745 GL, svårstartad i alla väder och varmgarage.

elsmurfo
26 februari 2010 · 412 Inlägg

Hej.
Har nått konstigt problem med en 745gl -89..
Den står i varmgarage dygnet runt, och då man ska starta denna så är det som att startmotorn går tungt, knappt så att den går runt. Tillslut startar den dock.

Står denna ute och det är kallare än -5c så startar inte denna alls. Prövade ha över en kompis med startkablar och vi harvade tills kablarna nästan smälte. Och det är fortfarande som att startmotorn har problem att få snurr på allt.

Har köpt ett nytt batteri och bytte startmotor på denna.

För att pröva om problemet löste sig då vi bytte startmotor så lämnade jag bilen ute inatt och det är -15c.

Nu då jag satte mig i bilen och vred på nyckeln så lät det bara klick.. Startmotorn orkade inte gå runt alls.
Prövade att vrida på tändningen och försöka starta bilen flera gånger, bara ett klick och sedan händer ingenting.
Ström finns i batteriet eftersom stereon går, alla lysen lyser utan problem i cupen också.

Fick höra på nått håll att det kanske var dålig jord i motorn så jag prövade jorda med en startkabel från - på batteriet och sedan på motorn (spelar det någon roll vart på motorn jag stoppar denna?)

Så det som är testat är:
Nytt batteri
Ny startmotor
Jorda motorn.

Ingen av mina försök har hjälpt.
Någon som har någon ide hur man skulle kunna få rätsida på detta?

alsunna
26 februari 2010 · 140 Inlägg

kolla över jorden från batteri till kaross och motor och från motor till kaross. kolla även över plusen från batteri till startmotorn.

bonna_tommy
26 februari 2010 · 63 Inlägg

du har kanske glapp i tändningslåset.

alsunna
26 februari 2010 · 140 Inlägg

varför skulle den då gå trögt när den den väl snurrar på starten?

elsmurfo
26 februari 2010 · 412 Inlägg

alsunna skrev:
kolla över jorden från batteri till kaross och motor och från motor till kaross. kolla även över plusen från batteri till startmotorn.

Okej, kan jag göra detta lätt för att komma fram till vad som är fel? Ex med startkablar? Sätta en startkabel på - till kaross, och sedan motor till kaross?
Eller hur går jag lättast tillväga för att göra detta?

Sedan bara kolla över pluskabel från batteri till startmotor?

Sprang ut och tog en bild, ser allt okej ut här:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P2270693.JPG
Förstår att en av dem röda kablarna är ström  från batteriet, vart går den andra?
Ursäktar om bilden vart dålig, var kallt och trångt smile

Kan tillägga att jag även nu försökte starta bilen. det lät klick och startmotorn orkade inte snurra runt då jag vred på nykeln, prövade detta ett par gånger, tillslut så fick startmotorn snurr på allt och det gick väldigt väldigt tungt. Bilen startade ej. Finns gott om ström i batteriet.

Senast redigerat av elsmurfo (26 februari 2010)

alsunna
26 februari 2010 · 140 Inlägg

du kan ju kolla på det viset men se då till att gnugga upp ytorna ordentligt som du sätter dom emot, ta en kabel från jorden på batteri till motorn, en från motorn till kaross och en från jorfden på batteri till karossen. kabeln från höger är från batteri, ohm-mät från den änden till plusen på batteri. den andra kabeln är nog en extra plus från generatorn.

elsmurfo
26 februari 2010 · 412 Inlägg

Okej, kommer behöva 3 kablar då alltså för att pröva detta.
Ska ta och leta upp något att mäta ohm med imorgon och kolla.
Förresten, vart sitter jordkabeln på motorn och den på chassit?
Tänkte man kan ju ta lös och gnugga upp ytorna där dom ska sitta.



Några andra tips?

Senast redigerat av elsmurfo (26 februari 2010)

Kavli Motborgare
26 februari 2010 · 1 099 Inlägg

elsmurfo skrev:
Okej, kommer behöva 3 kablar då alltså för att pröva detta.
Ska ta och leta upp något att mäta ohm med imorgon och kolla.
Förresten, vart sitter jordkabeln på motorn och den på chassit?
Tänkte man kan ju ta lös och gnugga upp ytorna där dom ska sitta.



Några andra tips?

Ohmmetern lär väl ha en voltmeter också, när du skaffar fram en.
Jag skulle mätt följande spänningar:

1 : Över batteripolerna när startmotorn aktiveras. (Min 10V)
2: Mellan huvudplus på startmotorn och jord. (Min 10V)
3: Mellan batteriets minus och kaross (Max 0.5V)
4: Mellan startmotorns hölje och batteriets minus. (Max 0.5V)

Har du alla dessa siffror inom gränsvärdena, försök att dra rundt motorn för hand.

-- K

alsunna
26 februari 2010 · 140 Inlägg

införskaffa dig en multimeter, inte många kronor dom kostar och vad fantastiskt mycket man kan göra med dom. mät gärna från batteriets plus till startmotorn som även den får max ligga 0.5V

Mreque89 Oturen själv
26 februari 2010 · 593 Inlägg

i ditt läge hade jag : Tagit fram stora spärrskaftet, lagt ur växel, försökt vrida runt motorn ( Medsols när du står frammifrån bilen tongue ) Ska inte vara svårt alls.. om den går runt som den ska så kan du ju börja kolla elfel etc..

EDIT : Vrid på vevaxlen ! kanske du visste tongue men man vet aldrig x)

Senast redigerat av Mreque89 (26 februari 2010)

Brum
elsmurfo
27 februari 2010 · 412 Inlägg

Har idag mätt mellan polerna och minus spänningen var på 12v, medans jag försökte starta motorn 8.5-9v.
samma på startmotorn.

Är detta orsaken eller är det normala värden?
Om detta är orsaken, hur kan man korrigera felet? Byta kol i generatorn?

Mvh Nils

Kavli Motborgare
27 februari 2010 · 1 099 Inlägg

elsmurfo skrev:
Har idag mätt mellan polerna och minus spänningen var på 12v, medans jag försökte starta motorn 8.5-9v.
samma på startmotorn.

Är detta orsaken eller är det normala värden?
Om detta är orsaken, hur kan man korrigera felet? Byta kol i generatorn?

Mvh Nils

Spänningen kan ju droppa pga. att motorn är tung att dra rundt också. Har du försökt dra rundt den för hand?

-- K

Drönirettab
27 februari 2010 · 21 761 Inlägg

elsmurfo skrev:
Har idag mätt mellan polerna och minus spänningen var på 12v, medans jag försökte starta motorn 8.5-9v.
samma på startmotorn.

Med eller utan motorvärmare inkopplad?

Jag har vid ett tillfälle mätt polspänningen på min 240 med B230E när startmotorn kördes i 15 sekunder och temperaturen var ca -20 grader, motorvärmaren hade inte varit inkopplad vid mätningen. Spänningen låg på 10-10,2 V hela tiden.

Batteriet var ett Exide Maxxima 900 och är förstås ganska kraftigt, men även med ett bra "vanligt" batteri så bör inte spänningen gå ner till 8,5-9 V tycker jag. Absolut inte om motorvärmaren har varit inkopplad. smile

Senast redigerat av Drönirettab (27 februari 2010)

elsmurfo
2 mars 2010 · 412 Inlägg

Drönirettab, detta var utan motorvärmare ikopplad.

Var igår och bytte dioder i mätarhuset eftersom några hade brunnit, bytte alla dessa och dem lyser nästan ingenting. Då man vrider på tändningen så lyser dom starkt och bra, sedan efter ca ½-1 sekund så slutar dom nästan lysa, ger endast ifrån sig ett svagt sken.

Detta för mina tankar tillbaka till jordproblem någonstans?

Att tillägga kan väl att dioderna är hela och fungerar precis som dom ska eftersom dom är testade i en annan bil innan.

Mvh Nils

Drönirettab
2 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Eftersom spänningen bara var 8,5-9 V direkt på batteripolerna så har ni problem redan där, du skrev att spänningen var likadan nere vid startmotorn och då ska det rimligtvis inte vara jordproblem (eller batteripluskabelproblem). Om någon av batterikablarna har dålig kontakt så blir det nämligen märkbara spänningsfall nere på startmotorn vid startförsöket. smile

Ni hade satt dit ett nytt batteri och fick 8,5-9 V vid start. Min bil hade 10-10,2 V vid 20 graders kyla, batteriet var inte fulladdat och åldern var runt 5 år. Motorn på 745:an bör inte vara märkbart trögare att starta jämfört med min B230E, dessutom bytte ni till ny startmotor.

Tar man hänsyn till allt detta så är min åsikt att spänningen inte ska sjunka så där mycket på erat nya batteri vid startförsöket.

Förresten, mätte du spänningen på själva polerna eller på batteripolskorna?
Satte du båda mätpinnarna nere på startmotorn vid den mätningen?

Senast redigerat av Drönirettab (2 mars 2010)

alsunna
3 mars 2010 · 140 Inlägg

kolla så att kabelskorna till batteriet är rena och sitter åt ordentligt, mät upp pluskabeln från batteriet till startmotorn, kolla alla kablarna från batteriets minus så att dom är ordentligt fästa vid karossen och motorn samt att ytorna är bra, en annan lättvindig sak du kan testa är att byta kontaktstycket bak på tändningslåset som kan vara riktigt skrot så den inte släpper igenom ström till bilen, sen tycker jag även att du ska vrida runt motorn på vevaxeln så att du känner att det inte finns något mekaniskt som går trögt vilket gör att den går ner lågt i spänning eftersom den får arbeta så hårt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang