Köpråd: BMW M5 e34

JohnnyN Rutinerad medlem
30 maj 2006 · 1 938 Inlägg

Tjena.
Har blivit lite intresserad av en BMW M5 e34, 3.6 liters motorn.
Så nu skulle jag vilja höra lite vad man behöver titta efter när man ser på en sån?
Är de liksom M3orna, en bil som ofta har kört på varvstoppet?
Alla svar, som bidrar till min kunskap, tackas på förhand smile

VW_Jens
30 maj 2006 · 608 Inlägg

ja du måste tänka på hur mycke den e körd och vem som har ägt den! gammal gubbe eller ung fartdåre? brukar va en sån bil som folk inte brukar va så blyga att gasa med! men riktigt grymma bilar annars, sku själv villa ha en och kommer väl säkert att i nått skede skaffa en! tycker e34:orna e dom snyggaste bmwna! men reservdelarna är inte billiga till den!hur mycke e den körd den som du har fundera på?

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
jonesono Personal- och beteendevetare
30 maj 2006 · 1 082 Inlägg

Ett gott tips är att kolla upp ägarna.. alltså försök luska ut vad det är för typer som har ägt bilen innan.. det kan vara guld värt!! Och detta säger jag med tanke på att det just sitter en 3,6 liters motor i den! Det säger sig självt att om någon 18-åring haft den, så har han garanterat gasat nått sanslöst med den. Finns det många hästkrafter vill antagligen många försöka använda varenda en av dem, så att säga. Både på gott och ont!
Har själv haft e34, dock ingen m5 och det jag kan säga är väl att det är en bra och rejäl bil, men.. den är stor och fantastiskt tung = det sliter både här och där på en sådan bil. Även om nu hästkrafterna inte påverkar mer i förhållande till vikten än att du lär få en dyr bensinnota. smile
Kanske att det är fler unga som har m3 och fler äldre som har m5.. jag vet inte, men i så fall är det ju "bättre" för m5:an.
Klart är ju iaf att det kan vara svårt att säga nej till en välvårdad m5 e34 till rätt pris! smile
Fina att se på är de ju oftast.

Lycka till!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
JohnnyN Rutinerad medlem
31 maj 2006 · 1 938 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
ja du måste tänka på hur mycke den e körd och vem som har ägt den! gammal gubbe eller ung fartdåre? brukar va en sån bil som folk inte brukar va så blyga att gasa med! men riktigt grymma bilar annars, sku själv villa ha en och kommer väl säkert att i nått skede skaffa en! tycker e34:orna e dom snyggaste bmwna! men reservdelarna är inte billiga till den!hur mycke e den körd den som du har fundera på?

Du är inte enda som tycker så wink
Men tack för tipset smile
Det är väl ganska välkänt, att alla reservdelar till alla bmw är dyra? roll

jonesono skrev:
Ett gott tips är att kolla upp ägarna.. alltså försök luska ut vad det är för typer som har ägt bilen innan.. det kan vara guld värt!! Och detta säger jag med tanke på att det just sitter en 3,6 liters motor i den! Det säger sig självt att om någon 18-åring haft den, så har han garanterat gasat nått sanslöst med den. Finns det många hästkrafter vill antagligen många försöka använda varenda en av dem, så att säga. Både på gott och ont!
Har själv haft e34, dock ingen m5 och det jag kan säga är väl att det är en bra och rejäl bil, men.. den är stor och fantastiskt tung = det sliter både här och där på en sådan bil. Även om nu hästkrafterna inte påverkar mer i förhållande till vikten än att du lär få en dyr bensinnota. smile
Kanske att det är fler unga som har m3 och fler äldre som har m5.. jag vet inte, men i så fall är det ju "bättre" för m5:an.

Tja, M5an är ju lite av en gubb-räcer wink Mycket hästar, men ändå all tänkbar komfort big_smile
Så det är ganska naturligt att de är tunga.

Det där med att kolla upp tidigare ägare var ett mycket bra tips smile
Det tackar jag för.

VW_Jens
31 maj 2006 · 608 Inlägg

calibra_nox skrev:

jens volvo in sports skrev:
ja du måste tänka på hur mycke den e körd och vem som har ägt den! gammal gubbe eller ung fartdåre? brukar va en sån bil som folk inte brukar va så blyga att gasa med! men riktigt grymma bilar annars, sku själv villa ha en och kommer väl säkert att i nått skede skaffa en! tycker e34:orna e dom snyggaste bmwna! men reservdelarna är inte billiga till den!hur mycke e den körd den som du har fundera på?

Du är inte enda som tycker så wink
Men tack för tipset smile
Det är väl ganska välkänt, att alla reservdelar till alla bmw är dyra? roll

jonesono skrev:
Ett gott tips är att kolla upp ägarna.. alltså försök luska ut vad det är för typer som har ägt bilen innan.. det kan vara guld värt!! Och detta säger jag med tanke på att det just sitter en 3,6 liters motor i den! Det säger sig självt att om någon 18-åring haft den, så har han garanterat gasat nått sanslöst med den. Finns det många hästkrafter vill antagligen många försöka använda varenda en av dem, så att säga. Både på gott och ont!
Har själv haft e34, dock ingen m5 och det jag kan säga är väl att det är en bra och rejäl bil, men.. den är stor och fantastiskt tung = det sliter både här och där på en sådan bil. Även om nu hästkrafterna inte påverkar mer i förhållande till vikten än att du lär få en dyr bensinnota. smile
Kanske att det är fler unga som har m3 och fler äldre som har m5.. jag vet inte, men i så fall är det ju "bättre" för m5:an.

Tja, M5an är ju lite av en gubb-räcer wink Mycket hästar, men ändå all tänkbar komfort big_smile
Så det är ganska naturligt att de är tunga.

Det där med att kolla upp tidigare ägare var ett mycket bra tips smile
Det tackar jag för.

jo de e ganska välkänt att bmwna har dyra reservdelar! men de e ju inte nån skillnad sköter man dom rätt så brukar dom ju inte få nå stora fel som t.ex motorhaveri

och sen att den e stor och tung, va fan gör de int märks de ändå när man kör.folk brukar säga att 240:ior e stora klumpiga bilar men lätt går de att köra med såna oxå!

men far och provkör den verkar den vara i skick och inte har någo extra oljud nånstans ifrån så tycker jag du ska köp den!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
JohnnyN Rutinerad medlem
1 juni 2006 · 1 938 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
jo de e ganska välkänt att bmwna har dyra reservdelar! men de e ju inte nån skillnad sköter man dom rätt så brukar dom ju inte få nå stora fel som t.ex motorhaveri

och sen att den e stor och tung, va fan gör de int märks de ändå när man kör.folk brukar säga att 240:ior e stora klumpiga bilar men lätt går de att köra med såna oxå!

men far och provkör den verkar den vara i skick och inte har någo extra oljud nånstans ifrån så tycker jag du ska köp den!

Hehe, så sant! Vikt uppvägs med mycket hk wink
Mm, ska prova smile

stratovarius
2 juni 2006 · 31 Inlägg

Riktigt mysiga bilar men som sagt, kolla upp ägaren/ägarna samt hur långt den gått.. Kolla gärna lite på om den glappar i styrning och liknande, kan vara en bieffekt av mycket gasande och snabba svängar.

TS_quattro fyrkrafsare
2 juni 2006 · 1 443 Inlägg

kolla även upp hur den har skötts, rost är dessvärre ett vanligt fel på BMW av dyrare modell (detta är inte specifikt för bayerska bilar utan på i stort sett alla dyrare mercedes, audi etc), absolut inte därför att det skulle vara en dålig bil eller så utan pga att de som köper bilar i den prisklassen ofta har gott om pengar, ("det är inte svårt att skita då röven är full") de kanske inte har tänkt sig att ha bilen mer än kanske garantitiden ut och därför inte vårdar dem ordentligt. tex bristfällig tvätt (dålig underspolning, dålig spolning i hjulhus, ej fixade stenskott etc) allt sånt ger rosten fler ställen att angripa och det kan börja tidigt!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
M3POWER
2 juni 2006 · 14 Inlägg

Jag har ägt en M5 3.6 -90 och en M3 3.8 -95 och kan säga som så, Har bilen bara sköts ordentligt med servicar och körts varm innan man börjat gasa på ordentligt, så håller bägge motorerna mkt bra! Körde strax över 13,300 mil på 2,5år!! Inget som rasade trots daglig hård körning!

Stoltz Gör det på alla fyra
2 juni 2006 · 130 Inlägg

Framvagn och bromsar (måste provköras)

Audi S4 2,7 BiTurbo "Evil Monkey" (1998)
JohnnyN Rutinerad medlem
2 juni 2006 · 1 938 Inlägg

Stoltz skrev:
Framvagn och bromsar (måste provköras)

Ifall bromsarna börjar vara sluta? Framvagnen, vad kan den fela?

VW_Jens
2 juni 2006 · 608 Inlägg

calibra_nox skrev:

Stoltz skrev:
Framvagn och bromsar (måste provköras)

Ifall bromsarna börjar vara sluta? Framvagnen, vad kan den fela?

styrstagsändor,kuleder,hjullager är det månne sånt han menar, men isåfall e de ju vanliga slitdelar som ändå ska bytas nån gång! eller menar han hjulinställningarna? vad kan framvagnen annars ha för fel om det int förstås e i styringen någo, men knappast!

när ska du fa o provköra m5:an??

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
JohnnyN Rutinerad medlem
2 juni 2006 · 1 938 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
styrstagsändor,kuleder,hjullager är det månne sånt han menar, men isåfall e de ju vanliga slitdelar som ändå ska bytas nån gång! eller menar han hjulinställningarna? vad kan framvagnen annars ha för fel om det int förstås e i styringen någo, men knappast!

när ska du fa o provköra m5:an??

Okej, det vanliga bara alltså smile Jag tänkte om det fanns något speciellt som kunde vara sönder big_smile
M5an som jag tittar på står i Tyskland roll
Ska ha en bekant att åka och se på den snart smile

VW_Jens
2 juni 2006 · 608 Inlägg

calibra_nox skrev:

jens volvo in sports skrev:
styrstagsändor,kuleder,hjullager är det månne sånt han menar, men isåfall e de ju vanliga slitdelar som ändå ska bytas nån gång! eller menar han hjulinställningarna? vad kan framvagnen annars ha för fel om det int förstås e i styringen någo, men knappast!

när ska du fa o provköra m5:an??

Okej, det vanliga bara alltså smile Jag tänkte om det fanns något speciellt som kunde vara sönder big_smile
M5an som jag tittar på står i Tyskland roll
Ska ha en bekant att åka och se på den snart smile

ja jag misstänker att han mena di vanliga sakerna int kan de väl va så myki annat som kan få nå fel där!

jasså den e i tyskland! är det nån firma som säljer den?
men var försiktigt med de va de står att den e körd brukar ibland fifflas med mätarna.
men ja känner en som va efter en volvo 960 till tyskland och int had han nå problem och bilen ha funka fint för han! så no ska de väl gå bra för dej å!
tror nog man får en bättre m5:a för pengarna i tyskland en va man får i finland

va e de för årsmodell och va e de för pris på den då?

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
JohnnyN Rutinerad medlem
2 juni 2006 · 1 938 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
ja jag misstänker att han mena di vanliga sakerna int kan de väl va så myki annat som kan få nå fel där!

jasså den e i tyskland! är det nån firma som säljer den?
men var försiktigt med de va de står att den e körd brukar ibland fifflas med mätarna.
men ja känner en som va efter en volvo 960 till tyskland och int had han nå problem och bilen ha funka fint för han! så no ska de väl gå bra för dej å!
tror nog man får en bättre m5:a för pengarna i tyskland en va man får i finland

va e de för årsmodell och va e de för pris på den då?

Juuh, en bilfirma som har haft den stående ett tag, så det är en 90ans årsm, har rullat 170.000 (om man nu får tro det roll.), dock bara 1 ägare, så det borde nog stämma smile
Ny koppling för 11000 km sen, och serivce gjord regelbundet.
Priset var 7500 euro vid export till annat land. Samma pris som jag betalade för Calibran roll
Dock så kommer ju skatt till... den ligger på ca 5000 euro enligt tullens hemsida smile

edit: stavfel

Senast redigerat av calibra_nox (2 juni 2006)

Stoltz Gör det på alla fyra
2 juni 2006 · 130 Inlägg

tar du in den själv så är det lite risk att mätaren är fifflad med...skruvningen sker oftast i sverige av den som tar in den.....tuta å kör

Audi S4 2,7 BiTurbo "Evil Monkey" (1998)
TS_quattro fyrkrafsare
2 juni 2006 · 1 443 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

calibra_nox skrev:

jens volvo in sports skrev:
styrstagsändor,kuleder,hjullager är det månne sånt han menar, men isåfall e de ju vanliga slitdelar som ändå ska bytas nån gång! eller menar han hjulinställningarna? vad kan framvagnen annars ha för fel om det int förstås e i styringen någo, men knappast!

när ska du fa o provköra m5:an??

Okej, det vanliga bara alltså smile Jag tänkte om det fanns något speciellt som kunde vara sönder big_smile
M5an som jag tittar på står i Tyskland roll
Ska ha en bekant att åka och se på den snart smile

ja jag misstänker att han mena di vanliga sakerna int kan de väl va så myki annat som kan få nå fel där!

jasså den e i tyskland! är det nån firma som säljer den?
men var försiktigt med de va de står att den e körd brukar ibland fifflas med mätarna.
men ja känner en som va efter en volvo 960 till tyskland och int had han nå problem och bilen ha funka fint för han! så no ska de väl gå bra för dej å!
tror nog man får en bättre m5:a för pengarna i tyskland en va man får i finland

va e de för årsmodell och va e de för pris på den då?

är olagligt att skruva mätare i tyskland, de tyskimportbilar som kommer till sverige skruvas ofta här för att sedan säljas av den person eller det företag som tog hit den...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Martin 9-3 Fisketokig
2 juni 2006 · 2 997 Inlägg

Lycka till.

M5 är fina bilar, skulle ha en själv om man haft råd.

e46 är iaf den snyggaste av dem wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JohnnyN Rutinerad medlem
2 juni 2006 · 1 938 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Lycka till.

M5 är fina bilar, skulle ha en själv om man haft råd.

e46 är iaf den snyggaste av dem wink

Man tackar smile Men är inte e46 3-serien? roll

VW_Jens
3 juni 2006 · 608 Inlägg

calibra_nox skrev:

jens volvo in sports skrev:
ja jag misstänker att han mena di vanliga sakerna int kan de väl va så myki annat som kan få nå fel där!

jasså den e i tyskland! är det nån firma som säljer den?
men var försiktigt med de va de står att den e körd brukar ibland fifflas med mätarna.
men ja känner en som va efter en volvo 960 till tyskland och int had han nå problem och bilen ha funka fint för han! så no ska de väl gå bra för dej å!
tror nog man får en bättre m5:a för pengarna i tyskland en va man får i finland

va e de för årsmodell och va e de för pris på den då?

Juuh, en bilfirma som har haft den stående ett tag, så det är en 90ans årsm, har rullat 170.000 (om man nu får tro det roll.), dock bara 1 ägare, så det borde nog stämma smile
Ny koppling för 11000 km sen, och serivce gjord regelbundet.
Priset var 7500 euro vid export till annat land. Samma pris som jag betalade för Calibran roll
Dock så kommer ju skatt till... den ligger på ca 5000 euro enligt tullens hemsida smile

edit: stavfel

verkar ju riktigt bra de där! tycker nog du ska köp den! 12500€ allt som allt då, ja om den e i skick (och de verkar de ju som den e) så är den nog värd pengarna!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang