Volvo s40 T4 - 98 rycker när turbon laddar! vad är fel?

kimlarsson5
5 mars 2010 · 25 Inlägg

Hallå alla!

Som ni säkert redan fattat så har jag lite problem med T4:an.
var j*vla gång jag trycker på gasen och turbon börjar ladda så rycker den så mycket att man inte kan se en meter bakom sig? kan tyvärr inte säga om det e blå rök eller om den är vit hmm bilen laddar 1,4 - 1,5bar och har steg 3 chipp från BSR.
Har haft bilen inne och bytt följande på motorn. ventiler, ventiltryckare/lyftare alla packningar (sotningssats), kamrem, sump, tändhattar, tändstifft. Så det jag vill komma till är att de kan ju inte ha någonting med följande att göra!? Någon som vet vad felet kan vara??
Tackar på förhand big_smile

engolf
5 mars 2010 · 3 235 Inlägg

Hur mycket har turbon gått? Försvinner det olja?
När ganska stora mängder olja förbräns kan det rycka kraftigt, gråaktig rök.

kimlarsson5
5 mars 2010 · 25 Inlägg

den har gått 17 800 mil. ja det försviner en hel del olja! Ja röken är gråaktig! vad det ser ut som i backspeglen. fick åka en runda och titta efter  smile

engolf
5 mars 2010 · 3 235 Inlägg

Då har din turbo gjort sitt.
Du kan ta ner downpipen för säkerhets skul och kolla hur mycket det glappar.
Ser du olja där har du hittat problemet.

kimlarsson5
5 mars 2010 · 25 Inlägg

ok:/ tack på förhand! ska kolla det smile

Pan
5 mars 2010 ·

1.Kolla så turbon inte är slut! Plock bort och känn om den glappar mycket. 2. Kolla hur oljan ser ut kika ner i ventilkåpan och kolla på stickan så den inte är grå/gräddefärgad. Men tar det inte vatten så är det nog turbon som är lite trött. Kan inte mkt om vevhusventen men kanske värt att kolla upp så den inte trycker olja där. smile

mvh

EDIT Någon som han före smile

Senast redigerat av Pan (5 mars 2010)

Bjornhall
5 mars 2010 · 300 Inlägg

de är inte så att turbon är tvärslut? så att den skjuter ut olja i mellan lagrena.

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!
Volvo 850 "sugtrimmad femma" (1992)
Krist
5 mars 2010 · 716 Inlägg

Hur kan turbon vara slut om han skriver att den laddar 1.4-1.5 bar? Hur kan turbon vara slut om den ger iväg en kick vid gaspådrag men sedan ryker det?

Är inte turbon, min gissning bara. Men kolla upp den ändå för säkerhets skull.

Vågar dock heller inte gissa vad felet är tyvärr.
Min bil hackade och rykte litegrann, jag böt tändkablar och tändstift, körde på V-Power så sluta det...

Mvh, Krist.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Ges
5 mars 2010 · 81 Inlägg

Turbon fyller väll sin funktion fast den är dålig i lagren?

Krist
5 mars 2010 · 716 Inlägg

Vet inte, den borde väl skrika litegrann oxå isåfall? De gjorde min, men min sprack sönder...

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Mreque89 Oturen själv
5 mars 2010 · 593 Inlägg

Kan ladda även om den trycker ur sig olja

Brum
kimlarsson5
6 mars 2010 · 25 Inlägg

Krist skrev:
Hur kan turbon vara slut om han skriver att den laddar 1.4-1.5 bar? Hur kan turbon vara slut om den ger iväg en kick vid gaspådrag men sedan ryker det?

Är inte turbon, min gissning bara. Men kolla upp den ändå för säkerhets skull.

Vågar dock heller inte gissa vad felet är tyvärr.
Min bil hackade och rykte litegrann, jag böt tändkablar och tändstift, körde på V-Power så sluta det...

Mvh, Krist.

jag kör också på V-power skulle inte få för mig att köra på något annat tongue

kimlarsson5
6 mars 2010 · 25 Inlägg

Pan skrev:
1.Kolla så turbon inte är slut! Plock bort och känn om den glappar mycket. 2. Kolla hur oljan ser ut kika ner i ventilkåpan och kolla på stickan så den inte är grå/gräddefärgad. Men tar det inte vatten så är det nog turbon som är lite trött. Kan inte mkt om vevhusventen men kanske värt att kolla upp så den inte trycker olja där. smile

mvh

EDIT Någon som han före smile

ja det ska jag göra. nä det e den inte blir ju inte av med något vatten så det går ut i oljan om de va det du trode. skulle tro att det är turbon med tanke på att den inte rycker när man gasar i friläge. inte heller när man ligger på på låga varv och turbon ligger på 0-0,1 bar men så fort den går över det när man gassar 0,2 - 1,5 så rycker det. hmm

engolf
6 mars 2010 · 3 235 Inlägg

Du kan också kolla att oljereturen inte är tät.

kimlarsson5
6 mars 2010 · 25 Inlägg

engolf skrev:
Du kan också kolla att oljereturen inte är tät.

ja de ska jag göra det med. ska kolla allt på måndag så kommer folket på mer så kollar jag det med!
Bara en fråga om nu turbon har rasat? vad ska man köpa för turbo ska man köpa orginal 14t turbon eller finns det något störe som skulle passa direkt på. har inte pengar till att börja modda grenrör och sånt för en större turbo! så finns det något som passar direkt på e min fråga alltså tongue

kimlarsson5
6 mars 2010 · 25 Inlägg

Bjornhall skrev:
de är inte så att turbon är tvärslut? så att den skjuter ut olja i mellan lagrena.

det är ju ingen omöjlighet :S

Krist
6 mars 2010 · 716 Inlägg

kimlarsson5 skrev:

engolf skrev:
Du kan också kolla att oljereturen inte är tät.

ja de ska jag göra det med. ska kolla allt på måndag så kommer folket på mer så kollar jag det med!
Bara en fråga om nu turbon har rasat? vad ska man köpa för turbo ska man köpa orginal 14t turbon eller finns det något störe som skulle passa direkt på. har inte pengar till att börja modda grenrör och sånt för en större turbo! så finns det något som passar direkt på e min fråga alltså tongue

Nja, 14t borde du gå på om du inte hittar en 16t riktigt billigt(men tänk på att du måste mappa om bilen för att 16t'n ska fungera fullt ut, skulle gissa på att du får då ut 30-50 hästar efter en fin mappning, dessutom kostar det och du måste svetsa på en fläns eller nått för att passa på). Billigaste alternativet borde vara en 14t igen från skroten för ca 1-2tusen.

Mvh, Krist.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
loow Jävel
6 mars 2010 · 2 018 Inlägg

Om det visar sig att turbon är okej så kan du ju kolla fördelaren. Om det är olja där eller något annat så kan den börja skjuta gnistor mellan väggarna när man får laddtryck, det gjorde min när jag satte dit ett oljigt fördelar-lock. Då röck bilen som du beskriver.

Jag tippar att det beror på att under laddtryck så är det lättare för gnistan att hoppa runt i fördelaren än på sjävla tändstiftet pga trycket där.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Busgrabb Rejsa ?
7 mars 2010 · 2 959 Inlägg

Plankpojk skrev:
Om det visar sig att turbon är okej så kan du ju kolla fördelaren. Om det är olja där eller något annat så kan den börja skjuta gnistor mellan väggarna när man får laddtryck, det gjorde min när jag satte dit ett oljigt fördelar-lock. Då röck bilen som du beskriver.

Jag tippar att det beror på att under laddtryck så är det lättare för gnistan att hoppa runt i fördelaren än på sjävla tändstiftet pga trycket där.

Nu är du ute och cyklar...
X40 har inte fördelare.

Till trådskaparen: Rycker eller ryker bilen ? Stor skilland.
Som jag förstår det så ryker den från avgasröret. Det stavas utan ck.
Troligen agget som är helt slut som flera har sagt.

Autotech
BMW 335D (2008)
kimlarsson5
7 mars 2010 · 25 Inlägg

Busgrabb skrev:

Plankpojk skrev:
Om det visar sig att turbon är okej så kan du ju kolla fördelaren. Om det är olja där eller något annat så kan den börja skjuta gnistor mellan väggarna när man får laddtryck, det gjorde min när jag satte dit ett oljigt fördelar-lock. Då röck bilen som du beskriver.

Jag tippar att det beror på att under laddtryck så är det lättare för gnistan att hoppa runt i fördelaren än på sjävla tändstiftet pga trycket där.

Nu är du ute och cyklar...
X40 har inte fördelare.

Till trådskaparen: Rycker eller ryker bilen ? Stor skilland.
Som jag förstår det så ryker den från avgasröret. Det stavas utan ck.
Troligen agget som är helt slut som flera har sagt.

haha sorry för stav felet tongue men ja den ryker. haha wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang