Vad ska man prioritera; Råd välkomnas!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Tänkte att jag kunde skriva en tråd även här. Kanske inte livsviktigt och så kanske man anar vad alla
bilfantaster kommer att svara. Men jag kör ändå. Hur som helst så finns det lite grejer jag skulle vilja
göra men jag har inte råd till allt... inte i år i alla fall. Så jag frågar så får vi se vad ni tycker....

1. Köpa en bil. Jag har varit "billös" sedan i början av November 2009. Bestämde mig då för att
nästa gång spara pengar ordentligt till en bil. Kanske inte köpa en helt kontant, men i alla fall ha 50% av
bilens värde att slänga in kontant. Numera har jag förbättrat min ekonomi och har absolut möjligheten
att få ihop 70-80.000 kr på något mer än ett halvår. Det är inte så att jag inte klarar min vardag utan
bil, för ja... jag har överlevt att gå i minusgrader och snöstorm i över tre månader snart. Och det är inga
problem. Däremot är det jobbigt när man ska handla, ska på semester, sälja grejer, köpa grejer, åka
till föräldrarna, hitta på saker med flickvännen o.s.v. Jag är grymt sugen på bil igen alltså...

2. Resa. Resa är ett stort intresse för mig. Både 2007 och 2008 var jag på längre utlandsresor och
ja, det var helt jävla underbart! 2009 tänkte jag köra en "favorit i repris" men det blev av vissa anledningar
inte av, tyvärr. Därför är suget extra stort i år, kan jag lova. Dessutom ska min mamma och hennes
familj åka utomlands i år (och dom har inte varit utomlands på över 15 år)... så det är klart att man är
avis. Kanske inte känns som en högsta prioritet. Men suget finns fan där.

3. Renovera lägenheten. Har flyttat tillsammans med min flickvän igen och bor numera i en
bostadsrätt. Den är rätt sunkig så det finns ett oerhört sug efter att renovera lägenheten. Och på
70 - 80.000 kr kan man allt komma långt om man först och främst bara tänker "vardagsrum". Den enda
haken är att vi inte äger lägenheten "än". Hon har fått den av sin farmor/farfar, som dessutom står
som ägare på lägenheten. Den är i princip våran, men dom står som ägare tills vi har "köpt loss" den -
För ynka 20.000 kr. Vi får ju renovera innan, eftersom att den generellt sett är våran. Men det känns
lite dumt, eftersom att dom i teorin sedan kan säga att vi inte får bo kvar och så har vi renoverat för
tusentals kronor som vi aldrig får igen.

Så vad säger ni....? Vad ska man prioritera?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
1 februari 2010 · 1 948 Inlägg

Bil säger jag, en sak man klarar sig utan men som underlättar vardagen enormt... En utlandsresa varar ju bara ett par veckor sen är du tillbaka i tråkiga vardagen igen, och då står nog bilen högre i kurs.

Sen kan du ju alltid ta bilen och åka på semester i "Svea rike" med bilen smile danmark, norge, finland, tyskland, polen är också inom rimligt avstånd för att ta bilen på semester...

Lägenheten kan väl la vänta... lägg 20k mindre på bilen och köp loss lägenheten i samma veva... spara sedan $$$ och renovera efter det hade jag gjort... det hjälper ju att ha bil när det ska renoveras...

Senast redigerat av AcesHigh666 (1 februari 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Sanizz
1 februari 2010 ·

Köp loss lägenheten, och renovera den. Boende först, bil kommer sen.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 februari 2010 · 1 874 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Bil säger jag, en sak man klarar sig utan men som underlättar vardagen enormt... En utlandsresa varar ju bara ett par veckor sen är du tillbaka i tråkiga vardagen igen, och då står nog bilen högre i kurs.

Sen kan du ju alltid ta bilen och åka på semester i "Svea rike" med bilen smile danmark, norge, finland, tyskland, polen är också inom rimligt avstånd för att ta bilen på semester...

Lägenheten kan väl la vänta... lägg 20k mindre på bilen och köp loss lägenheten i samma veva... spara sedan $$$ och renovera efter det hade jag gjort... det hjälper ju att ha bil när det ska renoveras...

Jo, det är så mina tankar går också. Men å andra sidan så kommer det låneavgifter,
försäkringskostnader, skatt, bensin och allt det där igen. Det är väl det enda som tar
emot lite... för det är mycket pengar det handlar om. Och då jag är noll intresserad av
det här med att fixa med bilar själv så vill jag inte ha en bil som är äldre än 2005.

Men ja. Det lutar åt att köpa en bil.

Jo, du har helt rätt. Vi har ju planer på att köpa lite nya inomhusdörrar, massa nytt golv,
tapeter, möbler o.s.v. Idag måste vi låna bil av släktingar. Och då blir det nån gammal
Nissan Sunny från 85 eller nåt, som det inte går att öppna förardörren på o.s.v. tongue


Sanizz skrev:
Köp loss lägenheten, och renovera den. Boende först, bil kommer sen.

Lägenheten funkar. Om jag ska köpa loss den idag så får jag betala allt. Jag och min flickvän
kom annars överens om att lägga 10.000 kr var. Då blir det att vänta i ca 1,5 år på att få tag
på en bil och vi får låna för att kunna få hem alla grejer till renoveringen o.s.v.

Men vi får se. Jag är kluven än så länge...

r2d2artur
1 februari 2010 · 283 Inlägg

Skulle i första hand köpa loss lägenheten och sen köpa en bil för runt 40-50 tussar, man kan hitta väldigt fina vagnar för de pengarna. Bilen borde dessutom räcka till för en bilsemester.
Renoveringen kan avvakta något år om lägenheten ändå fungerar.

kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Tänkte att jag kunde skriva en tråd även här. Kanske inte livsviktigt och så kanske man anar vad alla
bilfantaster kommer att svara. Men jag kör ändå. Hur som helst så finns det lite grejer jag skulle vilja
göra men jag har inte råd till allt... inte i år i alla fall. Så jag frågar så får vi se vad ni tycker....

1. Köpa en bil. Jag har varit "billös" sedan i början av November 2009. Bestämde mig då för att
nästa gång spara pengar ordentligt till en bil. Kanske inte köpa en helt kontant, men i alla fall ha 50% av
bilens värde att slänga in kontant. Numera har jag förbättrat min ekonomi och har absolut möjligheten
att få ihop 70-80.000 kr på något mer än ett halvår. Det är inte så att jag inte klarar min vardag utan
bil, för ja... jag har överlevt att gå i minusgrader och snöstorm i över tre månader snart. Och det är inga
problem. Däremot är det jobbigt när man ska handla, ska på semester, sälja grejer, köpa grejer, åka
till föräldrarna, hitta på saker med flickvännen o.s.v. Jag är grymt sugen på bil igen alltså...

2. Resa. Resa är ett stort intresse för mig. Både 2007 och 2008 var jag på längre utlandsresor och
ja, det var helt jävla underbart! 2009 tänkte jag köra en "favorit i repris" men det blev av vissa anledningar
inte av, tyvärr. Därför är suget extra stort i år, kan jag lova. Dessutom ska min mamma och hennes
familj åka utomlands i år (och dom har inte varit utomlands på över 15 år)... så det är klart att man är
avis. Kanske inte känns som en högsta prioritet. Men suget finns fan där.

3. Renovera lägenheten. Har flyttat tillsammans med min flickvän igen och bor numera i en
bostadsrätt
. Den är rätt sunkig så det finns ett oerhört sug efter att renovera lägenheten. Och på
70 - 80.000 kr kan man allt komma långt om man först och främst bara tänker "vardagsrum". Den enda
haken är att vi inte äger lägenheten "än". Hon har fått den av sin farmor/farfar, som dessutom står
som ägare på lägenheten. Den är i princip våran, men dom står som ägare tills vi har "köpt loss" den -
För ynka 20.000 kr. Vi får ju renovera innan, eftersom att den generellt sett är våran. Men det känns
lite dumt, eftersom att dom i teorin sedan kan säga att vi inte får bo kvar och så har vi renoverat för
tusentals kronor som vi aldrig får igen.

Så vad säger ni....? Vad ska man prioritera?

nu ska man ju inte vara för negativ men att lägga dina pengar på en lägenhet som inte är din/eran utan att skriva något skulle iaf. inte jag göra, har tyvärr blivit blåst på en sådan grej själv.

Resa skulle nog jag göra, det gäller att passa på innan man stadgar sig allt för mycket, visst kan man köpa en bil och sedan resa men då har man (om jag förstod dig rätt) ett lån & bil som suger pengar ifrån resekassan.
Min ordning:
1. Resa
2. Lägenheten + billig bil som man kan ha slit & släng när man renoverar, jag lovar att du kommer behöva köra grejor i den och då vill man inte förstöra en fin bil
3. Bil

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
1 februari 2010 ·

Boendet först, sedan "brumbrum", sist resa..

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Fasen vad mycket olika råd det kommer. Det låter svårt. Men det där som några säger att INTE renovera
INNAN man har köpt loss lägenheten låter förstås vist. Det enda är att jag inte vill köpa loss den helt själv,
utan vill ju helst att flickvännen ska ta hälften också, vilket hon antagligen inte lär kunna än på länge...

bjornt herr
1 februari 2010 · 321 Inlägg

Mja, det där med att köpa loss lägenheten skulle nog jag ha prioriterat, men jag skulle heller inte klara mig utan bil. Så om jag var i dina skor skulle jag nog köpt loss lägenheten och köpt en bil för pengarna som blir över. Renoveringen skulle jag ta eftersom, när man har tid och lust.

Noxxer
1 februari 2010 · 1 482 Inlägg

Köpa loss lägenheten är Prio 1 enligt mig, ganska självklar.

Kan inte tjejen betala nu kan hon göra det senare.
Sedan är det upp till dig om du vill renovera, resa eller köpa bil.

Personligen skulle jag köpa en bil.

Resa hatar jag så det finns inte med på min lista iaf smile

BLT Service
Theracords Music Label
Cupra_
1 februari 2010 ·

1, för att du har så mkt använding av en bil. 2, Hade kommit först om du ägt den redan då boendet är det viktigaste man har. 3, Resa är inte min grej, hade hellre sparat pengarna då..

Den ordningen hade jag prioriterat, och har så gjort också.

RacingBunny
1 februari 2010 · 508 Inlägg

1. Resa. Res medans du kan och har tid. Man vill ju se sig om i världen before it's too late.
2. Bil. D behöver ju inte va värsta åket, bara man kommer fram så kan du nog både resa å köpa bil.
3. Lägenheten. Gäller ju att trivas men du måste ju ha kraft å ork och det kommer du ha efter att du hämtat nya krafter och energi efter en resa tongue

Allt behöver inte bli så dyrt, men som sagt, alla prioriterar olika smile

Wiechert tysk.
1 februari 2010 · 592 Inlägg

Varför inte alla tre?

Köp loss lägenheten.
Renovera själv med några polare
Köp en lite mindre ny och dyr bil
och ta en sista minuten!

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
blacken
1 februari 2010 ·

Hexenhammer skrev:
Fasen vad mycket olika råd det kommer. Det låter svårt. Men det där som några säger att INTE renovera
INNAN man har köpt loss lägenheten låter förstås vist. Det enda är att jag inte vill köpa loss den helt själv,
utan vill ju helst att flickvännen ska ta hälften också, vilket hon antagligen inte lär kunna än på länge...

Tjacka loss kvarten helt på dig själv nu, sedan så kan din riksdag köpa in sig i lyan. För den har ju absolut mest värda av dina alternativ, den tappar du inte på utan den kommer att stiga i värde. Handla en hyfsad skrinda för en rimlig peng, investera i sovsäckar, campingkök, tält, ge er iväg på en lång och häftig roadtrip i stället big_smile..

FireTraXX DFFL
1 februari 2010 · 9 020 Inlägg

En billig bil, köp lägenheten, renovera, sälj skrothögen, köp fin bil, spara lite till, res.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Necrocide
1 februari 2010 · 138 Inlägg

Var i Västervik ligger lägenheten? För om den ligger i ett hyfsat attraktivt område så råder jag dig att absolut köpa loss lägenheten för dina egna pengar och sen lägga bortåt 50000:- på renovering. Om du kan snickra och tapetsera själv så kommer du långt på det. Prioritera kök och badrum då det är det som blir värt pengar vid en försäljning. Gör lägenheten riktigt fin så kan du sälja den för uppåt 200000:- om den ligger i rätt område, alltså ungefär varsomhelst utom markör wink.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Wiechert skrev:
Varför inte alla tre?

Köp loss lägenheten.
Renovera själv med några polare
Köp en lite mindre ny och dyr bil
och ta en sista minuten!

Jao... men jag vill inte ha en gammal bil. Det är väl det som är grejen. Annars är väl tänket bra. Tanken att renovera med vänner och bekanta finns redan, då morsans sambo jobbar med sånt där dagligen. Allt från att bygga hus till "småsaker" som att tapetsera och lägga golv.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Necrocide skrev:
Var i Västervik ligger lägenheten? För om den ligger i ett hyfsat attraktivt område så råder jag dig att absolut köpa loss lägenheten för dina egna pengar och sen lägga bortåt 50000:- på renovering. Om du kan snickra och tapetsera själv så kommer du långt på det. Prioritera kök och badrum då det är det som blir värt pengar vid en försäljning. Gör lägenheten riktigt fin så kan du sälja den för uppåt 200000:- om den ligger i rätt område, alltså ungefär varsomhelst utom markör wink.

Tjenare.

Jo, den tanken har slagit mig också. För någon gång lär vi behöva byta upp oss till något större. Lägenheten ligger i Johannesdahl och ja... man bör absolut kunna få 200.000 kr för den om den är fixad och klar. Har en del bekanta som är inne på allt i från tapetsering, kakla, lägga golv, bygga i ordning o.s.v.

Jag får se. För min del lutar det dock ändå åt bil för stunden. Men det är svårt. Det finns många som har en bra poäng här... wink

Engen HEAVY METAL
2 februari 2010 · 765 Inlägg

Köpa en skit bil, Renovera lägenheten, sälja den och köpa hus och kanon bil  och sedan resa!  Enkelt!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Andreas 940 -utan 940
2 februari 2010 · 1 728 Inlägg

Jag tycker att man ska prioritera sitt boende, det är ju där man spenderar det mesta av sin tid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang