Hjälp! Byte min bil mot en annan, gamla ägaren anmälde bilen stulen dagen efter!

LeafBox Lat Perfektionist
31 januari 2010 · 6 359 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Är det inte köparen som har lite ansvar i att kolla upp att chassinummer och reggnummer stämmer? Det är de enda som kan identifiera bilen. Skyltar byts på 2 min. Chassinummer går inte byta utan att det blir spår.

Med andra ord är det alltid chassinummer man kollar först och båda uppgifter skrivs på kvittot dessutom.

Hade detta kollas innan så hade det aldrig blivit problem.

Och hur många är det som faktiskt gör det?
Förutom du då...

Jag önskar TS lycka i att reda ut situationen smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Madhouse
31 januari 2010 · 1 079 Inlägg

Vet inte om jag fattat det här rätt men...

Det han kan åka dit för är märkesförfalskning iaf +bedrägeri, iaf så gör man det om man åker med en falskskyltad bil. Förhoppningsvis så har han nog lite att förklara när hans regskyltar anmäldes stulna på den andra bilen, med lite tur så har han inte gjort en sådan anmälan, och har han gjort en sådan anmälan och redan har en uppsättning plåtar extra så har han en del att förklara.

Tror det är förmildrande att båda bilarna står på samma ägare när det gäller "godtro" förvärvet.

Du står alltså som ägare på en annan vr6a, och har papperen på den.

Spara alla konversationer, snacka med ev vittnen så de skriver ner deras version, så lätt att glömma små detaljer allteftersom tiden går, och prata fortlöpande med polisen om vad som händer, som sagt sitt lugnt och låt det ha sin gång i rättsväsendet, snacka inte med honom nåt mer i så fall säg inget mer låt han göra situationen värre för sig själv om han brusar upp, förhoppningsvis går han över gränsen ännu mer med hot. Övergrepp i rättssak osv, kommer han hem till dig så göds det på med hemfridsbrott osv så sitt lugnt, brusa inte upp. Tala kanske med en advokat vad de tror om detta.

Senast redigerat av Madhouse (31 januari 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
tiger68
31 januari 2010 · 96 Inlägg

Källa: http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe … d=dv9ydkyg

"
"10 råd vid köp av personbil."
1..
2..
....
10. Köp av privatperson

Viktigt att veta är att om du väljer att köpa av en privatperson så gäller andra regler än hos en bilhandlare. Först och främst är att det är du som köpare som måste kontrollera allting. Vem äger bilen och vem är den registrerad på? Sedan den 1 juli 2003 kan man inte längre köpa stulna saker i så kallad "god tro". Det innebär att du riskerar att få återlämna bilen till den rättmätiga ägaren utan ersättning om den visar sig vara stulen.

Finns det en skuld på bilen övergår den med köpet och kan bli en riktigt obehaglig överraskning. Om bilen är köpt på kredit (eller är "leasad") och betalningar återstår, löper du stor risk att antingen få lämna tillbaka bilen till den rättmätige ägaren (bilen tas som inkasso av skulden) eller att få betala den igen.

Privatköp ger dig inte heller rätt till någon ångerrätt eller garanti samt att konsumentköplagen inte gäller. Du kan då inte vända dig till konsumentvägledningen för direkt hjälp utan behöver istället ta hjälp av en advokatbyrå (Viss rättshjälp och rättsskydd ingår normalt i bil- och hemförsäkringen, men se till att kontrollera vad som gäller med ditt försäkringsbolag). Viktigt är även att allmänna reklamationsnämnden ARN inte tar upp tvister mellan privatpersoner.

Källor: Konsumentverket, Allmänna Reklamationsnämnden, Konsumentvägledarna i Sundsvall. Konsumentcentrum Stockholm, Folksam."

Senast redigerat av tiger68 (31 januari 2010)

tiger68
31 januari 2010 · 96 Inlägg

Så tyvärr är det som jag påpekade tidigare att du riskerade att hamna i klistret.

som tur är, är det ju inte frågan om bilar för 100´tals kronor, utan 10-20´ kronor

Men kan vara nog så mycket pengar och en dyr läxa att lära.

r2d2artur
31 januari 2010 · 283 Inlägg

Det låter som en knepig situation, jag skulle dock inte vilja ha den andra bilen ens gratis.
Så löd den senaste besiktningen för nån av de två bilarna:

2X SIDOKÖRRIKTNINGSVISARE HÖGER UR FUNKTION
2 PARKERINGSBROMS BROMSVERKAN OTILLRÄCKLIG
2 STOMME SIDOBALK YTTRE, BÅDA SIDOR ROSTSKADAD
2 DÄCK TVÅ ST, MÖNSTERDJUP FÖR LITET
2 CO-HALT TOMGÅNG FÖR HÖG
2 HC-HALT TOMGÅNG FÖR HÖG
2 CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG FÖR HÖG
2 LAMBDA-VÄRDE FÖRHÖJD TOMGÅNG FELAKTIGT

Senast redigerat av r2d2artur (31 januari 2010)

T16_AeRo
31 januari 2010 · 712 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Nu så skickar han sms o vill byta tillbaka, för han hade bytt fel bil med mig, o att de va hans kusin, o idag va de hans kompis...

Hur jävla dålig koll kan man ha egentligen..? roll

HenkeTIC
31 januari 2010 · 888 Inlägg

Om han bytt plåtar på bilarna så måste du ju ha fått den dåliga bilen som är obesiktigad sen flera år tillbaks, denna bil har du ju nu och har godkänt skicket på vid affären. Eller?

Du har en bil som du tydligen ville ha det och enda som inte stämmer är papperna på bilen. har jag förstått det hela?

Om man tar papperna från en besiktigad bil och sätter på en obesiktigad måste det ju bbetyda att den obesiktigade bilen är den bättre och finare eller hur?

MikkoHansen
31 januari 2010 · 265 Inlägg

r2d2artur:

Vart får du fram dessa uppgifter?

Joo, men däremot så kan han ju inte få tillbaka sin bil med riktiga REG nr UJG833, för dessa papper skrev jag under och skickade in personligen.

Om jag ska vara riktigt jävlig tillbaka, så säljer jag bilen jag fick i delar...

Men å andra sidan, borde han ju åka dit på bedrägeri helt klart?

Han sa först att han sålde sin kusins bil, o sen sa han att han sålde sin kompis bil, o sen så sahan att de va fel skyltar på den.  och idag ringde farsan han efter att vi polisanmält honom o så säger han att de inte va fel skyltar på bilen...

Men vart kan man få tag i de senaste bes. protokollen på bilar o så?

Mvh hansen

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Louksor
31 januari 2010 · 1 915 Inlägg

www.bilprovningen.se

går att få dom på fax & mail.
du kan även logga in på hemsidan med regnr och sista 4nr i personnr och se protokollen där,,



MikkoHansen skrev:
r2d2artur:

Vart får du fram dessa uppgifter?

Joo, men däremot så kan han ju inte få tillbaka sin bil med riktiga REG nr UJG833, för dessa papper skrev jag under och skickade in personligen.

Om jag ska vara riktigt jävlig tillbaka, så säljer jag bilen jag fick i delar...

Men å andra sidan, borde han ju åka dit på bedrägeri helt klart?

Han sa först att han sålde sin kusins bil, o sen sa han att han sålde sin kompis bil, o sen så sahan att de va fel skyltar på den.  och idag ringde farsan han efter att vi polisanmält honom o så säger han att de inte va fel skyltar på bilen...

Men vart kan man få tag i de senaste bes. protokollen på bilar o så?

Mvh hansen

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
r2d2artur
1 februari 2010 · 283 Inlägg

Louksor skrev:
www.bilprovningen.se

går att få dom på fax & mail.
du kan även logga in på hemsidan med regnr och sista 4nr i personnr och se protokollen där,,



MikkoHansen skrev:
r2d2artur:

Vart får du fram dessa uppgifter?

Joo, men däremot så kan han ju inte få tillbaka sin bil med riktiga REG nr UJG833, för dessa papper skrev jag under och skickade in personligen.

Om jag ska vara riktigt jävlig tillbaka, så säljer jag bilen jag fick i delar...

Men å andra sidan, borde han ju åka dit på bedrägeri helt klart?

Han sa först att han sålde sin kusins bil, o sen sa han att han sålde sin kompis bil, o sen så sahan att de va fel skyltar på den.  och idag ringde farsan han efter att vi polisanmält honom o så säger han att de inte va fel skyltar på bilen...

Men vart kan man få tag i de senaste bes. protokollen på bilar o så?

Mvh hansen

Som tidigare skrevs.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Erkänn att det var en "nysvensk"?

Roundcube
1 februari 2010 · 801 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Erkänn att det var en "nysvensk"?

Det var det säkert.

Du borde beställa ansenliga mängder tysk-bögporr i hans namn och adress smile

MikkoHansen
1 februari 2010 · 265 Inlägg

jag har fått nog... Nu ska han få igen!

som vill köpa golfen i delar?



Mvh hansen

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Sanizz
1 februari 2010 ·

Roundcube skrev:

Hexenhammer skrev:
Erkänn att det var en "nysvensk"?

Det var det säkert.

Ja för svenskarna är ju guds folk. Det utvalda folket som är perfekta

Senast redigerat av Sanizz (1 februari 2010)

Sanizz
1 februari 2010 ·

MikkoHansen skrev:
jag har fått nog... Nu ska han få igen!

som vill köpa golfen i delar?



Mvh hansen

Testa vr6.nu eller köp o sälj i här på garaget smile Man får inte sälja saker i forumet tyvärr.

MikkoHansen
1 februari 2010 · 265 Inlägg

Hejsan !

Lite uppdateringar:

killen som gav bilen till mig är polisanmäld. Han sa flera gånger att beställa bärgare till den, o få betala 4800kr... så jag sa att då fixar vi bärgare på hans bil så får han också betala 4800kr..
Då ändra han sig och sa att han skulle köra bilen till polisstationen i Falkenberg istället.

Han hade beställt nya regplåtar till den o hämtat ut i måndags, o han står inne med dubbel uppsättningar reg plåtar med UJG833

Han har sagt till polisen att han krockade och vält med båda golfarna och därmed inte är kördugliga..

båda hans bilar har stora skulder, på både skatt o annat skit, o absolut förbjudet att nyttja bilen oavsett.

Transportstyrelsen och polisen skulle ta in båda hans bilar, o han åker ev dit för bedrägeri och att han falskreg.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
JonR
1 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Alltså.. finns sånna här människor på riktigt? Vad ville han få ut av det hela? Vad var poängen?!?big_smile Trodde han att du bara skulle ge tillbaka hans bil bara sådär?!?

Hoppas det löser sig iaf, tråkigt när sånt händer men du får ju mer för bilen om du säljer den i delar än vad du får för den hel så jag skulle inte ha tvekat! skruva ner den o ta alla delar du ska ha och åk sen till närmaste parkeringsplats o dumpa karossen med chassienumren kvar så är den ju hans problem sen!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KHRacing
1 februari 2010 ·

MikkoHansen skrev:
Han sa först att han sålde sin kusins bil, o sen sa han att han sålde sin kompis bil, o sen så sahan att de va fel skyltar på den.  och idag ringde farsan han efter att vi polisanmält honom o så säger han att de inte va fel skyltar på bilen...

Så. med tanke på denna texten du skrivit ovan så för du här några frågor som troligen kommer rätta till alltihopa.

Vad står det för chassienummer på papprena ?
Vad står det för chassienummer på bilen ?


Är de samma ?

Isf, skit i skyltarna & beställ nya på det chassienummret du skrivit papprena på, så får du din
bil laglig med nya skyltar som ju alltid skickas till ren registrerade ägaren.

& släng de skyltarna som sitter på isf,. OM DE NU INTE STÄMMER MED REG-PAPPRENA !

Senast redigerat av KHRacing (1 februari 2010)

Rquired Allmänt envis
1 februari 2010 · 12 512 Inlägg

KHRacing skrev:

MikkoHansen skrev:
Han sa först att han sålde sin kusins bil, o sen sa han att han sålde sin kompis bil, o sen så sahan att de va fel skyltar på den.  och idag ringde farsan han efter att vi polisanmält honom o så säger han att de inte va fel skyltar på bilen...

Så. med tanke på denna texten du skrivit ovan så för du här några frågor som troligen kommer rätta till alltihopa.

Vad står det för chassienummer på papprena ?
Vad står det för chassienummer på bilen ?


Är de samma ?

Isf, skit i skyltarna & beställ nya på det chassienummret du skrivit papprena på, så får du din
bil laglig med nya skyltar som ju alltid skickas till ren registrerade ägaren.

& släng de skyltarna som sitter på isf,. OM DE NU INTE STÄMMER MED REG-PAPPRENA !

Om jag förstått det rätt:

Bilen han har i sitt garage har regskyltar med det nummer som stämmer överens med bilen han står som ägare på, men chassienummret är fel.

Den före detta ägaren har i sitt garage en liknande Golf med det chassienummer som TS står som ägare på, men troligtvis med den Golf TS har i sitt garages skyltar.

Förenklat: *Ägare* står med en fin och en risig golf, han säljer en av dessa till TS. Under provtur etc sätter *ägare* den risiga Golfens skyltar på den fina bilen, och säljer denna till TS under den risiga golfen identitet. Nästa dag ringer FD *ägare* TS och säger att han bytt bort fel bil.

Sedan ringer *ägare* och anmäler den fina golfen stulen, och berättar att han skruvat dit fel skyltar på den.

Så som svar på det fetstilade, det står alltså inte samma chassienummer på bilen som i pappren. TS är egentligen ägare till en annan bil i okänt (troligen risigt) skick smile

Hoppas jag fattat allt rätt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Remiss
1 februari 2010 · 1 339 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Erkänn att det var en "nysvensk"?

Det stämmer, kolla PM tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang