Svetsat eller Locker (Rent allmänt)?

Sebbew__
15 februari 2010 · 106 Inlägg

Har Funderat länge. Varför svettsar man hellre än att lägga ner pengar på en riktig "Aussie Locker" diff (som jag tar upp i detta exempel)..?

Jag har ingen egen personlig erfarenhet, därför frågar jag er här på garaget.
Då det är sådan spridning på kunskap (Från folk som vill lära sig till High Preforming Cars människor), Allas åsikter är välkomna.
(Jag vet att det riktiga svaret på de hela är va jag själv tycker, men nu så frågar jag er va ni tycker).   

1, Hur länge håller en "svettsadd" Diff jämfört med en "Aussie Locker" diff ?
2, Ifall man lägger pengar på en "Aussie Locker", som ligger runt 4k. Tjänar man in dem pengarna jämfört med en "svettsadd" diff ?
3, Tar bilen lika mycket stryck med "Svettsadd" än med "Aussie Locker"?
4, Personliga erfarenhet vilket känns "bäst", "pålitligt", osv...?
 
Mvh. Sebastian.

erixon89
15 februari 2010 ·

Körde med svets diff gick aldrig sönder  bara lådan som pajjade.

KHRacing
15 februari 2010 ·

har sladdat sedan 2002, & kan säga att en riktig diffbroms i alla lägen är bäst.

Germax
15 februari 2010 · 12 086 Inlägg

Ja, en Aussie Locker är väl sånära svetsdiff man kan komma. Vad jag förstår är det en riktig bökdiff som smäller och lever fan. Ska det va riktigt så ska det va lamell.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 februari 2010 · 3 404 Inlägg

1, Ingen aning men det känns som Aussie Locker blir driftsäkrare även om just Aussie Locker verkar vara rätt kass utifrån vad jag läst (den gör sitt jobb men som JapMax skrev så är till och frånkoppling inget finlir)
2, AGA diff är en bonnlösning som hör hemma på vinterbilar
3, Klart bilen tar mer stryk med en svetsad diff, en aga är alltid låst vilket självklart sliter på däck, drivlina och upphängning
4, Inte kört med något av dom utan grundar allt på vad jag läst och allmän mekanisk kunskap

Senast redigerat av TenZer (15 februari 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
jos4561
15 februari 2010 · 24 Inlägg

har kört med svetsat och ausie,
bra fäste med riktigt svetsad axel å en rundsväng så snäpper man av drivaxeln utan problem...
ausien är inget finlir men när den låser så gör den det rejält 100%.
kollar jag på volvo axlar som jag har erfarenhen av så fuskar många med tryckbrickorna å då ligger den kvar när den skulle ha släppt och kan släppa med en rejäl smäll av spänningen som har bygts upp i chassit, det finns ett min mått å brickorna hittas på volvo.
har du mjuka bussningar å går in i en kurva  å släpper gasen mitt i så släpper diffen å frigörspänningen i chassit, bilen går från understyrd till överstyrd.. kan kännas lite läbbigt.
i en brux bil skulle jag inte ha något av alternativen, då skulle jag lätt ta en lamell diff.
men jag skulle aldrig byta lockern mot svetsat igen

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.
H3dlund Med lem
15 februari 2010 · 1 127 Inlägg

KHRacing skrev:
har sladdat sedan 2002, & kan säga att en riktig diffbroms i alla lägen är bäst.

Ska det enbart sladdas så är ju en svetsdiff inga fel så sett. Mellan en riktigt riktigt hård lamelldiff och svetsdiff märker man nog inte mycket skillnad över gångfart.

jos4561
15 februari 2010 · 24 Inlägg

vetinte om bara det är jag men jag tycker det är en jäkla skilnad på en hård lamelldiff å svetsat, lamellen kommer alltid mjukare å mera kontrolerat när jag trissat lite.

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.
KHRacing
15 februari 2010 ·

jos4561 skrev:
vetinte om bara det är jag men jag tycker det är en jäkla skilnad på en hård lamelldiff å svetsat, lamellen kommer alltid mjukare å mera kontrolerat när jag trissat lite.

exakt mina tankar

dannnej
15 februari 2010 · 761 Inlägg

Allting beror ju alltid på vad bilen ska vara till.

Personligen så är locker det bästa jag har sladdat med, har provat det mesta utom torsen.
Den är precis som man vill ha det, låser helt, men när man fått för mycket bredd kan man fortfarande hämta hem det, det kan man inte med svets eller en riktigt hårt spänd lamelldiff.

Hållbarheten så kan naturligtvis inget mäta sig med svetsdiff eftersom det inte finns några rörliga delar så kan inget gå sönder, drivaxlarna går ju däremot.
Är man seriös när man svetsar så tar man isär hela diffen och tar bort tryckbrickorna, så man får drivaxeldreven rakt när man svetsar, annars hamnar dom på snedden och då går drivaxlarna av lättare.

en aussie har begränsad livslängd, så är det bara, ska man köra gata och en vardagbil så funker det nog ganska länge, hårdare körning så lägg absolut till 2500:- och få en riktig detroit locker som håller.

att en locker låter illa är ju rent skitsnack, svetsdiff låter värre alla gånger. Men man får lära sig köra med den på ett speciellt sätt, när man svänger mycket så får man antingen gasa välldigt lite, eller gasa så den låser, när den hamnar i ett mellanläge så hugger det i bakvagnen

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 februari 2010 · 6 017 Inlägg

dannnej skrev:
att en locker låter illa är ju rent skitsnack, svetsdiff låter värre alla gånger. Men man får lära sig köra med den på ett speciellt sätt, när man svänger mycket så får man antingen gasa välldigt lite, eller gasa så den låser, när den hamnar i ett mellanläge så hugger det i bakvagnen

Nja, jag tycker det låter ganska illa av lockerdiff, lyssna i slutet.

[video]http://www.garaget.org/video/ra7ly1vcxipl[/video]

Jonas
dannnej
15 februari 2010 · 761 Inlägg

Ja, men man brukar ju inte stå utanför bilen när man kör.

Låter ju betydligt mindre inne i bilen.

Och för den delen, står man inte ut med så lite oljud så ska man man hålla sig till originaldelar
I sammanhanget så är det ganska komiskt, så lite ljud skulle inte höras i en fullrace bil om man så låg med örat intill bakaxeln smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 februari 2010 · 6 017 Inlägg

dannnej skrev:
Ja, men man brukar ju inte stå utanför bilen när man kör.

Låter ju betydligt mindre inne i bilen.

Och för den delen, står man inte ut med så lite oljud så ska man man hålla sig till originaldelar
I sammanhanget så är det ganska komiskt, så lite ljud skulle inte höras i en fullrace bil om man så låg med örat intill bakaxeln smile

Jo jag håller med dej, men den 940n hade jag som bruksbil och jag tyckte att lockerdiffen inte var så passande till det ändamålet, skulle nog köpt en torsen istället.

Jonas
TireSlayer Tvivlare
15 februari 2010 · 2 266 Inlägg

vad jag har hört så ska inte aussie lockern tåla shift-lock? annars är det som "dannnej" skriver, helt beroende på vad bilen ska användas till.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
jos4561
16 februari 2010 · 24 Inlägg

ingenting tål shift-lock i längden.
dreven i låda, pinjongen och kronhjulet  är inte gjorda för att ta stora krafter åt det hållet. trimma mera istället så du kan powerslida.

sen är det lite smaksak vad man gillar, lockern tycker jag kommer ut snabbt lika som svetsat, har man tat i förmycket så släpp gasen så lockern släpper å hämta hem.
men den är svår att backa av med bibehållet uppställ, svetsat så brukar det inbära returer så huvet snurrar:D
lamellen upplever jag som mjukare in å ut=lättare att hålla på gränsen.cool
torsen har jag inte känt på tyvär.

sen om man ska åka på tvären så ramlar man ofelbart in på kränghämmare.
amazon med rally elit fjädrar å decarbon rc dämpare är stum som en träbänk men svår att driva med för den kränger så mycket mens en manta med mjuka fjädrar upplever jag som lättare för den är krängstyv.
sorry att jag gled ur topic lite:P

Senast redigerat av jos4561 (16 februari 2010)

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.
erichson Livsnjutare
16 februari 2010 · 207 Inlägg

Jag är nöjd med min aussie locker, men dock så är det inte särskilt roligt att parkera på parkeringsplatser då folk glor ganska mycket tongue Kuggandet när du inte sladdar & svänger tycker inte jag är särskilt störande.
Det är en prisvärd diff enligt mig smile

Lycka till !

Senast redigerat av erichson (16 februari 2010)

dannnej
16 februari 2010 · 761 Inlägg

erichson skrev:
dock så är det inte särskilt roligt att parkera på parkeringsplatser då folk glor ganska mycket tongue

Vad ni är känsliga. Folk glor alltid när dom är avundsjuka.
Det ska banka och skrapa lite, det är race smile
Finns ju inget härligare än "missljuden" från en rakskuren låda eller ett par våldsamma doggring växlingar, det ska vara så cool

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
jos4561
16 februari 2010 · 24 Inlägg

dannnej skrev:

erichson skrev:
dock så är det inte särskilt roligt att parkera på parkeringsplatser då folk glor ganska mycket tongue

Vad ni är känsliga. Folk glor alltid när dom är avundsjuka.
Det ska banka och skrapa lite, det är race smile
Finns ju inget härligare än "missljuden" från en rakskuren låda eller ett par våldsamma doggring växlingar, det ska vara så cool

klockrent:lol:

-"nu vill jag ha en cigg å sen hem å skita"
yttrat av mig i polarens omega 24v efter ett 4hjuls ställ mot en lyktstolpe med 30 mm till godo, med nuvarande frun i baksätet.
Sebbew__
16 februari 2010 · 106 Inlägg

Tack för era svar, Känns tryggt att man är på rätt riktning till mitt nästa projekt.
Det är väldigt trevligt att de är så många som har svarat på frågorna. Å att ni berättar lite om egna erfarenheter och va ni vet.
Tack.

De var ett svar i början jag inte förstod. Brickor ifrån Volvo..?
Ska såna fall köpa mig en bättre beg. bakaxel o renovera upp, köpa nya lager o drivaxlar osv.
så man kan vara säker på att man har nytt. har också senare planer att bygga dit en "Wat-länk" (stavning?).
men de blir när malarna i plånboken tar semester.

Pan
16 februari 2010 ·

Sebbew__ skrev:
Tack för era svar, Känns tryggt att man är på rätt riktning till mitt nästa projekt.
Det är väldigt trevligt att de är så många som har svarat på frågorna. Å att ni berättar lite om egna erfarenheter och va ni vet.
Tack.

De var ett svar i början jag inte förstod. Brickor ifrån Volvo..?
Ska såna fall köpa mig en bättre beg. bakaxel o renovera upp, köpa nya lager o drivaxlar osv.
så man kan vara säker på att man har nytt. har också senare planer att bygga dit en "Wat-länk" (stavning?).
men de blir när malarna i plånboken tar semester.

Drivaxlar plockar du från skroten för en billig peng smile 200kr för en axel gav jag. Aussielocker är kul men aggressiv. Dock har jag bara kört öppet skräp innan men kul satan är den. Gäller som sagt att lära sig köra den. Problemen kmr när man kör lite saktare och lite halvskarpa svängar kan den leva lite tongue 25-30km/h brukar min hoppa och jävlas men bara att gas till lite så låser den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang