Köpråd: Ge mig några bra anledningar till varför jag borde köpa en saab og9-3/ng900

Mangisen
10 februari 2010 · 1 035 Inlägg

ekelund88 skrev:

Mangisen skrev:

Sketstopp24v skrev:
personligen tycker jag juh även då att en sån bil med aero/viggen paket är grymt snyggt..  (därför jag har en själv med det paketet)

Kan hålla med smile

Som jag själv säger , så finns det en anledning till att jag haft saaben i 2 år/4500 mil.. driftsäker till tusen smile

baah du snackar :p men dom e snygga måste jag med ge men 9000 e en trevligare bil smile

ja det kan jag hålla med om.. men att min har varit och är driftsäker är ju inget jag bara snackar .. Startar och går i alla väder.. jag kan väl inte vara ensam om att ha en sådan bil??

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 februari 2010 · 3 404 Inlägg

ekelund88 skrev:

Mangisen skrev:

Sketstopp24v skrev:
personligen tycker jag juh även då att en sån bil med aero/viggen paket är grymt snyggt..  (därför jag har en själv med det paketet)

Kan hålla med smile

Som jag själv säger , så finns det en anledning till att jag haft saaben i 2 år/4500 mil.. driftsäker till tusen smile

baah du snackar :p men dom e snygga måste jag med ge men 9000 e en trevligare bil smile

Inga tvivel, 9000 är en trevligare bil ja därför jag har en men jag skulle lätt kunna tänka mig en og9-3 Aero

Mangisen skrev:

ekelund88 skrev:

Mangisen skrev:

Kan hålla med smile

Som jag själv säger , så finns det en anledning till att jag haft saaben i 2 år/4500 mil.. driftsäker till tusen smile

baah du snackar :p men dom e snygga måste jag med ge men 9000 e en trevligare bil smile

ja det kan jag hålla med om.. men att min har varit och är driftsäker är ju inget jag bara snackar .. Startar och går i alla väder.. jag kan väl inte vara ensam om att ha en sådan bil??

Nej du är inte ensam, samma sak med min, bara den har batteri och soppa så startar hon. Det ända egentliga felet på min är att generatorn håller på att skära tongue Lätt fixxat när snön töat bort

Senast redigerat av TenZer (10 februari 2010)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TurbOla Reservdansk
10 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Det finns väl en stor anledning till att köpa en Saab.

Andrahandsvärdet är sjukt låg, dvs väldigt billig i inköp än en annan bil i motsvarande årsmodell/klass.


Förresten, så för att förtydliga alla paralleller till Volvo R-bilarna som görs i de här trådarna - alla 850 T-5R/R och S/V70R har en sänkningssats på 35mm runtom original.
Ev. lite hårdare dämpare, annars är det ingen skillnad i väghållningen mot en original turbo eller annan variant.

Så att skriva att man får lika bra väghållning som en R-bil med en sportdämpar/fjädersats till Saab, vet jag inte om man ska tolka det som positivt... tongue

Sen S60R/V70R spelar ju i en helt annan liga med sitt 4C-chassisystem.

Senast redigerat av TurbOla (10 februari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pendulum
10 februari 2010 · 1 298 Inlägg

När jag för ett par månader sen blev sugen på bilbyte så hade jag som första krav att det skulle vara turbo och bra drag. Jag är uppväxt i en riktig Volvofamilj och mamma och pappa har ägt flera Volvo genom åren. Flertalet av mina polare åker 740/940/850. Varför kör jag då og9-3 Aero?
Jo, jag är 18 år gammal och har inte pengar i överflöd, men samtidigt ville jag ha en bil med turbo och bra drag som sagt. En Volvo 850 T5/R i ett skick motsvarande min 9-3 skulle förmodligen gå på det dubbla. Sneglade på 9-3orna och förvånades över priserna och tänkte att det får bli en Saab denna gången så får vi se hur dem är och jag kan bara säga att jag blivit överraskad gång på gång - positivt.
Första överraskningen kom på hemvägen när jag hade köpt bilen, färddatorn låg på värden runt dryga 0,6 och då pratar vi 120 -motorväg från halmstad upp till göteborg där jag bor. Ingen hade sagt till mig att Saabar var snåla? Min bil har nu gått 25 000 och har varit Steg 1- chippad (+ 2.5" rör från katten) sedan den köptes ny i princip avslöjade ett kvitto jag fick av förra ägaren.

Jag kör som de flesta killar i min ålder gör, och är beredd på ett växellådsbyte så småningom, och det får man väl acceptera antar jag. En annan sak som är standard på dessa bilar är pixelfel på SID-displayen. Jag följde TBC_Razor's (stavning?) guide här på garaget till hur man lagar detta på en kvart och nu fungerar även det tillsvidare.
Vad beträffar väghållningen på min 9-3 Aero med sänkfjädrar så kan jag bara påstå att den duger helt och hållet, och då jag jämför med ng900 så är det enorm skillnad till 9-3ans fördel. Jag har ännu inte provat att köra bana med den, men den dagen, den domen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Rille0
10 februari 2010 · 2 021 Inlägg

Rquired skrev:
Bara för att förtydliga, jag har aldrig skrivit eller syftat på att Saaben i fråga skulle vara en dålig bil. Allt jag sagt är att jag anser att det finns bättre val, och har man ingen direkt anledning till varför det skall vara just Saab tycker jag man bör överväga dessa.

This

TurbOla skrev:
Det finns väl en stor anledning till att köpa en Saab.

Andrahandsvärdet är sjukt låg, dvs väldigt billig i inköp än en annan bil i motsvarande årsmodell/klass.

Säg att du köper en 900 turbo för 15 tusen, vad får du för audi för det? eller en 850 t5? typ högmilade importbilar.
Har required kört en tidig a4/a6 nån gång? där snackar vi slapp framvagn. inte mycket bättre tycker jag. sen är 1,8 20v motorn redigt dålig både när det gäller trimvänliget och driftsäkerhet. Talar om egna erfarenheter men har tyvärr inte 2 sidor teknikens värd citat för och styrka det, så det kanske inte duger.

Senast redigerat av Rille0 (10 februari 2010)

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TurbOla Reservdansk
10 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Rille0 skrev:
Säg att du köper en 900 turbo för 15 tusen, vad får du för audi för det? eller en 850 t5? typ högmilade importbilar.
Har required kört en tidig a4/a6 nån gång? där snackar vi slapp framvagn. inte mycket bättre tycker jag. sen är 1,8 20v motorn redigt dålig både när det gäller trimvänliget och driftsäkerhet. Talar om egna erfarenheter men har tyvärr inte 2 sidor teknikens värd citat för och styrka det, så det kanske inte duger.

Nackdelen blir förstås den dagen man vill sälja bilen... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
brandt_ Impossible Is Nothing
10 februari 2010 · 128 Inlägg

hmm tyvärr kan inte komma på någon anledning. (äger en saab 9-3 själv).

snoddas
10 februari 2010 · 1 142 Inlägg

Köp en sierra tongue

Rquired Allmänt envis
10 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Rille0 skrev:

Rquired skrev:
Bara för att förtydliga, jag har aldrig skrivit eller syftat på att Saaben i fråga skulle vara en dålig bil. Allt jag sagt är att jag anser att det finns bättre val, och har man ingen direkt anledning till varför det skall vara just Saab tycker jag man bör överväga dessa.

This

TurbOla skrev:
Det finns väl en stor anledning till att köpa en Saab.

Andrahandsvärdet är sjukt låg, dvs väldigt billig i inköp än en annan bil i motsvarande årsmodell/klass.

Säg att du köper en 900 turbo för 15 tusen, vad får du för audi för det? eller en 850 t5? typ högmilade importbilar.
Har required kört en tidig a4/a6 nån gång? där snackar vi slapp framvagn. inte mycket bättre tycker jag. sen är 1,8 20v motorn redigt dålig både när det gäller trimvänliget och driftsäkerhet. Talar om egna erfarenheter men har tyvärr inte 2 sidor teknikens värd citat för och styrka det, så det kanske inte duger.

Jag tror inte att du behöver söka länge för att hitta en kommentar frän mig där jag beskriver aktuella Audi som framtunga plogar, och jag har också med glimten i ögat skrivit att den ingenjör som inte känner till hävstångseffekten (motorn framför framaxeln a´la Audi) inte kan vara mycket att ha.

Angående priset är det fel att jämföra med Audi, det finns en anledning att en sådan kostar mer ny än en Saab och samma anledning finns kvar som begagnad; Audi är mer bil än Saab, till ett högre pris naturligtvis.

Volvo går däremot att jämföra, det är två märken som ligger i jämn nivå. Hur mycket 850 eller S40 får man för 15k? Inte speciellt mycket, även om bilar finns att hitta som inte är uppenbara vrak. Men man får kanske vara beredd på att ge en 5-10k mer.

Å andra sidan, 5000:- köper inte 900 väghållning i klass med Volvon.

Eller så gör man vad jag skrev i första inlägget, man köper en annan av Saabs modeller som är betydligt bättre än ng900. Saab 9000 eller Saab 900og till exempel.

Och där är det helt plötsligt ng900 som är dyr, utan att för den saken bjuda mer än vad 9000 eller og900 gör. Tvärt om så ger den bara sämre vägegenskaper. Konkurrensen är värst inom familjen i Saabs fall, och kontentan är åter igen; Köp inte denna modellen, det finns bättre bilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Aerocombi Xenoholic
12 mars 2010 · 2 559 Inlägg

Säger bara KÖP, mkt (rolig) bil för pengarna big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Slash Saabifierad
12 mars 2010 · 2 027 Inlägg

Köp den första 900:an, leta efter Aeromodellen med tvåtons lack och gärna den stora turbovingen så har du en riktig 80-talsikon big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Rquired Allmänt envis
12 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Varför dra upp en drygt månad gammal tråd som uppenbarligen varit full av bråk och där de flesta åsikterna tycks ha vädrats? Jag bara undrar...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Charles_ Är nog fan bara bitter..
12 mars 2010 · 365 Inlägg

Slash skrev:
Köp den första 900:an, leta efter Aeromodellen med tvåtons lack och gärna den stora turbovingen så har du en riktig 80-talsikon big_smile

Den bilen är tung, ordagrant tvåtons lack är inte alla bilar som har....cool

Pain is temporary, Glory last forever.
Turbo260
12 mars 2010 ·

Förstår dock inte varför många tycker att NG900 har usel väghållning, fastän det i så fall sitter en sänksats på den?

Min NG900 har 40mm sänkning och fälgar med ET33, (original är 49) och den är som en gocart att köra, niger inget i karossen, dock bara jag som flyger som en vante i bilen. Måste fixa bättre stol.

Rquired Allmänt envis
12 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Turbo260 skrev:
Förstår dock inte varför många tycker att NG900 har usel väghållning, fastän det i så fall sitter en sänksats på den?

Min NG900 har 40mm sänkning och fälgar med ET33, (original är 49) och den är som en gocart att köra, niger inget i karossen, dock bara jag som flyger som en vante i bilen. Måste fixa bättre stol.

Det handlar om så mycket mer än att karossen kränger lite smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Iam2fast4U
12 mars 2010 · 1 534 Inlägg

"Having a fast SAAB is like coming out of the closet,  You might surprise people, but you're still gay"
wink

Var bara tvungen smile

BMW E34 "538" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang