Volvo V70: Temperaturmätaren står lägre än normalt.

Gurravasa
14 februari 2010 · 12 Inlägg

Har en Volvo V70 99:a, där jag på senare tid märkt att temperaturmätaren står lägre än normalt. I vanliga fall brukar mätaren stå precis på "klockan 3" men nu stannar den två markeringar lägre. Har inte märkt något problem eller att bilen beter sig annorlunda.

Bör jag undersöka detta?

Danny83
14 februari 2010 · 38 Inlägg

Kolla glykolen. Kan även va termostaten.

Volvo 740 "740 T5" (1988)
WriKKaD
14 februari 2010 · 28 Inlägg

testa byta termostat. sen så behöver det inte vara fel på den gammla. beror på hur jäkla kallt det är ute också. då kan det vara lite svårt att få upp temp i bland. Inget att oroa sig över smile

>--(*_*)--<
Hamilton
14 februari 2010 · 8 865 Inlägg

Justerat rubriken

Fotograf på tierpidag.se
karlsson_6 Volvo Fantast
14 februari 2010 · 194 Inlägg

Jag garanterar att det är Termostaten. Att bilen inte blir varm är för att tremostaten öppnar förtidigt

Kärringen v70 var likadan, trodde det berodde på kylan började när vi hade -19 grader monterade kartong för kylaren blev lite bättre. köpte ny termostat vips fixat full arbetstemperatur även vid -16 grader

kostar väl runt 150 kr och lätt att byta

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Gurravasa
15 februari 2010 · 12 Inlägg

Tack för svar! har kollat glykolen och toppat upp, men ingen skillnad. Tempen står på samma oavsett -10 eller runt noll så det är knappast utetempen som gör skillnaden. Termostatbyte nästa alltså...

Gurravasa
15 februari 2010 · 12 Inlägg

Jag pratade precis med min mekaniker och han tyckte inte att det lät så farligt och att jag inte behöver byta termostat i nuläget utan kan vänta och se om den sjunker ytterligare och närmar sig det "kritiska" området längst ner på mätarens skala. Bra eller dåligt råd?

kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Gurravasa skrev:
Jag pratade precis med min mekaniker och han tyckte inte att det lät så farligt och att jag inte behöver byta termostat i nuläget utan kan vänta och se om den sjunker ytterligare och närmar sig det "kritiska" området längst ner på mätarens skala. Bra eller dåligt råd?

har du märkt någon ökad bränsleförbrukning? alla styrsystem fettar på lite extra tills motorn är uppe i normal driftstemp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Gurravasa
15 februari 2010 · 12 Inlägg

kolvas skrev:

Gurravasa skrev:
Jag pratade precis med min mekaniker och han tyckte inte att det lät så farligt och att jag inte behöver byta termostat i nuläget utan kan vänta och se om den sjunker ytterligare och närmar sig det "kritiska" området längst ner på mätarens skala. Bra eller dåligt råd?

har du märkt någon ökad bränsleförbrukning? alla styrsystem fettar på lite extra tills motorn är uppe i normal driftstemp

Har inte märkt någon markant ökning av bränsleförbrukningen iaf. Sedan senaste tankningen har jag kört 30 mil snittat 41 km/h och då har den dratt 0,94 l/mil i snitt. Tror att det är ungefär som det brukar.

Andreas 940 -utan 940
16 februari 2010 · 1 728 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Jag garanterar att det är Termostaten. Att bilen inte blir varm är för att tremostaten öppnar förtidigt

Kärringen v70 var likadan, trodde det berodde på kylan började när vi hade -19 grader monterade kartong för kylaren blev lite bättre. köpte ny termostat vips fixat full arbetstemperatur även vid -16 grader

kostar väl runt 150 kr och lätt att byta

Exakt, var likadant när jag köpte 940:n.
Termostaten var låst i öppet läge så motorn blev inte ens varm på de tio milen jag körde hem bilen.

Sladdbarnet
16 februari 2010 · 159 Inlägg

På vår S70 var det termostaten, och inte någon stor kostnad att byta ut så prova det.

Nissan 200SX S14a "Raidopower Motorsport Drifting" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang