Hjälp!! svajar i temperatur

jaymjay
7 mars 2010 · 55 Inlägg

köpt en saab 9000cse -93. var ute och körde nu och tempmätaren gick upp i temp när jag ligger med jämn gas,den sjunker igen när jag släpper gasen och upp i temp igen när jag börjar gasa, har kollat glykolen men den ser färsk och fin ut men den luktar lite avgaser,har även kollat oljan på bilen och även den ser bra ut, tar inte in något vatten iallafall. det ryker även rätt så mycket vit tjock rök från avgassystemet. någon som vet vad det kan vara för fel med bilen??? snälla hjälp mej. vågar jag köra till jobbet med den imorgon?

pistonhead
9 mars 2010 · 34 Inlägg

Testa med att byta termostat smile
Har samma problem , bytte termostat o den blev bättre lite svaj kvar men hann aldrig köra mycket med bilen och vattnet kom nog aldrig riktigt så ska ut o köra en riktig runda för o se ifall d hjälpte..

Lycka till!

jaymjay
10 mars 2010 · 55 Inlägg

det ska jag testa att göra. tack för ditt svar. återkom gärna och berätta om det hjälpte

Audi-Alex
11 mars 2010 · 45 Inlägg

Den drar inte nå kylarvätska då?... Tänkte mest på vita röken där..

ajonasson
12 mars 2010 · 583 Inlägg

Jag hade gissat på termostaten med som första lätta steg & kolla så att kylaren inte är igensatt av något,
alternativt vattenpumpen fungerar som den skall.

Ifall det är konstant vit rök ifrån avgasröret och att glykolen luktar lite avgaser tyder på att allt inte är riktigt korrekt. Var uppmärksam ifall du får vit gegga på oljestickan alternativt ifall det "små bubblar" i expansionskärlet då får du in kompression i kylsystemet. Villket tyder på brusten topplockspackning, spricka i blocket eller i toppen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
jaymjay
12 mars 2010 · 55 Inlägg

så fort jag startar bilen så börjar det att små bubbla i expansionskärlet. men den drar inget vatten och det finns inget gegg på oljestickan. om packningen har gått eller om det är en spricka borde det inte försvinna lite vatten då?? eller det kankse det inte behöver göra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang