Audi A6 -01 1.8 och Oil sludge?

Northbound
17 februari 2010 · 11 Inlägg

Hej.

Jag har en liten fundering kring det här med oil sludge. Jag har en A6:a från 01 med 1.8t-motorn, och när jag öppnade locket till oljepåfyllningen såg jag att det är täckt av en svart grusig sörja.

Jag har nyligen haft problem med att vevhusventilationen satte igen och övertrycket tryckte ut olja genom ventilkåpspackningen. Detta har åtgärdats på en verkstad och man bytte samtidigt olja och oljefilter.

Finns det någon orsak att vara orolig över detta eller bör eventuellt oljeslam som blev i och med den igensatta vevhusventilationen ha sköljts ut i och med oljebytet?

twin_cam Smålänning
17 februari 2010 · 7 877 Inlägg

Skulle nog byta olja igen, ganska tätt för att verkligen spola ut skiten...

Blir ofta slagg i audi/vw, särskilt med s.k "Longlife" intervall på servicen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Northbound
17 februari 2010 · 11 Inlägg

Hur tätt ungefär tänker du?

Jag brukar byta oljan ca. var 1000e mil som det är nu, men föregående ägare körde på long-life intervall.

dawwe ...has left the building...
17 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Bort med ventilkåpan o ner med tråget...Rengör så gott det går. återmontera. Häll därefter på "Biltema syntet olja". Kör sedan ca 50 mil. Häll på sk "invändig motorrengöring" o följ instruktionerna. Byt sedan till valfri olja av god kvalitet. Då bör du ha fått ut de mesta...Om du googlar på "oil sludge" o väljer bilder ser du hur det kan se ut...

Edit: Jag har som "merit" faktiskt avfettat en motor invändigt (VW Polo 1.3 -82). Monterade av tråget o avfettade toppen som var ordentligt koksad, sköljde sedan med vatten, tråget givetvis demonterat. Gjordes i samband med byte av kamaxel, Hällde sedan på olja o körde ca 10 mil med den första oljan, bytte sedan igen. Bilen gick ytterligare 3500mil i min ägo utan bekymmer, såldes sedan. Detta är dock inget jag skulle våga göra på en -01:a, men om det ser det super-jävligt ut under kåpan så kanske-kanske...

Senast redigerat av dawwe (17 februari 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang