Måste jag byta hjullager?

Gurravasa
4 februari 2010 · 12 Inlägg

Jag har en volvo v70 99-års modell som gått snart 22000 mil. För lite över ett år sedan började det höras ett repeterande skavande ljud från framvagnen.

När jag hade bilen på service ett halvår senare konstaterade mekanikern att vänster framhjulslager var defekt och det skulle kosta 2600:- att byta. Tyvärr var lagren slut så det blev inget byte just då.

Sen har det inte blivit av och nu undrar jag om det är värt att satsa pengarna eller bara köra på. Det har låtit precis likadant från det defekta lagret i snart ett och ett halvt år och jag besiktigade bilen utan problem i höstas. Är det någon risk att det händer något akut med det defekta lagret eller kommer det att börja låta mer och mer om det går sönder ytterligare.

Ljudet kan jag stå ut med, men det är ju inte så kul om jag riskerar att tappa ett hjul eller liknande...

Joakim-S Hobby Fotograf
4 februari 2010 · 650 Inlägg

Precis som på min 850:i jag körde på en stund sen när jag skulle byta det så började jag plocka isär. Och när jag fick bort lagret så ramlade det i bitar på marken tongue så ja... Jag skulle byta om jag vore dig, plus att om du har otur så kan lagret skära! och som du kanske förstår så låser sig däcket då wink

MG e-HS (2021)
Marlboroman
4 februari 2010 · 8 233 Inlägg

Har ett lager en gång börjat låta så blir det bara sämre med tiden. Blir lagret tillräckligt dåligt så kan det slå tvärnit på det hjulet med lite oflyt. Men det beror ju på om lagreet är glappt eller bara låter illa. Att dem låter illa är ju ett problem som är vanligare på dem yare där man hade bekymemr med tätningarna och det gick in vatten i lagret med oljud och till slut ras som följd.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Wiechert tysk.
4 februari 2010 · 592 Inlägg

Byt omgående!
Blir ingen rolig historia om lagret skär.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
UrPeppe Lastbilsbyggare
4 februari 2010 · 389 Inlägg

Risken att hjulet lossnar är nog ganska obefintlig men det är ju inte så kul om lagret skulle skära ihop o hjulet låser sig nu när det är vinterväglag, detta skulle kunna innebära en rejäl åktur med lite otur så jag skulle byta lager om jag var du. Jag har haft en V70 själv som jag bytte lager på själv och det var inte svårt men man behöver en press att ta det med.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Wiechert tysk.
4 februari 2010 · 592 Inlägg

Fladdermusen skrev:
Risken att hjulet lossnar är nog ganska obefintlig men det är ju inte så kul om lagret skulle skära ihop o hjulet låser sig nu när det är vinterväglag, detta skulle kunna innebära en rejäl åktur med lite otur så jag skulle byta lager om jag var du. Jag har haft en V70 själv som jag bytte lager på själv och det var inte svårt men man behöver en press att ta det med.

Jag lyckades byta utan press så det går väl också.
TS bör iallafall byta hjullager omgående. Om han lämnar in bilen eller gör det själv är bara en kostnadsfråga.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Gurravasa
4 februari 2010 · 12 Inlägg

Tack för svaren. Det var väl det jag förväntade mig, men eftersom jag kört på det så länge utan att ljudet förändrats så tänkte jag att det kanske inte var så allvarligt. Om det skulle vara glapp så borde väl besiktningen sagt ifrån? Men å andra sidan så kan väl de missa också.

Marlboroman
4 februari 2010 · 8 233 Inlägg

Grundregeln är ju att et friskt lager är tyst. Ditt låter och det är aldrig ett bra tecken. Och at bliprovningen missar saker är juinte ovanligt. Jag hade bytt lager för att va på säkra sidan. Har varit med i en bil där ena lagret bak skar, och det vart en spännande åktur, fast på helt fel sätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Gurravasa
8 februari 2010 · 12 Inlägg

OK det låter ju som att det är bäst att byta. Är 2600:- ink material och jobb ett rimlig pris för ett lagerbyte?

KBerglund Bilskadeentusiast
8 februari 2010 · 291 Inlägg

jag kan göra det för 1700:- beroende på vad det är för bil.

twin_cam Smålänning
8 februari 2010 · 7 877 Inlägg

KBerglund skrev:
jag kan göra det för 1700:- beroende på vad det är för bil.

Volvo V70 ver. 1 står det i rubriken wink

Jäkla bra pris då bara lagret i sig går på runt 1600 wink

Tror 2600 är ett ok pris på verkstad om det är inkl. matrial och arbete.

Brukar kunna vara rätt rostigt och bökigt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Wiechert tysk.
8 februari 2010 · 592 Inlägg

twin_cam skrev:

KBerglund skrev:
jag kan göra det för 1700:- beroende på vad det är för bil.

Volvo V70 ver. 1 står det i rubriken wink

Jäkla bra pris då bara lagret i sig går på runt 1600 wink

Tror 2600 är ett ok pris på verkstad om det är inkl. matrial och arbete.

Brukar kunna vara rätt rostigt och bökigt smile

Biltemas lager ligger inte så högt i pris och jävla många mil rullar det! smile

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Gurravasa
10 februari 2010 · 12 Inlägg

Enligt mekanikern så måste man köpa nått slags "kit" och inte bara ett löst lager. Därför skulle materialet bli dyrare än för många andra modeller. Sant eller falskt?

_nobbe_
10 februari 2010 · 159 Inlägg

det blir bara värre med tiden tids nog så smäller det bara till och hjulet står pall fick byta på mercan och audin  det var bara att det satt ihop tills jag tog lös skivan sen flög det delar lite överallt.
vad det är för kitt vet jag däremot inte men om du köper ett hjullager så får man ju med lite små saker åxå,
hoppas du inte blir stående i en kraftig höger kurva

Tyskenracing BE*CE
10 februari 2010 · 419 Inlägg

bytte pa min s70  inga problem
du koper ett komp. nav sa att saga kostar ca 1500 pa mekonomen 500 pa biltema tror jag det va

ps har broblem med tangantbordet

Senast redigerat av Tyskenracing (10 februari 2010)

Volvo R racing
Brådhis * Voff voff *
10 februari 2010 · 10 285 Inlägg

Fladdermusen skrev:
Jag har haft en V70 själv som jag bytte lager på själv och det var inte svårt men man behöver en press att ta det med.

Nu blir jag lite nyfiken... Vad använde du press till? Jag har bytt på 850/s70/v70 iaf 6-7 ggr och aldrig använt press! Förstår inte riktigt ens vilket moment som skulle bli enklare med press? Förklara gärna, kan vara bra att veta!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tyskenracing BE*CE
10 februari 2010 · 419 Inlägg

ja man byter ju hela navet och inte bara lagret
iaf på min s70 o mina v70isar 97-99årsm

MVH Tyskenracing

Volvo R racing
Wiechert tysk.
10 februari 2010 · 592 Inlägg

Brådhis skrev:

Fladdermusen skrev:
Jag har haft en V70 själv som jag bytte lager på själv och det var inte svårt men man behöver en press att ta det med.

Nu blir jag lite nyfiken... Vad använde du press till? Jag har bytt på 850/s70/v70 iaf 6-7 ggr och aldrig använt press! Förstår inte riktigt ens vilket moment som skulle bli enklare med press? Förklara gärna, kan vara bra att veta!

//Brådhis

Om han bara bytte själva lagret och inte hela navet behöver man väl en press för att pressa ur och i lagret? smile

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
UrPeppe Lastbilsbyggare
10 februari 2010 · 389 Inlägg

Wiechert skrev:

Brådhis skrev:

Fladdermusen skrev:
Jag har haft en V70 själv som jag bytte lager på själv och det var inte svårt men man behöver en press att ta det med.

Nu blir jag lite nyfiken... Vad använde du press till? Jag har bytt på 850/s70/v70 iaf 6-7 ggr och aldrig använt press! Förstår inte riktigt ens vilket moment som skulle bli enklare med press? Förklara gärna, kan vara bra att veta!

//Brådhis

Om han bara bytte själva lagret och inte hela navet behöver man väl en press för att pressa ur och i lagret? smile

Byter man hela hjulnavet så behövs såklart ingen press till det vilket iofs är det lättaste sättet men en aning dyrare än att byta enbart hjullager vilket jag gjorde.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
svempus
10 februari 2010 · 409 Inlägg

en annan skulle åka och höra på momentum om hjullager dom tar inte så mycket mer än inköpspriset på lagrena och det är skf lager som dom har...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang