Bygger egna isdäck =)

Skwie
12 december 2010 · 80 Inlägg

Tonycrona skrev:
Khracing, vadfan var de där för mörk jävla bild ^^ haha

Och vad är du för en blind typ ? Jag såg utmärkt "haha"

BMW E30 S38 (1989)
JonR
12 december 2010 · 3 259 Inlägg

KHRacing skrev:
Så var mina däck klara iaf: 188st M6x30 skruvar med brickor
på båda sidorna & låsmutter på utsidan:

http://www.geting.se/image.php/275285-101212_184432.jpg

Hur lång tid tog det? big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KHRacing
12 december 2010 ·

JonR skrev:

KHRacing skrev:
Så var mina däck klara iaf: 188st M6x30 skruvar med brickor
på båda sidorna & låsmutter på utsidan:

http://www.geting.se/image.php/275285-101212_184432.jpg

Hur lång tid tog det? big_smile

Hmm Seriös arbetstid, runt 4-5timmar.. 90% av tiden framför Tv´n med skruvdragaren i handen

Sjodahl
12 december 2010 · 730 Inlägg

KHRacing skrev:

JonR skrev:

KHRacing skrev:
Så var mina däck klara iaf: 188st M6x30 skruvar med brickor
på båda sidorna & låsmutter på utsidan:

http://www.geting.se/image.php/275285-101212_184432.jpg

Hur lång tid tog det? big_smile

Hmm Seriös arbetstid, runt 4-5timmar.. 90% av tiden framför Tv´n med skruvdragaren i handen

Vad är det för några däck du har utgått ifrån, dom såg relativt smala ut... Du skulle inte vilja ta en bild från sidan så att man får se hur mycket dom sticker ut?

Tackar på förhand

KHRacing
12 december 2010 ·

Sjodahl skrev:
Vad är det för några däck du har utgått ifrån, dom såg relativt smala ut... Du skulle inte vilja ta en bild från sidan så att man får se hur mycket dom sticker ut?

Tackar på förhand

Tjena du smile

Däcken sitter ej på fälg ännu,  Däcken är på tok för breda för att nyttjas som isdäck
egentligen, jag ville haft fatt i typ 125 till 145/80-15 däck, Dessa är splitt nya
185/55-15 Rallycrossdäck (regummerade) med väldigt tjockt gummi på slitbana
för bästa stabilitet för skruvarna.

några sidor bak i denna tråden finns en komplett beskrivning !

Sjodahl
12 december 2010 · 730 Inlägg

KHRacing skrev:

Sjodahl skrev:
Vad är det för några däck du har utgått ifrån, dom såg relativt smala ut... Du skulle inte vilja ta en bild från sidan så att man får se hur mycket dom sticker ut?

Tackar på förhand

Tjena du smile

Däcken sitter ej på fälg ännu,  Däcken är på tok för breda för att nyttjas som isdäck
egentligen, jag ville haft fatt i typ 125 till 145/80-15 däck, Dessa är splitt nya
185/55-15 Rallycrossdäck (regummerade) med väldigt tjockt gummi på slitbana
för bästa stabilitet för skruvarna.

några sidor bak i denna tråden finns en komplett beskrivning !

Åfan. Då var dom bredare än va dom såg ut till att vara... Har läst igenom hela tråden innan och är lite smått sugen så att säga själv på att prova göra egna isdäck. Frågan är den om det blir någon is i vinter...

KHRacing
12 december 2010 ·

Sjodahl skrev:

KHRacing skrev:

Sjodahl skrev:
Vad är det för några däck du har utgått ifrån, dom såg relativt smala ut... Du skulle inte vilja ta en bild från sidan så att man får se hur mycket dom sticker ut?

Tackar på förhand

Tjena du smile

Däcken sitter ej på fälg ännu,  Däcken är på tok för breda för att nyttjas som isdäck
egentligen, jag ville haft fatt i typ 125 till 145/80-15 däck, Dessa är splitt nya
185/55-15 Rallycrossdäck (regummerade) med väldigt tjockt gummi på slitbana
för bästa stabilitet för skruvarna.

några sidor bak i denna tråden finns en komplett beskrivning !

Åfan. Då var dom bredare än va dom såg ut till att vara... Har läst igenom hela tråden innan och är lite smått sugen så att säga själv på att prova göra egna isdäck. Frågan är den om det blir någon is i vinter...

skulle nästan tro att det e fruset landet runt just nu... 15-20cm i skåne

Sjodahl
12 december 2010 · 730 Inlägg

KHRacing skrev:

Sjodahl skrev:

KHRacing skrev:

Tjena du smile

Däcken sitter ej på fälg ännu,  Däcken är på tok för breda för att nyttjas som isdäck
egentligen, jag ville haft fatt i typ 125 till 145/80-15 däck, Dessa är splitt nya
185/55-15 Rallycrossdäck (regummerade) med väldigt tjockt gummi på slitbana
för bästa stabilitet för skruvarna.

några sidor bak i denna tråden finns en komplett beskrivning !

Åfan. Då var dom bredare än va dom såg ut till att vara... Har läst igenom hela tråden innan och är lite smått sugen så att säga själv på att prova göra egna isdäck. Frågan är den om det blir någon is i vinter...

skulle nästan tro att det e fruset landet runt just nu... 15-20cm i skåne

Sjön här hemma frös samma natt som det kom 15 cm snö. sen har det kommit nästan 20 till...

Tonycrona
19 december 2010 · 400 Inlägg

Kan ju säga att mitt nya hemmagjorda däck läckte som bara den. Men körde ifs på guppig åker och med isbilen som ja ba stumm höll. Men det ska väl pumpas om det nu är helt, och sedans köras på isen, det däcket som vi byggde förra året som hade mindre utstick, det är fortfarande helt;P båda satt fram.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Joaqim
26 december 2010 · 32 Inlägg

Vad kör ni med för skalle på bultarna? vanligt sekantskalle?

Volvo 740 "16v turbo" (1988)
KHRacing
26 december 2010 ·

Joaqim skrev:
Vad kör ni med för skalle på bultarna? vanligt sekantskalle?

Jag har stjärnskalle på mina i bildäcken, med 22mm bricka på insidan o 19 på utsidan med vanlig låsmutter

hengxel
26 december 2010 · 192 Inlägg

min farsa köpte 6 däck (2 på fälg) för typ 200kr max 5 dubb borta per däck

loop
26 december 2010 · 297 Inlägg

sexkant och 20-25mm bricka.

hengxel
Jaha? Vad för däck? Om du menar vinterrallydäck, så kan man få tag på gamla sådana billigt ibland.

KHRacing
26 december 2010 ·

hengxel skrev:
min farsa köpte 6 däck (2 på fälg) för typ 200kr max 5 dubb borta per däck

Ja,, i norrland/lappland ja.. men söder om Sthlm går det fan inte att hitta till sådana priser.  här är det 5-700kr st

hengxel
27 december 2010 · 192 Inlägg

KHRacing skrev:

hengxel skrev:
min farsa köpte 6 däck (2 på fälg) för typ 200kr max 5 dubb borta per däck

Ja,, i norrland/lappland ja.. men söder om Sthlm går det fan inte att hitta till sådana priser.  här är det 5-700kr st

joo nå de, o de va ju 13 tummare så smile

hengxel
27 december 2010 · 192 Inlägg

loop skrev:
sexkant och 20-25mm bricka.

hengxel
Jaha? Vad för däck? Om du menar vinterrallydäck, så kan man få tag på gamla sådana billigt ibland.

isrally däck, typ michelin tror jag de är, dom ska sitta på en troligtvis otrimmad fiesta den här vintern

Joaqim
27 december 2010 · 32 Inlägg

KHRacing skrev:

Joaqim skrev:
Vad kör ni med för skalle på bultarna? vanligt sekantskalle?

Jag har stjärnskalle på mina i bildäcken, med 22mm bricka på insidan o 19 på utsidan med vanlig låsmutter

då kör du alltså med försänkt skalle, eller? ska själv göra egna och funderar på vilket som är det mest pålitliga konceptet. Har gått i tankarna att använda vagnsbult och köra med slang, men frågan är vilket som blir bäst...

Volvo 740 "16v turbo" (1988)
KHRacing
27 december 2010 ·

Joaqim skrev:

KHRacing skrev:

Joaqim skrev:
Vad kör ni med för skalle på bultarna? vanligt sekantskalle?

Jag har stjärnskalle på mina i bildäcken, med 22mm bricka på insidan o 19 på utsidan med vanlig låsmutter

då kör du alltså med försänkt skalle, eller? ska själv göra egna och funderar på vilket som är det mest pålitliga konceptet. Har gått i tankarna att använda vagnsbult och köra med slang, men frågan är vilket som blir bäst...

nej, inte försänkt skalle alls. men alla mina skruvar är penslade med vulklösning inna det dragits fast i däcket innefrån, så jag är 99% säker på att de håller tätt o jag tänker prova utan slang först

loop
27 december 2010 · 297 Inlägg

Jag trycker i reservhjul på burk i mina. Håller acceptabelt. Men jag brukar ha med mig pump.

Tonycrona
28 december 2010 · 400 Inlägg

Mitt sen förra året är ju fortfarande tätt, o jag kör ju utan slang, efter åkerkörningen också! o tro mig, jag körde skiten ur bilfan där, dock så satt de fram o bultarna var slitna ner till muttrarna typ, men sjukt bra fäste ändå smile

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang