Motorvärmare + batteriladdare + Kupevärmare

Edgar84
24 februari 2010 · 6 Inlägg

Tja.

Har ju varit ganska kallt på senaste så jag har börjat fundera på om man inte kan hjälpa bilen om morgonen med att värma upp motorn och ladda batteriet samt få det varmt inne i kupen.

Min tanke är att man sätter igång en timer en timme innan man ska använda bilen. Då laddas batteriet, motorn värms upp, samt det blir varmt inne i kupen.

Har någon en sån installation i sin bil?


Min bil har redan motorvärmare monterad, men hur funkar det med batteriladdare? Finns det särskilda som man ska använda till att ha fastmonterade i bilen hela tiden. Det skulle ju även vara bra att kunna ta ur den för att kunna ladda andra batterier.

Går det 220v rakt in i bilen eller hur funkar det? Kopplar man allt på den sladden sen?

tack på förhand....

Kavli Motborgare
24 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Om du redan har en elektrisk motorvärmare, så har du ett uttag någonstans på fronten där du sticker in ett elsnöre.

De två mest sålda elektriska motorvärmarsystem i Sverige är DEFA och Calix. Båda har batteriladdare som är beräknat för fast montage i motorutrymmet och som kopplas till motorvärmarkabeln.

För timerfunktionen används oftast ett kopplingsur som strömsladden sitter i. Det blir ju dock lite klurigt om du skall ha en batteriladdare inkopplad. Då finns det tidsrelän som monteras i kupen, där bara motorvärmarelementet aktiveras.

  -- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang