Rengöra vevhusventilation s60 t5?

dulken
7 februari 2010 · 63 Inlägg

Hej!
Ja som rubriken lyder så funderar jag lite på vevhusventen, först och främst vars sitter den? och om man ska rengöra den hur är bästa sätt att göra då? köpa nya grejjer eller kan man bara rengöra den?
Kan man märka på nåt sätt om det börjar bli igensatt? (förutom att det börjar spruta olja överallt)

Mvh

Marlboroman
7 februari 2010 · 8 234 Inlägg

Bort med insuget så ser du en svart plastburk, det är oljefällen. Dn gör man ren noga elelr byter ut. Slla slangar som går till burken byts elelr blåses rent, att byta är att föredra. Sen går det 2 kanaler in  i blocket, den ska göras ren. speciellt den under brukar vara igensatt. Från den undre kanalen in i blivker går det en kanal ner i tråget. Den kanalen är det ytterst viktigt att den är ren. Svår som satsan att komma åt att göra nåt vettigt med utan att ta ner tråget och göra rent den vägen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
dulken
7 februari 2010 · 63 Inlägg

åh fan det var såpass mycket jobb, blir att gruva sig ett tag då innan man tar tag i det tongue

TurbOla Reservdansk
7 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Det är mer jobb att dela motor och växellåda för att byta bakre vevaxelpackboxen om vevhustrycket skjuter ut den. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dulken
7 februari 2010 · 63 Inlägg

TurbOla skrev:
Det är mer jobb att dela motor och växellåda för att byta bakre vevaxelpackboxen om vevhustrycket skjuter ut den. wink

haha ja det är ju sant, får inte vänta för länge tongue

JaggaChafen Tesla Senior Technician
7 februari 2010 · 2 307 Inlägg

Glöm inte att göra rent den lilla nippeln som sitter under insuget vid servopumpen me

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
dulken
7 februari 2010 · 63 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Glöm inte att göra rent den lilla nippeln som sitter under insuget vid servopumpen me

nej då, ska försöka rengöra så mycket jag kan när det ändå är borta. Ungefär hur ofta ska vevhusventen rengöras?
Och hur lång tid kan det tänkas ta? är inte någon jättevan supermekaniker men jag har inte tummen mitt i handen heller tongue

Senast redigerat av dulken (7 februari 2010)

TurbOla Reservdansk
7 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Var 10 000e mil kanske - beror på hur ofta man byter olja och hur man kör.

Det tar väl ungefär en timme att rengöra vevhusventilationen, beror på hur van man är. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dulken
7 februari 2010 · 63 Inlägg

okej då ska jag försöka ta tag i det där så fort som möjligt. Tack för alla svar! smile fyll gärna på med mer om det är något annat jag ska tänka på smile

Jokk3
7 februari 2010 · 377 Inlägg

TurbOla skrev:
Var 10 000e mil kanske - beror på hur ofta man byter olja och hur man kör.

Det tar väl ungefär en timme att rengöra vevhusventilationen, beror på hur van man är. smile

allting beror ju på hur man sköter bilen som sagt, men en timme är jag skeptisk till, på jobbet när vi rengör venvhusventilationen tar det ca en dags jobb.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang