinummer????

Om det är så att han bytt med dig och gett dig en bil med falska skyltar så skulle jag då byta tillbaka.

Så varför inte bara åka och byta tillbaka bilen med han så slipper du en massa problem, ring in till vägverket så fort du kan oxå och be dom hindra ett ägarbyte på din bil du bytt bort och säg att du ska skicka in papper från polisen osv.

Handlar ju inte direkt om några dyra bilar så det är väl bara att byta tillbaka och slippa en massa bekymmer, en gammal importerad 93ans golf vr6 är ju inte ens värd många lappar mer...

Om nu bärgaren kommer ska du bara låta dom lasta ner din gamla bil sen när det är klart ska du be han skicka räkningen till den som beställt bärgningen, blir det problem med bärgargubben så ring dit polisen.

MikkoHansen skrev:
Hejsan!

Jag fick ett sms av han precis att han beställt bergare till min gamla bil, för han ville inte ha de så beställde han bärgning till min hemadress.. kan han göra så?

Han hade ringt polisen, o berättat att de fel skyltar på den.. men han anmälde den stulen idag ( 30: onde ) o ägar papper med datum skicades in igår ( 29: onde )


i vilketfall som helst så låter jag bilen stå nu, den står inne i ett garage på ett hemligt ställe..

Men han skrev under ägar papper på bilen med reg nr: UJG883 med Chassinummer: WVWZZZ1HZPW728855.. så frågan är ju bara vart den bilen befinner sig..

Mvh hansen

En gång är ingen gång...
gemini78 Jägermeister
30 januari 2010 · 909 Inlägg

Ta upp chassinumret på bilen som du nu har stående i nått hemligt garage och ring transporstyrelsen och be dom tala om vad det chassinumret har för registeringsnummer och ägare, sen kontakta ägaren och hör efter vad som egentligen pågår!

En gång är ingen gång...
MikkoHansen
30 januari 2010 · 265 Inlägg

Hejsan!

RSP682 är de riktiga reg nr på bilen!

o samma ägare som GJU833...
Jag känner för att bara för så jag blivit behandlad, sälja bilen i delar, finns de nåt intresse i de?

Mvh hansen

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
MikkoHansen
30 januari 2010 · 265 Inlägg

Kan jag gå till en WV återförsäljar o beställa nytt ID nr samt stansa in de chassi nr den egentligen ska ha?

Mvh hansen

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
danne9108 Yrkeschaufför
30 januari 2010 · 165 Inlägg

Låter som en jäkligt skruvad situation! Hoppas det löser sig för dig!

Rquired Allmänt envis
30 januari 2010 · 12 512 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Kan jag gå till en WV återförsäljar o beställa nytt ID nr samt stansa in de chassi nr den egentligen ska ha?

Mvh hansen

Tvivlar på det tyvärr.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
eastmotorsport -sommar ska de va....
30 januari 2010 · 4 524 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Kan jag gå till en WV återförsäljar o beställa nytt ID nr samt stansa in de chassi nr den egentligen ska ha?

Mvh hansen

Absolut inte då begår du / dom en kriminell handling .

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Industry Alfa Romeo 166
31 januari 2010 · 310 Inlägg

har blien blivit stulen och sen bytt plåtar och sen säljar han den vidare ? elr? det hela verka lite snurrigt tongue

Ford Focus (2015)
peder Dorifto King Peedi Balerado
31 januari 2010 · 386 Inlägg

Jag tror det är såhär.

Han äger 2 vr6, han har använt ena regskylten pga att den bilen kanske är skattad och bes och senare glömt av det.

Sen när han skulle byta bort, glömde han av att han bytt regskylt.

Lite krånglig teori, men kan ju stämma:P

Det löser sig nog, men nu har du ju lärt dig en läxa. smile

Lycka till

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
MikkoHansen
31 januari 2010 · 265 Inlägg

Hejsan!

Har har iaf två golfar.

En med Reg nr UJG 833 vilket är en 93:a
En med reg nr: RSP682 som är 92:a

O dessa två har han skiftat plats på.

Han har ringt bärgaren och bett han hämta min gamla merca som står i falkenberg o få den bärgad hem till mig, ( Kan han verkligen göra så? )
och vi ska tydligen stå för kostnaden?

Men vad ska jag göra nu när jag står som ägare till en GOLF VR6 jag inte vet om den finns?

Jag bad han att vi ska komma ner o så gör vi ägar byte på riktiga bilen, så säger han att han ska sälja bilen med UJG 833 på måndag...

Va hos polisen idag, o de tycker inte att de låter som bedrägeri:S

Mvh Hansen

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
KHRacing
31 januari 2010 ·

MikkoHansen skrev:
Hejsan!

Har har iaf två golfar.

En med Reg nr UJG 833 vilket är en 93:a
En med reg nr: RSP682 som är 92:a

O dessa två har han skiftat plats på.

Han har ringt bärgaren och bett han hämta min gamla merca som står i falkenberg o få den bärgad hem till mig, ( Kan han verkligen göra så? )
och vi ska tydligen stå för kostnaden?

Men vad ska jag göra nu när jag står som ägare till en GOLF VR6 jag inte vet om den finns?

Jag bad han att vi ska komma ner o så gör vi ägar byte på riktiga bilen, så säger han att han ska sälja bilen med UJG 833 på måndag...

Va hos polisen idag, o de tycker inte att de låter som bedrägeri:S

Mvh Hansen

det är bara att bestrida fakturan för bärgningen då DU ej beställt den till din bil, 
men - bärgaren kan ju inte vet a om det är du eller den andra killen som beställt
bärgningen heller (till 99% inte samma person på bärgningsbolaget som tatt emot
samtaletsom kör lastbilen)

är ju som att jag ringt bärgaren o bett dem åka te min polare för att ta hans bil
hem te mig utan att hanvet om det, svårt att tro att det är lagligt/regelmässigt,
borde inte finnas så många bärgningsfirmor i killens stad ju.

Sedan är det ju HAN som gjort fel med skyltarna så då får ju HAN stå för alla
kostnaderna med - till 100%

Martin 9-3 Fisketokig
31 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Är det inte köparen som har lite ansvar i att kolla upp att chassinummer och reggnummer stämmer? Det är de enda som kan identifiera bilen. Skyltar byts på 2 min. Chassinummer går inte byta utan att det blir spår.

Med andra ord är det alltid chassinummer man kollar först och båda uppgifter skrivs på kvittot dessutom.

Hade detta kollas innan så hade det aldrig blivit problem.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang