Skolprojekt: Ljudbygge Volvo 745

gotim92
3 mars 2010 · 8 Inlägg

Tjena!  Har som Skolprojekt i skolan att bygga ljud i bilen.
Jag kan inte det minsta om det, därför jag just valt det för att lära mig! smile
Tänkte köpa detta paketet: http://www.fetbas.com/catalog/product_i … ucts_id/99
Visst, förmodligen inget bra, men man måste ju börja någonstans.roll

Nu skulle jag behöva en beskrivning från grunden eftersom jag aldrig har gjort detta förut, har då en Volvo 745a som det ska sättas in i, undrar nu hur det bästa sättet är att koppla in det på?
Tänkte dra Strömkabeln till slutsteget från tändningen? Eller ska jag dra det direkt från batteriet och sätta en brytare i mitten av kabeln så jag stänger av det så? Vad är bäst helt enkelt?
Sen Baskablarna ska jag väl dra direkt från stereon?

Var är bäst att dra kablarna någonstans, och hur ska det kopplas?
Tack på förhand!

nordstromj
3 mars 2010 · 1 772 Inlägg

Ström till steget ska du dra från batteriet med en säkring max 30 cm ifrån batteriet.

Baskablarna kopplar du från steget till basen.

Kablar kan du dra under plastlistorna på sidorna, mycket enkel bil att dra kablar i.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
joelimmo
3 mars 2010 · 1 380 Inlägg

sen lågnivå från stereon till steget ! och remote kabeln från stereo till steget

BMW E28 (1982)
gotim92
3 mars 2010 · 8 Inlägg

NordstromJ skrev:
Ström till steget ska du dra från batteriet med en säkring max 30 cm ifrån batteriet.

Baskablarna kopplar du från steget till basen.

Kablar kan du dra under plastlistorna på sidorna, mycket enkel bil att dra kablar i.

Vad för sorts säkring behöver jag vid batteriet?roll

joelimmo: Hur får jag reda på om jag har låg eller högnivå från stereon? Jag kanske behöver en omvandlare där?smile


Tack!

nordstromj
3 mars 2010 · 1 772 Inlägg

gotim92 skrev:

NordstromJ skrev:
Ström till steget ska du dra från batteriet med en säkring max 30 cm ifrån batteriet.

Baskablarna kopplar du från steget till basen.

Kablar kan du dra under plastlistorna på sidorna, mycket enkel bil att dra kablar i.

Vad för sorts säkring behöver jag vid batteriet?roll

joelimmo: Hur får jag reda på om jag har låg eller högnivå från stereon? Jag kanske behöver en omvandlare där?smile


Tack!

http://www.bilstereoipraktiken.se/

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Streethawk Billjuds Wannabe
3 mars 2010 · 1 771 Inlägg

gotim92 skrev:

NordstromJ skrev:
Ström till steget ska du dra från batteriet med en säkring max 30 cm ifrån batteriet.

Baskablarna kopplar du från steget till basen.

Kablar kan du dra under plastlistorna på sidorna, mycket enkel bil att dra kablar i.

Vad för sorts säkring behöver jag vid batteriet?roll

joelimmo: Hur får jag reda på om jag har låg eller högnivå från stereon? Jag kanske behöver en omvandlare där?smile


Tack!

Vad har du för stereo?

Plus till slutsteget (+12) drar du från batteriet fram bak till steget.
Minus (GND) jordar du i karossen i lämpligt ställe från steget (så som bälteshållaren)
Remote (Rem) kabeln kopplas från en (oftast) blå kabel bakom stereon till (rem) på steget.
Lågnivå/Rca kablar kopplas bak till på stereon still slutsteget

där är en liten lätt installation enligt mig i alla fall

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 mars 2010 · 3 404 Inlägg

Tänk på vad du använder för kabel, använder du för klena grejjer kan det börja brinna

här kan du räkna ut vilken kabel samt säkring du skall ha
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Kablarna drar du väll bäst i trösklarna

Senast redigerat av TenZer (3 mars 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
gotim92
3 mars 2010 · 8 Inlägg

Streethawk skrev:

gotim92 skrev:

NordstromJ skrev:
Ström till steget ska du dra från batteriet med en säkring max 30 cm ifrån batteriet.

Baskablarna kopplar du från steget till basen.

Kablar kan du dra under plastlistorna på sidorna, mycket enkel bil att dra kablar i.

Vad för sorts säkring behöver jag vid batteriet?roll

joelimmo: Hur får jag reda på om jag har låg eller högnivå från stereon? Jag kanske behöver en omvandlare där?smile


Tack!

Vad har du för stereo?

Plus till slutsteget (+12) drar du från batteriet fram bak till steget.
Minus (GND) jordar du i karossen i lämpligt ställe från steget (så som bälteshållaren)
Remote (Rem) kabeln kopplas från en (oftast) blå kabel bakom stereon till (rem) på steget.
Lågnivå/Rca kablar kopplas bak till på stereon still slutsteget

där är en liten lätt installation enligt mig i alla fall

Sitter en Hillman HDC-1160 i. (  http://www.mds.se/sv/product/4538/Hillman-HDC1160   )

gotim92
3 mars 2010 · 8 Inlägg

TenZer skrev:
Tänk på vad du använder för kabel, använder du för klena grejjer kan det börja brinna

här kan du räkna ut vilken kabel samt säkring du skall ha
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Kablarna drar du väll bäst i trösklarna

Perfekt! Tack så mycket smile

stahre
3 mars 2010 ·

Vad är det för projekt när du köper en färdigbyggd låda wink

whoiswho
3 mars 2010 · 445 Inlägg

stahre skrev:
Vad är det för projekt när du köper en färdigbyggd låda wink

haha sant:D men den största utmaningen verkar ju vara att koppla ihop allt tydligen:P fast ja vet själv hur det va första gången, jag va helt nollad på detta:) Men men vi är alla nybörjare för gången!

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Streethawk Billjuds Wannabe
4 mars 2010 · 1 771 Inlägg

gotim92 skrev:
Sitter en Hillman HDC-1160 i. (  http://www.mds.se/sv/product/4538/Hillman-HDC1160   )

Just på den där är det dubbla lågnivå (ena är sub out) så det är lugna puckar.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
big-jepp
4 mars 2010 · 3 187 Inlägg

du ska inte ha någon brytare på ström kabeln, det stänger av sig själv om du kopplat in remote kabeln rätt
wink

Honda civic "civicen" (1993)
gotim92
4 mars 2010 · 8 Inlägg

whoiswho skrev:

stahre skrev:
Vad är det för projekt när du köper en färdigbyggd låda wink

haha sant:D men den största utmaningen verkar ju vara att koppla ihop allt tydligen:P fast ja vet själv hur det va första gången, jag va helt nollad på detta:) Men men vi är alla nybörjare för gången!

Haha precis, får göra det senare! smile

du ska inte ha någon brytare på ström kabeln, det stänger av sig själv om du kopplat in remote kabeln rätt

Okej, och den ska in bakom stereon, tror det borde lösa sig!wink

Tack !

big-jepp
4 mars 2010 · 3 187 Inlägg

gotim92 skrev:

whoiswho skrev:

stahre skrev:
Vad är det för projekt när du köper en färdigbyggd låda wink

haha sant:D men den största utmaningen verkar ju vara att koppla ihop allt tydligen:P fast ja vet själv hur det va första gången, jag va helt nollad på detta:) Men men vi är alla nybörjare för gången!

Haha precis, får göra det senare! smile

du ska inte ha någon brytare på ström kabeln, det stänger av sig själv om du kopplat in remote kabeln rätt

Okej, och den ska in bakom stereon, tror det borde lösa sig!wink

Tack !

ja den ska in i en (oftast) blå kabel bakom stereon sen till steget:)

Honda civic "civicen" (1993)
M_icke_
4 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Är det verkligen ett ljudbygge om man köper färdigt och pluggar in?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Streethawk Billjuds Wannabe
4 mars 2010 · 1 771 Inlägg

M_icke_ skrev:
Är det verkligen ett ljudbygge om man köper färdigt och pluggar in?

Tror inte det, blir mer ett inkopplings projekt ^^

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Lonefox Bad music kills good sound
4 mars 2010 · 7 241 Inlägg

M_icke_ skrev:
Är det verkligen ett ljudbygge om man köper färdigt och pluggar in?

Nej.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rickard-v
4 mars 2010 · 2 665 Inlägg

gotim92 skrev:
Tjena!  Har som Skolprojekt i skolan att bygga ljud i bilen.
Jag kan inte det minsta om det, därför jag just valt det för att lära mig! smile
Tänkte köpa detta paketet: http://www.fetbas.com/catalog/product_i … ucts_id/99
Visst, förmodligen inget bra, men man måste ju börja någonstans.roll

Nu skulle jag behöva en beskrivning från grunden eftersom jag aldrig har gjort detta förut, har då en Volvo 745a som det ska sättas in i, undrar nu hur det bästa sättet är att koppla in det på?
Tänkte dra Strömkabeln till slutsteget från tändningen? Eller ska jag dra det direkt från batteriet och sätta en brytare i mitten av kabeln så jag stänger av det så? Vad är bäst helt enkelt?
Sen Baskablarna ska jag väl dra direkt från stereon?

Var är bäst att dra kablarna någonstans, och hur ska det kopplas?
Tack på förhand!

Hur kan detta vara en skolprojekt? vad får du ut av att montera in stereo grejer i en bil. (förutom att hjälpligt kanske fatta hur man kopplar en bilstero.

Tycker du ska börja med att välja ut mellanregister o diskant. 2vägs eller 3vägs fram? Hög eller låg delning till diskanten? Liten eller stor diskant?
Vilka egenskaper skall ett rent mellanregister ha? O vilken diskant passar till ett mellanreg eller bas/mellanreg?
Sedan läsa hur man bygger o räknar på passiva delningsfilter.
De bygger du lagom stora lådor till o provlyssnar hemma kopplad till din hififörstärkare. Detta tar nog några veckor.
När du inte lyssnar river du ut alla inredning till plåten o ljuddämpar bilen.
Sedan är det dags för bassystemet. Hur mycket plats finns. Vilken storlek på bas. Vilken typ av bas passar i sluten eller basreflex. Vilken frekvensgång vill jag ha från baslåda.
Sedan tar du mått i bilen o beräknar volymen och storleken på mdf bitarna som ska sågas på närmaste seriösa bygghandel. Sedan är det bara en o borra skruva limma. Skruva(förborra) med spånskive skruv o limma med trälim eller PL400 vid hemsågade ytor.

När du finlyssnar o testar högtalare. Kör inte mp3, de låter så luddigt i basen o tappar rumsinformation.

Eftersom du redan bestämt dig, gör som i skolan. Läs läs läs allt du ser om bilstereo så får du svar på dina frågor.

Lycka till!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
whoiswho
4 mars 2010 · 445 Inlägg

Rickard-v skrev:

gotim92 skrev:
Tjena!  Har som Skolprojekt i skolan att bygga ljud i bilen.
Jag kan inte det minsta om det, därför jag just valt det för att lära mig! smile
Tänkte köpa detta paketet: http://www.fetbas.com/catalog/product_i … ucts_id/99
Visst, förmodligen inget bra, men man måste ju börja någonstans.roll

Nu skulle jag behöva en beskrivning från grunden eftersom jag aldrig har gjort detta förut, har då en Volvo 745a som det ska sättas in i, undrar nu hur det bästa sättet är att koppla in det på?
Tänkte dra Strömkabeln till slutsteget från tändningen? Eller ska jag dra det direkt från batteriet och sätta en brytare i mitten av kabeln så jag stänger av det så? Vad är bäst helt enkelt?
Sen Baskablarna ska jag väl dra direkt från stereon?

Var är bäst att dra kablarna någonstans, och hur ska det kopplas?
Tack på förhand!

Hur kan detta vara en skolprojekt? vad får du ut av att montera in stereo grejer i en bil. (förutom att hjälpligt kanske fatta hur man kopplar en bilstero.

Tycker du ska börja med att välja ut mellanregister o diskant. 2vägs eller 3vägs fram? Hög eller låg delning till diskanten? Liten eller stor diskant?
Vilka egenskaper skall ett rent mellanregister ha? O vilken diskant passar till ett mellanreg eller bas/mellanreg?
Sedan läsa hur man bygger o räknar på passiva delningsfilter.
De bygger du lagom stora lådor till o provlyssnar hemma kopplad till din hififörstärkare. Detta tar nog några veckor.
När du inte lyssnar river du ut alla inredning till plåten o ljuddämpar bilen.
Sedan är det dags för bassystemet. Hur mycket plats finns. Vilken storlek på bas. Vilken typ av bas passar i sluten eller basreflex. Vilken frekvensgång vill jag ha från baslåda.
Sedan tar du mått i bilen o beräknar volymen och storleken på mdf bitarna som ska sågas på närmaste seriösa bygghandel. Sedan är det bara en o borra skruva limma. Skruva(förborra) med spånskive skruv o limma med trälim eller PL400 vid hemsågade ytor.

När du finlyssnar o testar högtalare. Kör inte mp3, de låter så luddigt i basen o tappar rumsinformation.

Eftersom du redan bestämt dig, gör som i skolan. Läs läs läs allt du ser om bilstereo så får du svar på dina frågor.

Lycka till!

Detta va det bästa svaret till ett skolprojekt, du fick med precis allt:P fast det sista med att lyssna på mp3 att det låter luddigt hängde jag inte med på, det kan ju knappast vara märkbart om inte låten som man spelar är dåligt inspelad dåtongue

//Mvh

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang