Motorbyte, Bensin till diesel

danne_matfors
3 mars 2010 · 22 Inlägg

Tjena jag tänkte byta motor i min 740 a-traktor. Motorn som sitter i den nu är en B230E och motorn som jag ska använda senare är en d24 tic. B230E'n som jag har är det även ac på.
Växellådan som jag använder är en m45 som sitter ihop med en annan m45a.
D24an som jag har hittat har kåpa för m46 så lådan borde inte vara några problem?

Nån som är lite mer insatt i frågan, som kanske har bytt från bensin till diesel någon gång, kanske kan nämna några problem som jag kommer att stöta på.

Vore tacksam för hjälp smile

Senast redigerat av danne_matfors (3 mars 2010)

grindborg1
3 mars 2010 · 326 Inlägg

de jag hört och de lättaste dom sagt är. byta fram vagns balk från en disel sen all el och byta tanken till diseltank. och de är rätt mkt jobb. grlöm inte byta till en värre koppling om du ska trimma lite smile

Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
danne_matfors
3 mars 2010 · 22 Inlägg

Vad jag har hört så var de bara att slanga ur all "gamm" bensin och tanka fulltank första gången? tongue
Men de är lite av all jävla el som jag är lite "rädd" för hmm
Mer svar!

Kavli Motborgare
3 mars 2010 · 1 099 Inlägg

danne_matfors skrev:
Vad jag har hört så var de bara att slanga ur all "gamm" bensin och tanka fulltank första gången? tongue
Men de är lite av all jävla el som jag är lite "rädd" för hmm
Mer svar!

Har du returledning till tanken nu, borde det inte behövas att byta tank.
Har du kompletta kabelstommar som är oklippta, så borde det inte bli så mycket plunder med elen, tycker jag.

-- K

danne_matfors
3 mars 2010 · 22 Inlägg

Kavli skrev:

danne_matfors skrev:
Vad jag har hört så var de bara att slanga ur all "gamm" bensin och tanka fulltank första gången? tongue
Men de är lite av all jävla el som jag är lite "rädd" för hmm
Mer svar!

Har du returledning till tanken nu, borde det inte behövas att byta tank.
Har du kompletta kabelstommar som är oklippta, så borde det inte bli så mycket plunder med elen, tycker jag.

-- K

okej, har för mig att jag har sett 2 ledningar till tanken.
Kan inte hoppas allt för mycket på elen, då den hittills har varit rätt klatrig. Men är de några boxar och skit som dieseln behöver? osv?

Kavli Motborgare
3 mars 2010 · 1 099 Inlägg

danne_matfors skrev:

Kavli skrev:

danne_matfors skrev:
Vad jag har hört så var de bara att slanga ur all "gamm" bensin och tanka fulltank första gången? tongue
Men de är lite av all jävla el som jag är lite "rädd" för hmm
Mer svar!

Har du returledning till tanken nu, borde det inte behövas att byta tank.
Har du kompletta kabelstommar som är oklippta, så borde det inte bli så mycket plunder med elen, tycker jag.

-- K

okej, har för mig att jag har sett 2 ledningar till tanken.
Kan inte hoppas allt för mycket på elen, då den hittills har varit rätt klatrig. Men är de några boxar och skit som dieseln behöver? osv?

Till tanken har du väl en till lyftpumpen och en till tankmätaren. Ingen dator där, i all fall.
Gamla D24:an har väl inte så förbaskat mycket el på sig, förutom glödsystemet.
Förövrigt inte en motor jag skulle satsa på, då den slits mycket snabbt. Speciellt turbovarianterna.

-- K

danne_matfors
4 mars 2010 · 22 Inlägg

Har hört att glödsystemen ifrån 940 modellerna ska vara mycket bättre än dom äldre, är det så tro? tongue

Mreque89 Oturen själv
5 mars 2010 · 593 Inlägg

Det är en A-traktor han snackar om... Varför lägga ner tid på de..

Brum
loow Jävel
5 mars 2010 · 2 018 Inlägg

Varför inte?, han vill ju åka diesel! Tror dock att de är rätt knepigt. de lättaste vore kanske att köpa en bil me dieselmotor i, så att du kunde plocka över exakt alla delar du behövde.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Mreque89 Oturen själv
5 mars 2010 · 593 Inlägg

haha ja retas lite bara smile Det är ganska krångligt ja !

Brum
Hamilton
5 mars 2010 · 8 868 Inlägg

Låser med hänvisning till:

§1
Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.

http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=rules

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang