Ljudtips till min s40!

berf
6 februari 2010 · 41 Inlägg

Hojhoj,
Jag har tänkt att uppgradera ljudet i förstabilen nu innan våren/sommaren kommer. Bilen är en s40 fas2 och jag har just nu allt orginal förutom en Pioneer DEH-4200SD hu.

Planerna är att köpa: Ett kitsystem fram (5,25), bas + slutsteg och senare möjligtvis några koax(5,25) till hatthyllan.

Min budget för sakerna ligger på runt 6 tusen så det är inget värstingsystem vi snackar om. Tanken är att driva Kitsystemet på stereon och jag undrar om det kommer låta skapligt även när man höjer på?

- Musiken jag lyssnar på är mest Metal men även lite techno.

Jag är en nybörjare på det här med billjud så jag är sugen på lite tips på vad jag ska köpa för något.
Sen har jag ingen som helst erfarenhet av att bygga egna lådor så lutar åt att köpa en färdigbyggd.
Sen funderar jag på att såga upp och sätta en port i skidluckan så det i alla fall kommer lite luft in till kupén.

Det jag har kikat på än så länge är
Framsystem: http://dbakuten.se/detail-item_id-12113
Slutsteg: http://dbakuten.se/detail-item_id-10176 eller http://dbakuten.se/detail-item_id-10173

Så ge mig gärna tips på grejer jag kan köpa! Tack på förhand!

michieff ljudfantast
6 februari 2010 · 1 372 Inlägg

Att köpa ett fint kitsystem är bara värt det om du köper ett steg att driva det därtill. Stereon ger ut några ynka kontinuerliga watt för förstärkning och det är inte nog för ett kitsystem. Vad som kommer hända när du höjer i takt med din bas är att du kommer märka hur klangen och "tydligheten" i det högre frekvensregistret försvinner och det låter grötigt. Ett steg till framsystemet är alltså verkligen att rekommendera.

Detta är speciellt noga till metal och techno med lite djupbas, och du vill framhäva midbasen och de övre frekvenserna bra.

Ang bas så skulle jag köpa ett steg som levererar 400 kontinuerliga watt i 2ohm (exempel DLS CA12) och köpa en 10a eller 12a i sluten låta som specar runt 2-300 watt rms. Det kommer hjälpa till bra i de lägre registren och ge ett bra tryck jämfört med orginalljudet i kuppen smile

Du landar då på ungefär 5-6000 med bas, monosteg, 2kanalssteg och kitsystem.

Rock-Star
6 februari 2010 · 2 982 Inlägg

2st bra kit.
4" i främre bräda + diskant
5,25 fram´med diskanten i B-stolpen riktad bakåt.
(busenkelt att dra den upp genom b-stolpen snyggt)

6,5" bak i hatthyllan ( du får skippa gallret )
och dubbla 10" i bakluckan.

hade denna setup på min gamla S40 + ENMASSA skumgummi i bakom bakre regplåt + övre bromsljuset.

Fan vad det kommer dunka i din bil efter detta.

jag körde DLS + infiniti högtalare överallt dock var basarna MDS och slutsteg var ett stort kralligt Arizona eagle.

Senast redigerat av Residence (6 februari 2010)

Rock-Star
6 februari 2010 · 2 982 Inlägg

BTW. du får såga i plåten för att skapa en Skidport.
jag sågade upp och placerade en snygg ring runt.
dock såg det katastrof ut bakifrån då men tyvär sågar klädseln dvs baksidan på mittensätet.
men det är watever då man ändå täcker för med en balåda som spelar in i kupén.

kan säga att ljudanläggningen var vassare och det var mer fest i den bilen är på klubben.
haft en del efterfester och enigma musik när man hehe ja du vet i bilen smile

berf
6 februari 2010 · 41 Inlägg

okej, tänkte nästan att förstärkaren inte skulle orka punga ut nog med effekt.

Residence vilket sätt använde du för att få bastrycket från skuffen in i kupén?

Men det blir nog som du säger michieff att köpa ett extra 2kanaligt steg eftersom jag inte får lika bra tryck från baslådan som i en kombi så antar jag att det är värt att skaffa lite extra kräm till framsystemet.

berf
6 februari 2010 · 41 Inlägg

Residence skrev:
BTW. du får såga i plåten för att skapa en Skidport.
jag sågade upp och placerade en snygg ring runt.
dock såg det katastrof ut bakifrån då men tyvär sågar klädseln dvs baksidan på mittensätet.
men det är watever då man ändå täcker för med en balåda som spelar in i kupén.

kan säga att ljudanläggningen var vassare och det var mer fest i den bilen är på klubben.
haft en del efterfester och enigma musik när man hehe ja du vet i bilen smile

Hahah. Jo men jag såg faktiskt en snubbe här på gorg som hade satt en port väldigt snyggt genom luckan.

Vill inte göra det allt för fult då jag har en krasslig kärringamotor i bilen och den som köper den av mig senare inte kommer vara intresserad av ljud.

Edit: Har ni något tips på 2 kanaligt steg för framsystemet?

Senast redigerat av berf (6 februari 2010)

stahre
6 februari 2010 ·

detta skulle kunna vara en set up: vette fan hur jag länkar från sidan så du får gå in på www.blekingebilradio.se och söka efter sakerna.

Framsystem o steg: U-Dimension EL-A52 & U-Dimension EL comp5
Bas & steg: U-Dimension EL-D61 & Dls RW10
Kablar: Hollywood CCA24 21mm2 & sen får du antingen köpa en lågnivå till eller splitta den i paketet, beroende på hur många lågnivå utgångar du har på din stereo.
priset för detta blir 5845kr ex. frakt

Detta skulle spela väldigt snyggt o trevligt, både på höga o låga volymer smile

Senast redigerat av stahre (6 februari 2010)

michieff ljudfantast
6 februari 2010 · 1 372 Inlägg

stahre skrev:
detta skulle kunna vara en set up: vette fan hur jag länkar från sidan så du får gå in på www.blekingebilradio.se och söka efter sakerna.)

Du länkar genom att högerklicka på den produkten du tänkte gå in på och välja kopiera länk. Du kan inte kopiera direktlänk från url-raden där uppe på en sådan sida eftersom informationen inte är statisk smile

berf
6 februari 2010 · 41 Inlägg

Tack stahre, verkar skitbra men hur är märket U-dimension? Aldrig hört det innan.

Får ju bli att bygga en egen låda isåfall men det är väl inte världens hantverk.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Residence skrev:
2st bra kit.
4" i främre bräda + diskant
5,25 fram´med diskanten i B-stolpen riktad bakåt.
(busenkelt att dra den upp genom b-stolpen snyggt)

6,5" bak i hatthyllan ( du får skippa gallret )
och dubbla 10" i bakluckan.

hade denna setup på min gamla S40 + ENMASSA skumgummi i bakom bakre regplåt + övre bromsljuset.

Fan vad det kommer dunka i din bil efter detta.

jag körde DLS + infiniti högtalare överallt dock var basarna MDS och slutsteg var ett stort kralligt Arizona eagle.

Varför dubbla diskanter fram? Är väl bättre då med ett par sjysta 4" koaxialer eller ett 4" kit till brädan och  sen ett par 5,25" middar i dörrarna. smile I hatthyllan behövs ju inget om man inte har massa folk i baksätet, bättre lägga dom pengarna på framsystemet och ett steg till det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
stahre
6 februari 2010 ·

michieff skrev:

stahre skrev:
detta skulle kunna vara en set up: vette fan hur jag länkar från sidan så du får gå in på www.blekingebilradio.se och söka efter sakerna.)

Du länkar genom att högerklicka på den produkten du tänkte gå in på och välja kopiera länk. Du kan inte kopiera direktlänk från url-raden där uppe på en sådan sida eftersom informationen inte är statisk smile

Tack för det big_smile men lite kan man väl kräva av TS, han mår helt enkelt massa sig in på sidan o kika efeter himself big_smile

stahre
6 februari 2010 ·

berf skrev:
Tack stahre, verkar skitbra men hur är märket U-dimension? Aldrig hört det innan.

Får ju bli att bygga en egen låda isåfall men det är väl inte världens hantverk.

U-dimension är bra saker, inget snack om det. Kanske mer åt finlir än att spela högt, även om det finns saker för bägge delarna. Men fråga runt lite o hör om du är tveksam, men dom gör bra grejer. Det monosteget jag föreslog är bra som tusan, har det själv nämligen. Inte uderspeccat i alla fall smile

berf
6 februari 2010 · 41 Inlägg

stahre skrev:

berf skrev:
Tack stahre, verkar skitbra men hur är märket U-dimension? Aldrig hört det innan.

Får ju bli att bygga en egen låda isåfall men det är väl inte världens hantverk.

U-dimension är bra saker, inget snack om det. Kanske mer åt finlir än att spela högt, även om det finns saker för bägge delarna. Men fråga runt lite o hör om du är tveksam, men dom gör bra grejer. Det monosteget jag föreslog är bra som tusan, har det själv nämligen. Inte uderspeccat i alla fall smile

ah okej,  ska nog börja med att köpa bas och steg, ska kika runt lite och se var jag landar, sen beställer jag ett gött framsystem & steg när jag får lite mer pengar om någon månad. 

Blir nog en färdigbyggd låda eftersom det ändå är första ljudbygget.
Men vad tror ni om man ska ha en färdigbyggd låda i en sedanbil är det bäst med sluten eller portad, spelar det någon roll?  Och ska man köpa en låda med 2st basar eller köpa en lite bättre enkel?

valstadkillen
6 februari 2010 · 1 523 Inlägg

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317486 sedan
detta när du får råd

Peugeot 207 (2006)
pippin
6 februari 2010 · 158 Inlägg

vem behöver två basar då man kan ha en. Bättre att satsa på en bra ist. min mening iaf. Portat / sluten (smaksak..) mycket som väger in.. men beror ju till stor del på vilken bas man har smile Absolut att du ska bygga lådan själver. Blir mycket bättre då basen du kommer att köpa får spela i rätt volym. gör mkt wink du kan ju köpa rätt volym me men onödigt. farmor kan bygga lådor! Glöm inte att dämpa smile
Lycka till!

join the dark side! ... and get a free cookie.
stahre
6 februari 2010 ·

berf skrev:

stahre skrev:

berf skrev:
Tack stahre, verkar skitbra men hur är märket U-dimension? Aldrig hört det innan.

Får ju bli att bygga en egen låda isåfall men det är väl inte världens hantverk.

U-dimension är bra saker, inget snack om det. Kanske mer åt finlir än att spela högt, även om det finns saker för bägge delarna. Men fråga runt lite o hör om du är tveksam, men dom gör bra grejer. Det monosteget jag föreslog är bra som tusan, har det själv nämligen. Inte uderspeccat i alla fall smile

ah okej,  ska nog börja med att köpa bas och steg, ska kika runt lite och se var jag landar, sen beställer jag ett gött framsystem & steg när jag får lite mer pengar om någon månad. 

Blir nog en färdigbyggd låda eftersom det ändå är första ljudbygget.
Men vad tror ni om man ska ha en färdigbyggd låda i en sedanbil är det bäst med sluten eller portad, spelar det någon roll?  Och ska man köpa en låda med 2st basar eller köpa en lite bättre enkel?

Men du det är inte svårt alls att bygga en låda, och jag kan lova att det blir bättre! kul är det med smile
När du hittar en bas som du vill ha så skriver du bara här vad för parametrar basen har (info om den) så får du en låda uträknad av nån här som passar din musikstil o bil, blir mkt bättre.
Sen åker du till ett byggvaruhus eller brädgård o ber dom såga ut exakt dom bitarna du fått i beskrivningen smile sen drar du hem med dom, köper lite PL_400 (lim) och skruv, drar ihop lådan och vipps så är den klar big_smile

berf
6 februari 2010 · 41 Inlägg

Jo okej, det får väl bli att bygga en låda själv då!  Man måste ju lära sig nån gång. smile
Men då får det nog bli en sluten låda till att börja med antar jag, eftersom det är lättast.

Det får bli som pippin säger då, att köpa en Bra bas istället för 2st lite mindre bra.

Sen såg det kittet som valstadkillen länkade med oriongrejer ganska lovande ut?

jaja, då får det bli att kika vidare efter en fin Bas och ett gott slutsteg! smile

stahre
6 februari 2010 ·

ja Orion kitet är inte fy skam! bra pris med steget med!

berf
6 februari 2010 · 41 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang