Volvo s60 t5 års 02 hur vigtigt är det att limma eller smöra splines

volvo-s60-t5
21 februari 2010 · 508 Inlägg

hej
som min rubrik lyder är det vigtigt att smöra eller limma splinesen det låter lite från 0 till 10 km/h?

norpan1
23 februari 2010 · 1 043 Inlägg

Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

Bagarn
23 februari 2010 · 689 Inlägg

Vissa limmar dom med loctite, andra fettar in dom..

Crazyivan
24 februari 2010 · 712 Inlägg

Lim är väl aldrig ett bra alternativ? eller

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Saffranskalle Palfinger tekniker
24 februari 2010 · 1 248 Inlägg

jag varken limmar eller fettar in dom och jag har aldrig hört något ljud alls ifrån splinsen. så dra bara med bulten helst med loctite om du kör med den gammla skruven.

Volvo Xc70 (2001)
Bagarn
24 februari 2010 · 689 Inlägg

Har fått in massor med bilar med missljud från splinsen när man ex ändrar färdriktning då rör de sig lite..
När jag menar lim så kör folk loctite av en rätt så "snäll" grad så de sitter inte så djävulskt

volvo-s60-t5
24 februari 2010 · 508 Inlägg

norpan1 skrev:
Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

hur kommer jag till bulten vart sitter den? vad menar du med rätt moment hur hårt ska jag dra åt? ska jag bara byta bult eller både bult och smöra lite på bulten men lockiete eller vad det heter nu?

_DamnIt R1 driver!
26 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Ursäkta att jag gnäller, men det heter inte "vigtigt", utan "viktigt", och man smörar väl ändå inte saker på en bil?

Chrille855 drifter
27 februari 2010 · 95 Inlägg

volvo-s60-t5 skrev:

norpan1 skrev:
Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

hur kommer jag till bulten vart sitter den? vad menar du med rätt moment hur hårt ska jag dra åt? ska jag bara byta bult eller både bult och smöra lite på bulten men lockiete eller vad det heter nu?

För det första är det muttern du ska ha bort inte bulten och den sitter i navet när du tar bort fälgarna fram... Den sitter limmad original. drog åt min med mutterknackarn utan fett eller lim och det kom inga missljud.

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
norpan1
27 februari 2010 · 1 043 Inlägg

Bulten sitter i mitten på navet, om du köper nya på Volvo så kan dom kolla vilket moment dom skall dras med.
Dom skall även vinkeldras.
Om du drar den med en mutterknackare går den av!
Chrille855 har troligtvis en 850 där sitter det en mutter.

Chrille855 drifter
27 februari 2010 · 95 Inlägg

norpan1 skrev:
Bulten sitter i mitten på navet, om du köper nya på Volvo så kan dom kolla vilket moment dom skall dras med.
Dom skall även vinkeldras.
Om du drar den med en mutterknackare går den av!
Chrille855 har troligtvis en 850 där sitter det en mutter.

Sry tänkte på min gamla 850 sitter bult på min V70 men mutterknackarn funkade på den med....

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
volvo-s60-t5
28 februari 2010 · 508 Inlägg

Chrille855 skrev:

volvo-s60-t5 skrev:

norpan1 skrev:
Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

hur kommer jag till bulten vart sitter den? vad menar du med rätt moment hur hårt ska jag dra åt? ska jag bara byta bult eller både bult och smöra lite på bulten men lockiete eller vad det heter nu?

För det första är det muttern du ska ha bort inte bulten och den sitter i navet när du tar bort fälgarna fram... Den sitter limmad original. drog åt min med mutterknackarn utan fett eller lim och det kom inga missljud.

för det andra det var folk som tipsade o skrev bulten så trodde det var det...

volvo-s60-t5
28 februari 2010 · 508 Inlägg

norpan1 skrev:
Bulten sitter i mitten på navet, om du köper nya på Volvo så kan dom kolla vilket moment dom skall dras med.
Dom skall även vinkeldras.
Om du drar den med en mutterknackare går den av!
Chrille855 har troligtvis en 850 där sitter det en mutter.

hur mkt tar volvo för att fixa det?

menar du om jag ska köpa bulten eller? ska man inte dra åt den med vanlig mutterdragare? vad är vinkeldras? är det bra o byta bulten också eller bara dra åt den som sitter i?

norpan1
28 februari 2010 · 1 043 Inlägg

Den skall dras med ett visst moment och sedan dras tex 90 grader till,volvo rekomenderar att alltid byta bulten.
Du kan prova att dra åt bulten lite extra men dra inte av den.

volvo-s60-t5
3 mars 2010 · 508 Inlägg

vad tror ni volvo tar för en sån arbete för att inte göra det själv o ta sönder bulten?

Elot
5 mars 2010 · 493 Inlägg

låt bli!! gör inget, lämna in den istället om du inte begriper de...

Googlemaster
volvo-s60-t5
5 mars 2010 · 508 Inlägg

vad tror ni volvo tar för att fixa det?

Saffranskalle Palfinger tekniker
5 mars 2010 · 1 248 Inlägg

eller så tar du en sväng ner förbi nynäshamn så kan vi dra den bulten åt dig.

Volvo Xc70 (2001)
volvo-s60-t5
14 mars 2010 · 508 Inlägg

VKN_940 skrev:
eller så tar du en sväng ner förbi nynäshamn så kan vi dra den bulten åt dig.

hur mkt tar du då? har du egen verstad?

Saffranskalle Palfinger tekniker
14 mars 2010 · 1 248 Inlägg

100:- men jag har ingen egen vekstad dock jobbar jag på en volvo verkstad.

Volvo Xc70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang