Behöver hjälp att hitta basar till bilen

sHAGgziEh
14 mars 2010 · 19 Inlägg

Hej, jag hade tänkt inkassera en ny baslåda eller nya basar, jag har 4kanalssteg ( http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=1911 )  som jag för tillfället kör bryggat med ett par trogna GAS 10" som jag köpte för ett tag sedan, Jag hade plan att byta ut dom mot något bättre, Fast jag har inte så stor koll inom detta, så behöver er hjälp :) Har även en till fundering, Nu när jag kör ett 4 kanals steg så har jag en låda med 2 uttag dvs en till varje bas, kan man köra det med en låda som bara har ett uttag?

Så har ni några tips upp till ca 3300 kr så skriv gärna! :)

/Martin

Frissan
14 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Ta dom där 3300 kr och köp ett monoblock istället så ska du se att det låter bättre.
Ingen idé att köpa bättre basar när du tänkt driva dom med det där.

Booyakasha!
Gamle_Rasken Inget mer, inget mindre!
14 mars 2010 · 90 Inlägg

Jag hade tatt o köpt ett monosteg med. Här har du ett steg som jag tror räcker mer än väl till dig.
http://dbakuten.se/detail-item_id-16276. köp detta steget och spara till basar. När du väl har ett bra steg så behöver du inte så jävla bra basar för steget tar hand om dom wink ju bättre steg. ju bättre kontroll får du på basarna.

ta ditt andra steg o koppla till dom andra högtalarna i bilen. vad för basar är du intresserade av?

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell
sHAGgziEh
14 mars 2010 · 19 Inlägg

Gamle_Rasken skrev:
Jag hade tatt o köpt ett monosteg med. Här har du ett steg som jag tror räcker mer än väl till dig.
http://dbakuten.se/detail-item_id-16276. köp detta steget och spara till basar. När du väl har ett bra steg så behöver du inte så jävla bra basar för steget tar hand om dom wink ju bättre steg. ju bättre kontroll får du på basarna.

ta ditt andra steg o koppla till dom andra högtalarna i bilen. vad för basar är du intresserade av?

Jag hade tänkt mig något som : http://dbakuten.se/detail-item_id-10135
Jag tycker ju att mitt steg borde orka driva dom iaf..

Och jo jag vet att det är ett riktigt fint steg, en polare körde sina JBL 12" med det, nu kör han istället kicker L7 12" med det, spelar friskt!

Senast redigerat av sHAGgziEh (14 mars 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Om du nu prompt ska ha kvar ditt steg och bara byta basar så ska du få tag på ett par riktigt lättdrivna då steget ger ut 110Wrms per kanal i bryggat läge, så ett par basar som tål det ungefär och har enkla 4Ohms spolar funkar. Men det kommer bli betydligt bättre som föregående talare sagt att köpa ett monoblock till basarna (då ska du se att det blir lite fart på dom du har också) och sen koppla ditt befintliga steg till fram alternativt fram och bak system.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
sHAGgziEh
14 mars 2010 · 19 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om du nu prompt ska ha kvar ditt steg och bara byta basar så ska du få tag på ett par riktigt lättdrivna då steget ger ut 110Wrms per kanal i bryggat läge, så ett par basar som tål det ungefär och har enkla 4Ohms spolar funkar. Men det kommer bli betydligt bättre som föregående talare sagt att köpa ett monoblock till basarna (då ska du se att det blir lite fart på dom du har också) och sen koppla ditt befintliga steg till fram alternativt fram och bak system.

joo jag vet.. Men jag hade ju helst velat inkassera ett par basar först ;/ Finns det ingen möjlighet att driva basarna jag länkade tidigare? dvs om man gör en egen låda och har ett uttag per bas, så man kan använda 2 kanaler, dvs en per bas ?

Gamle_Rasken Inget mer, inget mindre!
14 mars 2010 · 90 Inlägg

grejen är att du inte petar ut så mkt ström ur steget. Baslådan är bra. hade en sån innan och spelade som fan med den lådan. gav den ju lite mer än man skulle men dom kan poppa fint dom basarna.

men.. då tycker jag hellre att du lägger pengar på steget jag visade dig och köper 2 sådana här basar.
http://dbakuten.se/detail-item_id-16459

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell
Frissan
14 mars 2010 · 4 693 Inlägg

I ditt fall så är det inte basarna som är problemet utan ditt steg. Vill du ha mer/bättre bas, köp ett monoblock som orkar driva dom du har istället för att köpa andra basar.

Köper du ett monoblock får du riktigt bra bas.
Köper du andra basar kommer du fortfarande ha lika dålig bas.

Tänker inte tvinga dig till att köpa ett nytt steg, säger bara vad som är bäst. Upp till dig hur du vill göra.

Booyakasha!
Streethawk Billjuds Wannabe
14 mars 2010 · 1 771 Inlägg

sHAGgziEh skrev:

ChriZtoffer skrev:
Om du nu prompt ska ha kvar ditt steg och bara byta basar så ska du få tag på ett par riktigt lättdrivna då steget ger ut 110Wrms per kanal i bryggat läge, så ett par basar som tål det ungefär och har enkla 4Ohms spolar funkar. Men det kommer bli betydligt bättre som föregående talare sagt att köpa ett monoblock till basarna (då ska du se att det blir lite fart på dom du har också) och sen koppla ditt befintliga steg till fram alternativt fram och bak system.

joo jag vet.. Men jag hade ju helst velat inkassera ett par basar först ;/ Finns det ingen möjlighet att driva basarna jag länkade tidigare? dvs om man gör en egen låda och har ett uttag per bas, så man kan använda 2 kanaler, dvs en per bas ?

Det går men är inte att rekommendera, risken är  mycket stor att bränna basarna om du vrider upp ljudet lite för mycket.  Köp dig ett monoblock och använd basarna du har så ska du se att det dunkar på bättre.

Senast redigerat av Streethawk (14 mars 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
sHAGgziEh
15 mars 2010 · 19 Inlägg

Streethawk skrev:

sHAGgziEh skrev:

ChriZtoffer skrev:
Om du nu prompt ska ha kvar ditt steg och bara byta basar så ska du få tag på ett par riktigt lättdrivna då steget ger ut 110Wrms per kanal i bryggat läge, så ett par basar som tål det ungefär och har enkla 4Ohms spolar funkar. Men det kommer bli betydligt bättre som föregående talare sagt att köpa ett monoblock till basarna (då ska du se att det blir lite fart på dom du har också) och sen koppla ditt befintliga steg till fram alternativt fram och bak system.

joo jag vet.. Men jag hade ju helst velat inkassera ett par basar först ;/ Finns det ingen möjlighet att driva basarna jag länkade tidigare? dvs om man gör en egen låda och har ett uttag per bas, så man kan använda 2 kanaler, dvs en per bas ?

Det går men är inte att rekommendera, risken är  mycket stor att bränna basarna om du vrider upp ljudet lite för mycket.  Köp dig ett monoblock och använd basarna du har så ska du se att det dunkar på bättre.

tror redan jag maxar ut mina stackars GAS 10" men det blir iaf monoblock först då.. å nya strömkablar å shit smile

Frissan
15 mars 2010 · 4 693 Inlägg

sHAGgziEh skrev:

Streethawk skrev:

sHAGgziEh skrev:

joo jag vet.. Men jag hade ju helst velat inkassera ett par basar först ;/ Finns det ingen möjlighet att driva basarna jag länkade tidigare? dvs om man gör en egen låda och har ett uttag per bas, så man kan använda 2 kanaler, dvs en per bas ?

Det går men är inte att rekommendera, risken är  mycket stor att bränna basarna om du vrider upp ljudet lite för mycket.  Köp dig ett monoblock och använd basarna du har så ska du se att det dunkar på bättre.

tror redan jag maxar ut mina stackars GAS 10" men det blir iaf monoblock först då.. å nya strömkablar å shit smile

Det låter vettigt big_smile Lovar att dom där basarna kommer spela gött ett tag till wink

Booyakasha!
M_icke_
15 mars 2010 · 3 466 Inlägg

sHAGgziEh skrev:

Streethawk skrev:

sHAGgziEh skrev:

joo jag vet.. Men jag hade ju helst velat inkassera ett par basar först ;/ Finns det ingen möjlighet att driva basarna jag länkade tidigare? dvs om man gör en egen låda och har ett uttag per bas, så man kan använda 2 kanaler, dvs en per bas ?

Det går men är inte att rekommendera, risken är  mycket stor att bränna basarna om du vrider upp ljudet lite för mycket.  Köp dig ett monoblock och använd basarna du har så ska du se att det dunkar på bättre.

tror redan jag maxar ut mina stackars GAS 10" men det blir iaf monoblock först då.. å nya strömkablar å shit smile

Jag tror inte att du "maxar ut" dom.. Du kan kräma ut ganska mycket ljud ur de flesta basar om du bara har ett bra steg!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang