Många fel, vilket är viktigast att åtgärda

Saittam
7 mars 2010 · 79 Inlägg

För några månader sedan så fick jag motorstopp på väg till jobbet, bilen blev då bärgad till en verkstad där de fixade problemet. Tydligen så var det lite mera fel på motorn...nämligen:

Drivaxeldamasker fran, torrspruckna
Krängingshämmarstag, glappa
Bromsskivor och klossar bak slitna
Läcker växellådsolja.

De två sistnämnda känns ju ganska viktiga att åtgärda på en gång, men hur är det med de två översta?

Bilen är föresten en audi a4 1.8 -95.

Senast redigerat av Saittam (7 mars 2010)

groze
7 mars 2010 · 564 Inlägg

Går damaskerna sönder så vatten kommer in så pajar drivknutarna ganska snabbt, vilket brukar kunna kosta en del att laga.

Krängningshämmarstagen är inte alls lika akut, men borde ändå inte vara en speciellt kostsam historia.

trippelturbo Trucker
7 mars 2010 · 2 710 Inlägg

Om bilen är besiktad, så skit i krängningshämmaren på ett tag. Det du borde fixa i akutaläge är då drivaxeldamasken o vxllådsoljan. Har du dessutom tid o möjlighet så kan du alltid byta bromsarna själv. Bilen är inte ny så du behöver inte bry dig om servicepapper o allt sånt skit

Mvh

Fart missbrukare
Smajly
7 mars 2010 · 3 059 Inlägg

Fixa allt.. lika bra.. den minsta kostnaden i det hela är ju damasker och krängningshämmare.
Fixar du inte det nu så kommer du bara glömma bort det och åka på ombesiktning sen när du väl kör in den till bilprovningen.
Akut vill jag också kalla bromsarna. De e ju din säkerhet de handlar om där..

M7an oo=00=oo
7 mars 2010 · 374 Inlägg

Håller med BMWgrabben

Prio 1: Drivaxeldamasker och växellådsolja.

Prio 2: Krängningshämmarstag och bakre bromsar

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Saittam
7 mars 2010 · 79 Inlägg

Tack för svaren smile. Det kanske är svårt att veta, men vad tror ni kostnaden kan landa på för att fixa drivaxeldamaskerna och växellådan?

Audi-Alex
11 mars 2010 · 45 Inlägg

Saittam skrev:
Tack för svaren smile. Det kanske är svårt att veta, men vad tror ni kostnaden kan landa på för att fixa drivaxeldamaskerna och växellådan?

Drivaxeldamask skulle jag tro runt 1-2000 kr på märkesverkstad. Växellådan är väldigt svårt att veta eftersom jag inte vet vart det läcker men det kan bli dyyrt.

trippelturbo Trucker
13 mars 2010 · 2 710 Inlägg

Det är växellådan som kan skjutas upp i pris, beror på en rad olika faktorer. Hör med verkstan om det smile Damasken: runt 2k inkl arbete smile

Ett tips: Lämna inte in den på en märkesverkstad. Kryllar ju med småverkstäder smile

Fart missbrukare
master_-
13 mars 2010 · 730 Inlägg

Jag körde med totalt förstörda drivaxeldamasker hur längre som helst på en golf, genom vatten,grus,snö you name it..men det höll..

Fixa läckaget först och främst, skulle jag sattsa på iaf

Senast redigerat av master_- (13 mars 2010)

Mr_Woods Musiker
13 mars 2010 · 472 Inlägg

Man brukar ju se att damaskerna trycker ut fett genom sprickorna när det spruckit igenom, (om nu inte allt som kunnat komma ut redan gjort det, men det är väl inte så troligt!).
Känns ändå viktigast att fixa till först, är ju rätt "billigt" också! Sen är det väl inte så bra om växellådan skär p.g.a. för lite olja...

Smajly skrev:
Akut vill jag också kalla bromsarna. De e ju din säkerhet de handlar om där..

Visst handlar bromsar om säkerhet, men nog hade det varit mer akut om det varit frambromsarna som var dåliga tycker jag...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang