Startproblem och två olika verkstader har inte lyckats hjälpa mig.

knutigro
13 februari 2010 · 5 Inlägg

hei, håppas på hjälp här då två olika verkstader har mislyckats hjälpa mig!  sad


Jeg har en VW Transporter -91 och den har startproblem. Dette kommer och går lite i perioder så derav har jag många gånger trott jag hittat problemet för så igen bli besviken.

När problemet uppstår sker fölgende:
Jag vrider om tenningsnyckeln, lyset på dashbordet blir svakare och jag hör ett klickljud men startmotoren går inte i gång. Jag mäter batterispenningen til 12,4 Volt.  Min lösning som jag användt i ca 2 månader är att använda startkablar til ett annat batteri. Då startar bilen oftast.

Förste gång jag fikk problemet satt jag bilen på ett verkstad. Dom skiftade batteriet!!! Jag tyckte det va lite konstigt då jag hade mätt batterispenningen til 12,4 Volt men bilen gikk i 14 dager innan problemet uppstod igen. Jag har mätt mina nye batterier och dom är ok så den förste verkstaden var helt ute å syklade.

Efter ett tag åkte jag till en annan verkstad och dom bytte startmotoren (4000 kroner). Bilen gikk fint en dag, så stod jag der igen. Samme problem!!! Jag blev jättearg och åkte tilbaks til verkstaden, men dom stod på sitt och menade min startmotor var dålig. Jag tyckte det låt konstigt då mitt problem kvarstod. Fikk verkstaden til igen se på bilen och då sa dom at dom rengjort jordingen. Bilen fungerade en dag så kom problemet igen.

Jeg har nu en splitter ny startmotor, det er inte batteri eller laddning och jordingen skal vara bättre. Vad annat kan problemet vara. Jag törs inte åke til nått nytt verkstad då dette redan kostat mig 6000,- uten resultat!

Håppas nån her inne har nån ny ide som jag kan prova.

MVH Knut

Senast redigerat av knutigro (13 februari 2010)

vadsomhelst
13 februari 2010 · 97 Inlägg

men den startar fortfarande om du kablar igång den eller hur får du igång den?
har du mätt för att se om det går spänning fram till startmotorn när den inte startar?

tändningslåset kan strul i vw från den tiden, dvs golf mk2, mk3 och jag kan tänka mig att det kan göra det i din transporter med.
inte tändningslåset men tändningsplattan som sitter bakom.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
decib3L Körv
13 februari 2010 · 3 535 Inlägg

vadsomhelst skrev:
men den startar fortfarande om du kablar igång den eller hur får du igång den?
har du mätt för att se om det går spänning fram till startmotorn när den inte startar?

tändningslåset kan strul i vw från den tiden, dvs golf mk2, mk3 och jag kan tänka mig att det kan göra det i din transporter med.
inte tändningslåset men tändningsplattan som sitter bakom.

Starttändkontakten som krånglar..

Truckdriving Man
knutigro
13 februari 2010 · 5 Inlägg

Ja, som oftast starter den direkt når jag setter kabler på, men iblant får jag flytta lite på kablene innan det går. Jag sätter kablene direkte på polene (+ på + och - på -) Jag förstår inte varför det fungerar på dette sättet. Batteriet er jo ok.

Tack för dom två rådene. Jag ska mäta på startmotoren i morgon. Återkommer med resultatet.  Tenningslåset är jo också ett bra tips. Lite krångligt att testa kanskje.... hmm

För att få lite översikt: Det finnes vel en länk til mellom batteriet och startmotoren. Har för mig at jag i min gamla bil, också en VW, hadde nått som het solenoid. Finnes det även på min bil eller går strömmen direkte från batteriet til startmotoren?

mvh knut

Kavli Motborgare
13 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Om lamporna i instumentpanelen blir svagare, så tyder det på att antigen jordningen till batteriet eller plusmatningen är dålig.

-- K

Kavli Motborgare
13 februari 2010 · 1 099 Inlägg

knutigro skrev:
Ja, som oftast starter den direkt når jag setter kabler på, men iblant får jag flytta lite på kablene innan det går. Jag sätter kablene direkte på polene (+ på + och - på -) Jag förstår inte varför det fungerar på dette sättet. Batteriet er jo ok.

Tack för dom två rådene. Jag ska mäta på startmotoren i morgon. Återkommer med resultatet.  Tenningslåset är jo också ett bra tips. Lite krångligt att testa kanskje.... hmm

För att få lite översikt: Det finnes vel en länk til mellom batteriet och startmotoren. Har för mig at jag i min gamla bil, också en VW, hadde nått som het solenoid. Finnes det även på min bil eller går strömmen direkte från batteriet til startmotoren?

mvh knut

Solenoid är det på alla startmotorer, förutom dynastart. Det är det som petar bendix-drevet in på startkransen och bildar kontakt mellan startmotorn och plusmatningen (grova kabeln från batteriet/ackumulatorn till startmotorn) Solenoiden aktiveras av den tunnare kabeln som sitter på startmotorn och som kommer från startkontakten på tändingslåset.

-- K

Drönirettab
13 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Mät spänningen på batteripolskorna samtidigt som du försöker starta motorn, om spänningen håller sig över 10 V så flyttar du minusmätpinnen till startmotorns hölje och mäter vid startförsök. Är spänningen fortfarande okej så flytter du plusmätpinnen till startmotorns solenoid där batteripluskabeln sitter, gör om startförsöket igen. smile

Kavli Motborgare
13 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät spänningen på batteripolskorna samtidigt som du försöker starta motorn, om spänningen håller sig över 10 V så flyttar du minusmätpinnen till startmotorns hölje och mäter vid startförsök. Är spänningen fortfarande okej så flytter du plusmätpinnen till startmotorns solenoid där batteripluskabeln sitter, gör om startförsöket igen. smile

Polskorna skall man hålla sig inne med. De är bättre än svenskorna. wink

En annan sak man kan göra i tillägg till det du just nämner, är att mäta mellan minuspolen och en punkt på karosseriet (jordpunkt) när du försöker starta. Den spänningen skall vara så nära noll som möjligt. Inte mer än 0.5V när starmotorn går.

-- K

knutigro
13 februari 2010 · 5 Inlägg

tackar för alla tips. Roligt när svarene kommer snabbare änn man hinner skriva big_smile    Får vel trotsa kulden her i Skåne och komma mig ut å testa lite i morgon.

Tack igen!!! smile

vadsomhelst
13 februari 2010 · 97 Inlägg

Starttändkontakten sitter bakom/nedanför tändningslåset och är en liten vit klump.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
bumpe Lastbilsmekaniker
14 februari 2010 · 3 878 Inlägg

Montera sätt dit en startkabel mellan den punkten på motorn du brukar använda när du använder startkablar från en annan bil och minuspolen på batteriet så tror jag att den startar!

Troligen har du en dålig jordkabel som spökar!

Zanzorios
14 februari 2010 · 35 Inlägg

Det låter precis som på min GOLF. Då kunde den funka hur bra som helst några dagar sen så funka den inte alls ibland. Det var tändningsdosan som spökade har hört att det är många som har problem med den. prova byt den kostar cirka 500:-.

Danny83
14 februari 2010 · 38 Inlägg

Jag har problem med min golf. Detta verkar vara samma problem. De glapp i tändningslåset och i sladdarna bakom styret som går till tändlåset. Kolla upp detta!

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang