Saab 9000 laddproblem.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 mars 2010 · 2 853 Inlägg

har en ny d.i kasset imorgon.. hoppas på det. har även snackat med maptun då de ska vara dem som ordnat allt på bilen, även beställt fräsch programvara till bilen.. då den är nå år gammal.. de skulle bjuda på de rätt nice..

de rekomenderar även bcpr8 es 2 stift till 295hk så ja lär väl byta engång till då.. har de stiften som de snackas om i bilen tongue det var första tanken, sedan d.i kasseten..

ska även in med siliconslangar så vacumprobz om de kan vara de lär försvinna på det viset.. avgas hade småläckage... gick inte genom bes idag, så det ska bytas även de om de kan vara så lambdan spökar..

annars så börjar ja få slut på ideer..

tack för tipsen.. tar gärna emot fler smile

någon som har en 2.3t med automat med 330hk eller 400hk är det hållbart? funderar på att uppgradera mer isåfall snart smile

Senast redigerat av pattilatti2 (1 mars 2010)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 mars 2010 · 2 853 Inlägg

jonnielahti skrev:
automatlådan verkar vara mer hållbar, dock bara en teori, men skulle va kul om någon skulle våga testa den smile

ja.. fast man vill ju gärna va någorlunda säker.. tongue

har för mig att de finns ett par som har de och att de funkar... (minnet kan vara lite så där)

ska ta ett snack med maptun igen om det iaf smile

jonTe
2 mars 2010 · 5 710 Inlägg

pattilatti2 skrev:
de rekomenderar även bcpr8 es 2 stift till 295hk så ja lär väl byta engång till då.. har de stiften som de snackas om i bilen tongue det var första tanken, sedan d.i kasseten..

Vad satte du i för stift när du bytte då?
Original stiften skall fungera även om de Maptun rekommenderar är bättre.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 mars 2010 · 2 853 Inlägg

bcpr 7 es11 eller va de heter smile

laddtrycksmätaren går även "bara" inom de gula.. inte fult ut på det dvs.. måste ju va nå läckage någonstans kanske... eller kan de va nå annat?

Senast redigerat av pattilatti2 (2 mars 2010)

jonTe
2 mars 2010 · 5 710 Inlägg

pattilatti2 skrev:
bcpr 7 es11 eller va de heter smile

Japp, de är originalstift = du kan ta bort stiften som tänkbar orsak till dina problem iaf.

pattilatti2 skrev:
laddtrycksmätaren går även "bara" inom de gula.. inte fult ut på det dvs.. måste ju va nå läckage någonstans kanske... eller kan de va nå annat?

Det behöver inte var läck.....som jag sa....bluddrar den och laddar dåligt är det första man skall testa nya stift och DI-kassett.
Kan sätta en tumnagel på DI:n.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 mars 2010 · 2 853 Inlägg

jonTe skrev:

pattilatti2 skrev:
bcpr 7 es11 eller va de heter smile

Japp, de är originalstift = du kan ta bort stiften som tänkbar orsak till dina problem iaf.

pattilatti2 skrev:
laddtrycksmätaren går även "bara" inom de gula.. inte fult ut på det dvs.. måste ju va nå läckage någonstans kanske... eller kan de va nå annat?

Det behöver inte var läck.....som jag sa....bluddrar den och laddar dåligt är det första man skall testa nya stift och DI-kassett.
Kan sätta en tumnagel på DI:n.....

mvh Jonas

då testar ja den nya d.i kassetten imorgon och återkommer med svar om de funkat smile

Funkiee Saab älskare!
2 mars 2010 · 4 597 Inlägg

jonnielahti skrev:
automatlådan verkar vara mer hållbar, dock bara en teori, men skulle va kul om någon skulle våga testa den smile

Automaten är mindre hållbar än manuella lådan.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 mars 2010 · 2 853 Inlägg

Funkiee skrev:

jonnielahti skrev:
automatlådan verkar vara mer hållbar, dock bara en teori, men skulle va kul om någon skulle våga testa den smile

Automaten är mindre hållbar än manuella lådan.

det var väl förjävligt tongue

Funkiee Saab älskare!
3 mars 2010 · 4 597 Inlägg

har du testat en annan DI kasett nu? smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
3 mars 2010 · 2 853 Inlägg

Funkiee skrev:
har du testat en annan DI kasett nu? smile

nbej. jag fick magsjuka i natt.. familjen vart lite dålig.. ska slänga på den imorgon.. får hoppas på att det är detta problem..

va kan de annars vara, för turbomätarn, går som sagt bara in en bit på det gula..

kan tillägga att ja ryckt säkringen till apc. och upplevde lite skillnad. det ska väl bli glt om ja river den?

ska se över wastegate armen med.. kan de va nå annat, kan de va så d.i kassetten påverkar mätarn på det viset?

Funkiee Saab älskare!
3 mars 2010 · 4 597 Inlägg

fyfan, hoppas du blir bättre!

Om du rycker säkringen ska den gå på glt. Men symtomen du beskriver är att di kasetten håller på o ge upp!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
4 mars 2010 · 2 853 Inlägg

Funkiee skrev:
fyfan, hoppas du blir bättre!

Om du rycker säkringen ska den gå på glt. Men symtomen du beskriver är att di kasetten håller på o ge upp!

återkommer lite senare idag.. ska byta d.i kassetten smile

Funkiee Saab älskare!
4 mars 2010 · 4 597 Inlägg

har du bytt? smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
4 mars 2010 · 2 853 Inlägg

Funkiee skrev:
har du bytt? smile

nej fan... mag jävla sjukan har inte släppt.. så ja vågar mig inte ut ifall de "krisar" sig tongue

ska försöka på morgonsidan och sedan ta mig en tur.. hoppas de är detta fel nu då.. men ja ska ju iaf, gå genom alla vacum, ladd, kyl slangar osv. så nog hoppas ja de löser sig... smile

men du tror de kan påverka laddet så pass så mätaren inte går upp i ladd?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
5 mars 2010 · 2 853 Inlägg

så. då har jag bytt d.i kassetten, och bluddrandet verkar ha försvunnit.. smile

en fundering bara.. ska inte luftmassemätaren/turbomätarn. gå över de gula då bilen har 295hk tongue men den kanske bara mäter luftmassan.. blir kanske mer då den belastas än mer t.ex. med släp..

ska installera en laddtrycksmätare så får ja se va den visar då..

Funkiee Saab älskare!
5 mars 2010 · 4 597 Inlägg

kan vara att dina vacumslangar inte är täta smile byt alla slangar när du endå håller på, är ju billigt och lätt! med efter som du laddar med ska den gå in i röda tycker jag.. men köp en riktigt graderad mätare så får vi se hur mycket den laddar smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
5 mars 2010 · 2 853 Inlägg

Funkiee skrev:
kan vara att dina vacumslangar inte är täta smile byt alla slangar när du endå håller på, är ju billigt och lätt! med efter som du laddar med ska den gå in i röda tycker jag.. men köp en riktigt graderad mätare så får vi se hur mycket den laddar smile

yes.. ska byta dessa så fort ja får tillfälle.. kopplar ja på ett t-kors vid slangen till mätaren under instrumentbrädan.. minns fan inte hur de var.. gjort de på en saab tidigare, men de var många år sedan..

nåväl smile glad att de funka me d.i.. iaf.

XepeZ
11 mars 2010 · 16 Inlägg

har samma fel som dig. har testat med 4 kassetter och den gör lika dant med alla. förutom den ena för den va hel kass blöddra hela tiden.
men dom andra så börjar den blöddra när laddtrycket går till de första röda sträcket 0,7-0.8 bars ladd och den fortsätter enda till 1.2 bar sen sjunker laddtrycket till 0.6 typ och då blöddrar/hackar inte bilen mer men drar ja ut växlen ena till 6k rpm så e laddtrycket nästan nere på 0an alltså inget laddtryck. vad kan detta va för fel? jag gissar på magnetventilen. men har ingen aning. stiften ser ut som nya så tycker det inte borde vara dom. bränsle filter bytt, lmm bytt den var kass för bilen gick inte att köra över 3,5k varv typ.
vakumm slangar är synnade och dom ser friska ut och dom som såg sådär ut blev bytta även den in i kupén är synad hela vägen.

Senast redigerat av XepeZ (11 mars 2010)

jonTe
12 mars 2010 · 5 710 Inlägg

pattilatti2 skrev:
så. då har jag bytt d.i kassetten, och bluddrandet verkar ha försvunnit.. smile

Gött för dig! och mig oxo då jag kan behålla min tumnagel smile

pattilatti2 skrev:
en fundering bara.. ska inte luftmassemätaren/turbomätarn. gå över de gula då bilen har 295hk tongue men den kanske bara mäter luftmassan..

1. Det är en tryckmätare.
2. Originalmätaren är bara en fingervisning om tryck. Original skall den gå upp mellan gult/rött. Trimmat går den ofta/alltid in på det röda.
Gör den inte det har du läck på slangarna till mätaren eller så laddar den inte som den skall.
Den skall ha 295hk när den fungerar laddar ordentligt. Gör den inte det har du heller inga 295h smile
Skaffa dig en graderad mätare, den behöver du oxo för att kunna felsöka vidare OM det nu är något fel.

För laddtryckfelsökning kan ni kika här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
lurvis
12 mars 2010 · 24 Inlägg

kan vara lufftmasemätan som är sönder

saab 93-00 Aero 265 hk
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang