Att skaffa laglig liten skylt på sin bil

Baku Snickarjävel
5 februari 2010 · 554 Inlägg

Kommer lägga in mina mail här, så ni kan läsa hur jag gick tillväga när jag ordnade liten laglig skylt på min bil. big_smile
Skratta bäst ni vill men jag fick min kära llilla skylt iaf tongue

trevlig läsning!
Kan tillägga att man måste skicka in bilder till dem med.
_______________________________________________________________________________
Fråga: Hejsan,
Skulle vilja beställa ny skylt men jag kan bara välja den stora/långa modellen skyltar.
>Just nu sitter det en liten skylt på bilen sedan jag köpte den. Själva
skylthållaren på bilen är även gjord för liten skylt. då de kommer se mycket dumt ut med stor
skylt skulle jag vilja ha liten igen.
Går detta att ordna skulle jag vara mycket tacksam.

____________________________________________________________________________________

Hej!
>
> Tack för ditt e-brev.
>
>
>
> Ditt fordon är inte av en typ som automatiskt kan få den lilla enradiga
> registreringsskylten som du har beställt. Vi kan
> därför inte sända dig en sådan skylt, om du inte kan ange särskilda skäl till att
> det behövs en sådan.
>
> Den lilla enradiga skylten (300 x 110 mm) får endast användas om skyltutrymmet
> inte medger att den ordinarie skylten får plats.
>
> Att fordonet är ombyggt eller att extra utrustning eller utrustning som inte är
> original är monterad på fordonet är
> inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas. En fordonsägare som gör
> sådana ändringar på sitt fordon ska se till att fordonets ordinarie skylt
> fortfarande kan användas.
>
> Problem med kylningen är inte heller tillräckligt skäl för att medge undantag.
>
> Du kan ansöka hos Transportstyrelsen om att få den mindre skylten om du anser att
> det finns skäl för att ditt fordon ska få ha en sådan. Ansökan ska vara skriftlig
> och skyltutrymmets mått ska framgå. Bifoga ett tydligt foto av skyltutrymmet
> tillsammans med den ordinarie skylten, där förhållandet mellan skylten och skyltutrymmet
> framgår.


_________________________________________________________________________________

Hejsan.
Jag har efterforskat lite nu.
kommer skicka med lite bilder på originalbilar som kommer ut från fabrik. skickar med en bild på deras nya impreza där dem också har en liten skylt fram.

Dessa bilar är försedda med liten skylt när dom kommer ut från japan då där min bil tillverkades.
Efter som tillverkaren själv sätter liten skylt fram för att fronten är gjord för en sådan.
Varför skulle då transportstyrelsen ändra på detta ?
Själva anordningen på bilen är gjord på så sätt att en liten skylt sitter bättre och sitter betydligt stadigare än en stor.
Med en stor skylt så kommer skyltändarna sticka utanför hållaren vilket i sin tur kan repa lacken på kofångaren och det är inte jag så glad över.

____________________________________________________________________________________
(Extra tjat hjälper)  HAHA

Hallå?

Ni har inte svarat på mitt mail ännu.
Varför ?
Innan har ni svarat dagen efter, nu har jag väntat i 4 dagar.

______________________________________________________________________________________

Hej!

>Jag ser att ärendet är beslutat 3 februari där du fått bifall (godkännande) så en mindre
>skylt är på väg ut till dig och bör komma vilken dag som helst.

>Med Vänlig Hälsning transportstyrelsen.

Senast redigerat av Scoobyman (5 februari 2010)

einherjer
5 februari 2010 · 587 Inlägg

gjorde nåt liknande på kadetten jag hade ( ligger bland mina gamla bilar för den som vill se ). är man bara saklig verkar det som att transportstyrelsen är medgörliga.

PLindblom
6 februari 2010 · 1 200 Inlägg

Jag testade att skicka ett brev om dispens för liten regskylt på lexusen i somras. Det tog bara ett par dagar innan jag fick hem min lilla skylt smile Det kostar ingenting att testa.

joakim89
6 februari 2010 · 1 265 Inlägg

Hur får man de lättast till en vanlig golf?

Keller Hamster
6 februari 2010 · 817 Inlägg

Fint! smile Du hade ju öven bildbevis på att det sitter original fr fabrik i andra länder smile

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Baku Snickarjävel
6 februari 2010 · 554 Inlägg

joakim89 skrev:
Hur får man de lättast till en vanlig golf?

ljuger så de knakar ? tongue

NissanMotorsport
6 februari 2010 ·

Måste säga det, alla som äger en 200a S13-S15 vet inte med S12 m.m.. har rätt till en liten skylt, så släng iväg ett mail till transportstyrelsen.se och köp en för 60 kr.

Baku Snickarjävel
6 februari 2010 · 554 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Måste säga det, alla som äger en 200a S13-S15 vet inte med S12 m.m.. har rätt till en liten skylt, så släng iväg ett mail till transportstyrelsen.se och köp en för 60 kr.

80 kr kostar dem nu wink

ADEL
6 februari 2010 · 70 Inlägg

va fan tror ja blir galen heter inte KOFÅNARE heter STÖTFÅNGARE!!!!

NissanMotorsport
6 februari 2010 ·

ADEL skrev:
va fan tror ja blir galen heter inte KOFÅNARE heter STÖTFÅNGARE!!!!

Va det de ända du hade att bidra med i all denna läsning?

Baku Snickarjävel
6 februari 2010 · 554 Inlägg

ADEL skrev:
va fan tror ja blir galen heter inte KOFÅNARE heter STÖTFÅNGARE!!!!

Jaså jag trodde den var till för att fånga slöa vita kor haha.
Lite onödigt inlägg. Alla vet väl att en kofångare är en stötfångare ?
Räck upp handen den som inte vet. För övrigt kallar jag även gurkor för bananer och apelsiner för tennisboll.

Esprit-73 Billackerare...
6 februari 2010 · 86 Inlägg

Ännu ett tidsödande inlägg... Kofångare sitter på gamla A och T fordar där de var till för att fösa undan kor som gick på vägarna. Numera heter det stötfångare.

För att få en liten skylt kan man göra som en gammal vän. Han lånade sin farfars snöblad till traktorn och parkerade sin jättelåga bil precis intill. Tog ett kort och skickade till vv (innan transprtstyrelsen tog över) På bilden såg man tydligt att med snöblad syns bara halva den stora skylten och han fick en liten... wink

Mvh Jonas
Esprit-73 Billackerare...
6 februari 2010 · 86 Inlägg

Å andra sidan vet jag inte vad en kofånare är????

Mvh Jonas
Baku Snickarjävel
6 februari 2010 · 554 Inlägg

Esprit-73 skrev:
Å andra sidan vet jag inte vad en kofånare är????

Nä de vet inte jag heller tongue

Edvinoo Hetast Just Nu!
6 februari 2010 · 1 355 Inlägg

jag sökte om en liten , fick inte....
Så jag köpte en själv på showplate.se som e stansad...
Jag skiter fullständigt i transportstyrelsen och allt som har med dom att göra...
Jag har fått dispens på att ha tonade framrutor men jag kan inte få ha en liten framskylt ?!?!?!
Det är en amerikansk bil, hela framsidan är ju fan gjord för att det ska få plats med en liten skyllt mellan grillen och "luftintagen" och jag har för mig att usa inte har svenska skyltar ....
vafan ska  allt vara så jävla strängt här ( svara inte det ökar säkerheten o shit...)...
Ajaaa jag skrev av mig min frustration lite nu....

Tack för mig..!

Inspiration comes standard
evilaudio
6 februari 2010 · 16 195 Inlägg

Edvinoo skrev:
jag sökte om en liten , fick inte....
Så jag köpte en själv på showplate.se som e stansad...
Jag skiter fullständigt i transportstyrelsen och allt som har med dom att göra...
Jag har fått dispens på att ha tonade framrutor men jag kan inte få ha en liten framskylt ?!?!?!
Det är en amerikansk bil, hela framsidan är ju fan gjord för att det ska få plats med en liten skyllt mellan grillen och "luftintagen" och jag har för mig att usa inte har svenska skyltar ....
vafan ska  allt vara så jävla strängt här ( svara inte det ökar säkerheten o shit...)...
Ajaaa jag skrev av mig min frustration lite nu....

Tack för mig..!

saken e den att du får lika mycke böter om du åker utan skylt elle om du har en "egen tillverkad" skylt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
OphanWitehall
6 februari 2010 · 1 335 Inlägg

evilaudio skrev:

Edvinoo skrev:
jag sökte om en liten , fick inte....
Så jag köpte en själv på showplate.se som e stansad...
Jag skiter fullständigt i transportstyrelsen och allt som har med dom att göra...
Jag har fått dispens på att ha tonade framrutor men jag kan inte få ha en liten framskylt ?!?!?!
Det är en amerikansk bil, hela framsidan är ju fan gjord för att det ska få plats med en liten skyllt mellan grillen och "luftintagen" och jag har för mig att usa inte har svenska skyltar ....
vafan ska  allt vara så jävla strängt här ( svara inte det ökar säkerheten o shit...)...
Ajaaa jag skrev av mig min frustration lite nu....

Tack för mig..!

saken e den att du får lika mycke böter om du åker utan skylt elle om du har en "egen tillverkad" skylt.

Finns dom som tillverkar små skyltar som är så lika "originalen" så inte ens Transport styrelsen ser skillnad på dom! wink Men det synns ju ganska snart att man inte har dispens för liten när man slår bilen i bilregistret.

evilaudio
6 februari 2010 · 16 195 Inlägg

OphanWitehall skrev:

evilaudio skrev:

Edvinoo skrev:
jag sökte om en liten , fick inte....
Så jag köpte en själv på showplate.se som e stansad...
Jag skiter fullständigt i transportstyrelsen och allt som har med dom att göra...
Jag har fått dispens på att ha tonade framrutor men jag kan inte få ha en liten framskylt ?!?!?!
Det är en amerikansk bil, hela framsidan är ju fan gjord för att det ska få plats med en liten skyllt mellan grillen och "luftintagen" och jag har för mig att usa inte har svenska skyltar ....
vafan ska  allt vara så jävla strängt här ( svara inte det ökar säkerheten o shit...)...
Ajaaa jag skrev av mig min frustration lite nu....

Tack för mig..!

saken e den att du får lika mycke böter om du åker utan skylt elle om du har en "egen tillverkad" skylt.

Finns dom som tillverkar små skyltar som är så lika "originalen" så inte ens Transport styrelsen ser skillnad på dom! wink Men det synns ju ganska snart att man inte har dispens för liten när man slår bilen i bilregistret.

klart att man ser skillnad på dom.. skulle man inte göra de skulle ju de firmor som tillverkar dom små skyltarna bli åtlatalde för förfalskning.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Esprit-73 Billackerare...
6 februari 2010 · 86 Inlägg

Liten både bak o fram på min Amerikanska

Senast redigerat av Esprit-73 (6 februari 2010)

Mvh Jonas
Edvinoo Hetast Just Nu!
7 februari 2010 · 1 355 Inlägg

evilaudio skrev:

OphanWitehall skrev:

evilaudio skrev:

saken e den att du får lika mycke böter om du åker utan skylt elle om du har en "egen tillverkad" skylt.

Finns dom som tillverkar små skyltar som är så lika "originalen" så inte ens Transport styrelsen ser skillnad på dom! wink Men det synns ju ganska snart att man inte har dispens för liten när man slår bilen i bilregistret.

klart att man ser skillnad på dom.. skulle man inte göra de skulle ju de firmor som tillverkar dom små skyltarna bli åtlatalde för förfalskning.

man ser skillnad när man kommer nära för att det finns inte "vägverket" dekaler och tillverkningsdatum på den...

Inspiration comes standard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang