V8 i Volvo 740

Thorre
3 februari 2010 · 24 Inlägg

Har några frågor, jag har en 744 från 88, jag har tänkt att jag ska försöka stoppa ner en Cheva 350 från en Camaro Iroc-z som också är från 88. Jag vet på ett ungefär vad SFRO kräver att jag byter ut och vad som ska förbättras vid en besikting, men nu till min fråga, vad är volvos effekgräns för en volvo 740? Tänkte om det är helt omöjligt? Har sett folk här på garaget som har reg. besiktigat volvo 940´s med V70R motorer med mera, och en sån motor har nog mera effekt än vad V8:an har. Den jag har nu är en GLT 16V. V8:an har elektronisk insprutning så den har både lambda och katalysator. Har ingen direkt koll på effekt på den men jag tror att den ligger på ca: 200 häst kanske? Är väldigt tacksam för svar:) Mvh//Thorre

alexbenhard Hemlig Agent
3 februari 2010 · 1 115 Inlägg

Tjena.

Du får ha 238hk och 300 eller 310 nm i Volvo 740.
Kanske skulle fundera på en BMW V8 på 3 liter istället för en 350 cui?
Sen när du väl har reggat den så slänger du i en 4 liters på 286 hk och 400 nm.

MVH. Alex

Thorre
3 februari 2010 · 24 Inlägg

Okej, tack så mycket för svar :D Men om man besiktar det som ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon så är väl reglerna lite annorlunda? Men vad krävs för det isf? För jag tycker det verkar lite knepigt att folk kan reg. besikta med en V70R motor för den ligger väl på mera än 238 häst vad jag vet? Den ligger väl på närmare 250-300 häst? Och det är dessutom dom som gjort det i 944:or och dom är ju nyare än min. Men om man vill överträda volvos "regler" hur går man då tillväga för att det ska fungera? Saken är den att jag har fått tag i motor och sådär så det är klart, och jag får den relativt billigt eftersom jag känner killen som jag ska köpa motorn av, och en BMW snurra är nog kanske dyrare än den jag ska köpa nu. Mvh//Thorre

joelimmo
3 februari 2010 · 1 380 Inlägg

det bode gå bra med tanke på att folk åker in och reggar 740 med 16v turbo på 500hk  som amatörbyggt fordon ! så tror inte det är nå 238 hk som max iaf !

Senast redigerat av joelimmo (3 februari 2010)

BMW E28 (1982)
Volvo_Mannen Volvoskadad
3 februari 2010 · 6 017 Inlägg

Ska du överskrida effektgränserna så måste du gå genom SFRO.
Och klassa bilen som ombyggt fordon, vilket inebär: byta motor, växellåda, bakaxel och HELA bromssystemet.

Jonas
MeloveGolf Vw trimmare
3 februari 2010 · 2 995 Inlägg

joelimmo skrev:
det bode gå bra med tanke på att folk åker in och reggar 740 med 16v turbo på 500hk  som amatörbyggt fordon ! så tror inte det är nå 238 hk som max iaf !

Visa mig en 740 som är inreggad med 500hk snälla.. roll

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
joelimmo
3 februari 2010 · 1 380 Inlägg

MeloveGolf skrev:

joelimmo skrev:
det bode gå bra med tanke på att folk åker in och reggar 740 med 16v turbo på 500hk  som amatörbyggt fordon ! så tror inte det är nå 238 hk som max iaf !

Visa mig en 740 som är inreggad med 500hk snälla.. roll

haha ja det finns många !

http://www.garaget.org/?car=71013 där har du en som gick i sommras i grannstaden tex !!

Flera ?

BMW E28 (1982)
MeloveGolf Vw trimmare
3 februari 2010 · 2 995 Inlägg

joelimmo skrev:

MeloveGolf skrev:

joelimmo skrev:
det bode gå bra med tanke på att folk åker in och reggar 740 med 16v turbo på 500hk  som amatörbyggt fordon ! så tror inte det är nå 238 hk som max iaf !

Visa mig en 740 som är inreggad med 500hk snälla.. roll

haha ja det finns många !

http://www.garaget.org/?car=71013 där har du en som gick i sommras i grannstaden tex !!

Flera ?

ja gärna!

Btw registrerad effekt:

Fabrikat: VOLVO 744-892 GLT 16 VAL
Motoreffekt, kw: 117,0
Effektnorm: DIN

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
joelimmo
3 februari 2010 · 1 380 Inlägg

MeloveGolf skrev:

joelimmo skrev:

MeloveGolf skrev:

Visa mig en 740 som är inreggad med 500hk snälla.. roll

haha ja det finns många !

http://www.garaget.org/?car=71013 där har du en som gick i sommras i grannstaden tex !!

Flera ?

ja gärna!

Btw registrerad effekt:

Fabrikat: VOLVO 744-892 GLT 16 VAL
Motoreffekt, kw: 117,0
Effektnorm: DIN

jaja ! men nu snackade vi ju om omregistrera som ombyggt fordon eller amatör byggt fordon inte orginal ?

BMW E28 (1982)
MeloveGolf Vw trimmare
3 februari 2010 · 2 995 Inlägg

joelimmo skrev:
jaja ! men nu snackade vi ju om omregistrera som ombyggt fordon eller amatör byggt fordon inte orginal ?

vad menar du nu? jag bad om exempel på inreggade 740 med 500hk du gav mig en som du sa var det men den är INTE reggad med turbo inte heller som ombyggd eller amatörbyggd precis som 99% av alla turbokonverterade bilar är den olaglig....(att den gått igenom bes betyder inte att den är reggad & laglig)

Ge mig nu en 740 med 500 inreggade hästkrafter..

Du kommer inte finna en enda eftersom det är omöjligt, 15kw/100kg gäller oavsett vad du än gör...

On topic:

Brukar inte många volvos köra med rover v8? finns ju en del på gorg att kolla på.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
dagg
3 februari 2010 · 657 Inlägg

Enklast och bästa sätt att få svar är att ringa sfro och fråga direkt.

http://sfro.com/infosidamkarta.html

Volvo_Mannen Volvoskadad
3 februari 2010 · 6 017 Inlägg

MeloveGolf skrev:
On topic:

Brukar inte många volvos köra med rover v8? finns ju en del på gorg att kolla på.

Ballare att regga med BMW M60B30 (V8 3,0), sen byta till en S62B50 (V8 från M5) cool

Senast redigerat av Volvo_Mannen (3 februari 2010)

Jonas
fredde85
3 februari 2010 · 1 798 Inlägg

ja o en gammal bmw 3 liters v8 de kan du hitta billigt de går ju o hitta hela bilar me manuell låda o allt för små pengar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Thorre
4 februari 2010 · 24 Inlägg

Nu ska vi inte tjafsa eller bråka här pojkar..:P Jag kommer att regga om och besikta den genom SFRO, Jag kommer bygga om HELA bromssystemet från Bromsservon ut till bromsoken, Kardan ska jag försöka svarva en ny, motor och låda kommer bli bytt och bakaxeln kommer antagligen att få en 4-link med en riktig diffspärr med mera och en manuell låda ska jag också försöka fixa fram.. Jag tänker nog inte byta ner mig till en BMW V8 på några ynka 3 liter,motorn jag nu har ligger på 5,7 liter, och det har hela tiden ingått i min "byggplan" att det ska sitta en Cheva 350 cui med elektronisk insprutning, har även varit inne på dom banorna om jag ska köra med E85 också men det får bli en senare fråga isf. Har fått reda på av kompisar med mera att man kan beställa manuella växellådor som är "skräddarsydda" efter ändamålet med bilen och det är precis vad jag kommer göra, kopplingar finns det en hel uppsjö att välja bland, och bakaxeln tror jag nog att den duger som den är bara det att jag ska fixa upp den precis som med resten av bilen, har för mig att kravet som SFRO har gällande bakaxeln är Volvos 1031:a om jag inte minns fel? Så jag tror nog att den jag duger, bromsoken kommer nog bli från V70R i fram och kanske bak också men det kanske duger med nåt annat? Har redan planerat det mesta men det jag var fundersam över var hur jag skulle kunna kring gå Volvos gränser och nu vet jag att om jag ska göra det lär jag gå genom SFRO vilket jag tänkt göra från början, bilen kommer att bli reggad med en Cheva 350 cui med elekronisk insprutning. Tack så väldigt mycket för svar! Mvh//Thorre

Noxxer
4 februari 2010 · 1 482 Inlägg

Enligt lag är det MAX 15kW/100kg som gäller.

Amatörbyggt är ganska jobbigt då du måste byta bärande delar ( Golv, Stolpar m.m ), flytta motor osv för att det ska bli amatörbyggt.
Fast samma här, max 15kW/100kg i effekt.

Ombyggt fordon är 20% ökning i effekt, 10% i vrid.
Om bilen är konstruktionsmässigt bra byggd kan 15kW/100kg tillåtas.

Detta är enligt lagen, därimot kan sfro säkert böja lite på reglerna om man bygger riktigt seriöst.

BLT Service
Theracords Music Label
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 februari 2010 · 1 948 Inlägg

Noxxer skrev:
Enligt lag är det MAX 15kW/100kg som gäller.

Amatörbyggt är ganska jobbigt då du måste byta bärande delar ( Golv, Stolpar m.m ), flytta motor osv för att det ska bli amatörbyggt.
Fast samma här, max 15kW/100kg i effekt.

Ombyggt fordon är 20% ökning i effekt, 10% i vrid.
Om bilen är konstruktionsmässigt bra byggd kan 15kW/100kg tillåtas.

Detta är enligt lagen, därimot kan sfro säkert böja lite på reglerna om man bygger riktigt seriöst.

FEL ombyggt fordon är inte 20% effekt och 10% vrid! detta är vad som "Normalt godtas" när bilen inte är reggad som ombyggt fordon och tillverkaren inte satt någon maxeffekt själva(som volvo gjort på 740)... och detta på bilar som anses klara av det, och som inte är helbilsgodkända.

Däremot stämmer det andra du sa, och han kommer inte behöva regga som amatörbyggt.. utan ombyggt fordon räcker. Vad han behöver göra är bara att bygga om tillräckligt för att den ska gå som ombyggt fordon... och om man läser bilsports SFRO sidor så blir hans bil ombyggd nog för att gå som ombyggt fordon.

Dock måste motorn han använder vara helt original samt ha katalysator, annars krävs avgastester som är jättedyra, bilsport snackar om 100 tusentals kronor!

Men mitt tips till TS är att försöka få tag på SFRO och förklara sitt koncept för dem och höra vad dem anser om det hela. För här kommer du inte få några raka svar, utan i bästa fall rena gissningar baserade på rykten...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Thorre
5 februari 2010 · 24 Inlägg

Motorn kommer vara orginal och det kommer finnas katalysator och lambda sonder. Men jag är väldigt tacksam för svaren jag fått, nu vet jag iaf att hoppet inte är ute, vet att det är möjligt.. men som ni har sagt så är ju det bästa att ringa dom och berätta mina koncept och vad jag tänker göra med bilen så får jag iaf svar direkt..:D Mvh//Thorre

Joby
10 februari 2010 · 35 Inlägg

Jag har också tänkt slänga i en v8 i min 740. Jag mejlade till bilsport en fråga till sfro om jag kan besiktiga med min cheva 283 jag nyss skaffat men det gick inte eftersom den inte hade kat och avgasrening orginal. Men en cheva 305 tbi med lambdastyrd insprutning och avgasrening och katalysator skulle gå att besiktiga med om jag har manuell låda. Endast regbesiktning altså och inget ombyggt fordon. Dock skrev han ej att det var tvunget att vara lambdastyrd insprutning(finns 305 med förgasare också) men jag kollade på sfro:s hemsida och där stod det.
Frågan kom med i senaste bilsport.

NissanMotorsport
10 februari 2010 ·

Det gäller ju att fråga med SFRO innan iaf om det är okej, och inte bara lyssna på folket här..

Och en fråga, om man snackat med en person på SFRO och det låter okej i hans öron.. men man vet ju fortfarande inte om bilen kommer gå igenom ändå när det står en annan kille och ska bedömma? eller informerar dom gänget om bilen? eller hur funkar de? smile

henke_99 Offroad Racing
10 februari 2010 · 3 122 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Det gäller ju att fråga med SFRO innan iaf om det är okej, och inte bara lyssna på folket här..

Och en fråga, om man snackat med en person på SFRO och det låter okej i hans öron.. men man vet ju fortfarande inte om bilen kommer gå igenom ändå när det står en annan kille och ska bedömma? eller informerar dom gänget om bilen? eller hur funkar de? smile

Finns inte så jättemånga på sfro så det brukar väl vara så att den man har närmast sig, som man har kontakt med under byggets gång även besiktigar bilen när den är klar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang