Är en volvo s70 tdi en bra bil?

christofferedil Yellow bug!
1 mars 2010 · 1 640 Inlägg

mange_240 skrev:

Busgrabb skrev:
Kan tilläggas att det inte är någon Volvo maskin i S70 Tdi bilarna.
Går inte att gämföra en sån Volkswagen maskin som sitter i dom (trötta och låter som en stenkross) med Volvos Common Rail dislar som kom under 2000.

ren wag motor.

Att du ens påstår att Volvo kan komma upp i samma klass som en tysk.

Det är enbart positivt att det sitter en V.A.G-motor i wink. Vet inte vad du jämför med, men så värst trötta är dom inte. Speciellt inte efter ett chip och lite påställning. Förresten är TDi VW:s egna benämning på sina motorer.

Tycker S70 dieslarna är en rätt schysst modell. Och självklart ska det vara diesel!

Men många har gått långmila och hård körning. Så det kan lätt vara en del slitagefel..

Senast redigerat av Edil_ (1 mars 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
TurbOla Reservdansk
1 mars 2010 · 6 271 Inlägg

Dieselfemmorna som sitter i 850/X70 ligger på 140hk, och visst går de bra, med jämn effektkurva och bra bottenvrid, men att kalla dom raketer är väl att ta i. wink

Nya 2,4D som sitter i V70 -08 och framåt är däremot förvånansvärt elak, hamnade bakom en sådan när jag hade bråttom för ett par veckor sen, och jag hann inte ens säga BÄ förrän han tryckte plattan i mattan och drog upp till 160-170km/h medans jag fortfarande fumlade med att peta i 3an för att hinna ikapp. wink

Senast redigerat av TurbOla (1 mars 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
christofferedil Yellow bug!
1 mars 2010 · 1 640 Inlägg

TurbOla skrev:
Dieselfemmorna som sitter i 850/X70 ligger på 140hk, och visst går de bra, med jämn effektkurva och bra bottenvrid, men att kalla dom raketer är väl att ta i. wink

Nya 2,4D som sitter i V70 -08 och framåt är däremot förvånansvärt elak, hamnade bakom en sådan när jag hade bråttom för ett par veckor sen, och jag hann inte ens säga BÄ förrän han tryckte plattan i mattan och drog upp till 160-170km/h medans jag fortfarande fumlade med att peta i 3an för att hinna ikapp. wink

Det är dubbelturbo på den va? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
TurbOla Reservdansk
1 mars 2010 · 6 271 Inlägg

Edil_ skrev:
Det är dubbelturbo på den va? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, den nya D5an har dubbelturbo. smile
Nya 2,4D är den gamla D5an, med lite modifiering.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
unpatterned
1 mars 2010 · 294 Inlägg

Jag har en 855 TDI,
pendlar till jobbet totalt 21 mil om dan och det tar ca 0,65 motorvägfart i ca 110-130km/h.

DÄREMOT, smyger man ner mot 80-85km/h så drar den sjukt lite, jag brukar kunna ligga på 0,40-0,45.

med rätt pumpinställning startar de i vilken temperatur som helst.
Kort och gott kan man säga att pumpinställningen gör ALLT på dessa motorer, vid "rätt" inställning med fabriksvärden, blir motorn varvvillig, men kan med dåliga glödstift vara lite svårstartad under -5.
Ställer man tändpunken lite tidigare så startar de perfekt i alla temperaturer vi har i sverige iaf.

Fabriksvärde är ca 0,6grader FöD.
Men jag finner dem snålast runt 1,5grader FöD, och bästa kallstartsegenskaper ligger mellan 6-3grader FöD.

Den infon hjälper visserligen bara dem som har tillgång till verkstadsutrustning för att läsa av pumpinställning... men det finns ju alltid nån som vill åka snålare wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
unpatterned
1 mars 2010 · 294 Inlägg

mange_240 skrev:
de vet jag inte men intervallet ligger där, tillkommer ju pumprem å pumpinställning oxå.

Kamrem 12 000e: mil
Pumprem 6000:e mil
Pumpinställning var 3000:e mil

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
mange_240
5 mars 2010 · 1 562 Inlägg

Edil_ skrev:

mange_240 skrev:

Busgrabb skrev:
Kan tilläggas att det inte är någon Volvo maskin i S70 Tdi bilarna.
Går inte att gämföra en sån Volkswagen maskin som sitter i dom (trötta och låter som en stenkross) med Volvos Common Rail dislar som kom under 2000.

ren wag motor.

Att du ens påstår att Volvo kan komma upp i samma klass som en tysk.

Det är enbart positivt att det sitter en V.A.G-motor i wink. Vet inte vad du jämför med, men så värst trötta är dom inte. Speciellt inte efter ett chip och lite påställning. Förresten är TDi VW:s egna benämning på sina motorer.

Tycker S70 dieslarna är en rätt schysst modell. Och självklart ska det vara diesel!

Men många har gått långmila och hård körning. Så det kan lätt vara en del slitagefel..

volvo har ju aldrig haft ngn egen diesel före d5an. så går ju aldrig att jämföra så.

Rezet
29 mars 2010 · 86 Inlägg

Ni vet ingen som säljer en s70 tdi som har gått ca 23,000 mil och gjort servicen och så skulle jag vilja ha den ljusa vinröda! gärna hel läder!

Rezet
31 mars 2010 · 86 Inlägg

finns det ingen?

JimpeBoy
1 april 2010 · 529 Inlägg

Rezet skrev:
finns det ingen?

www.blocket.se

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Rezet
3 april 2010 · 86 Inlägg

JimpeBoy skrev:

Rezet skrev:
finns det ingen?

www.blocket.se

det finns 2 på blocket och dom har gått hur långt som hälst!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang