Vandrande tomgång och gashänd på 3000 varv, volvo 740 -89

_fillan_ med lem
15 mars 2010 · 1 925 Inlägg

tjenare.

jag har väldigt vandrande tomgång på min 740-89 . den vandrar mellan ca 1000 varv till 1500.
det är väldigt irriterande att ha det så så hjälp tas gärna emot !

MEN ! inte bara detta, ibland ( oftast ) så hänger sig gasen på 3000 varv och detta måste jag ha hjälp med då jag anser detta vara väldigt farligt för om man inte är beredd med kopplingen kan det fan gå illa.

jag har provat läsa ut felkoder och fick fram dessa: 1-2-1 i uttag 2 samt 2-3-4 i 6an.

jag har provat byta lmm då det inte gjorde någon skillnad när man drog ut sladden till den, men då ville bilen knappt starta, och den gick väldigt dåligt när man gasade, small och betedde sig konsitgt. drog man ut sladden gick den som "vanligt" dvs vandrande tomgång samt gashäng. provade även att låta jordkablen vara borta övernatten utan resultat.


Väldigt tacksam för hjälp då bilen idag är farlig.

Mvh Filip !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
MazLer
15 mars 2010 · 169 Inlägg

1-2-1 är väl ut slag på Lmm

2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge


2-3-4 där har du nog felet

Full Gas Spar Tid:P
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
15 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Börja med att göra rent spjällhuset ordentligt. sen kan du börja kolla på felkoderna men ja det låter lite som spjällägesgivare problem.

Men först rengöring av spjällhuset

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
MazLer
15 mars 2010 · 169 Inlägg

rengörning av spjällhus är redan gjort tyckte jag han sa härromdagen...

Full Gas Spar Tid:P
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
jonTe
15 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Löper gasviren som den skall?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
MazLer
15 mars 2010 · 169 Inlägg

de gör den.. den vandrar ju på tomgång med

Full Gas Spar Tid:P
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
_fillan_ med lem
15 mars 2010 · 1 925 Inlägg

precis, spjällhuset är rengjort. det var riktigt skitigt där, gaswiren löper helt korrekt. även vid detta gashänget så ligger allt i bott. gaswiren tillochmed lite slak.

men vad är problemet ang att bilen inte startar med en fungerande lmm då ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
jonTe
15 mars 2010 · 5 710 Inlägg

MazLer skrev:
de gör den.. den vandrar ju på tomgång med

Ja och det skulle den kunna göra för att spjället inte stänger ordentligt t.ex p.g.a viren eller att själva spjället kärvar.
Kolla så spjället stänger och att spjälllägesgivaren indikerar att spjället är stängt.
I detta läge skall tomgången skötas av tomgångsventilen (som jag antar finns på denna modell) men är spjället inte stängt eller spjällägesgivaren inte fungerar blir regleringen kajko.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
MazLer
15 mars 2010 · 169 Inlägg

har du helt rätt i men om inte jag minns helt fel så plockade jag även av gaswiren från gasrullen en gång ock kollade om den stängde redigt allså hjälpte den tillbaka o de gjorde ingen skillnad

Full Gas Spar Tid:P
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
_fillan_ med lem
15 mars 2010 · 1 925 Inlägg

jonTe skrev:

MazLer skrev:
de gör den.. den vandrar ju på tomgång med

Ja och det skulle den kunna göra för att spjället inte stänger ordentligt t.ex p.g.a viren eller att själva spjället kärvar.
Kolla så spjället stänger och att spjälllägesgivaren indikerar att spjället är stängt.
I detta läge skall tomgången skötas av tomgångsventilen (som jag antar finns på denna modell) men är spjället inte stängt eller spjällägesgivaren inte fungerar blir regleringen kajko.

mvh Jonas

ska spjället stängas helt ? för det är en liiiten glipa i mitt.. hur kontrollerar man givaren ?  tack för bra svar !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
jonTe
15 mars 2010 · 5 710 Inlägg

_fillan_ skrev:

jonTe skrev:

MazLer skrev:
de gör den.. den vandrar ju på tomgång med

Ja och det skulle den kunna göra för att spjället inte stänger ordentligt t.ex p.g.a viren eller att själva spjället kärvar.
Kolla så spjället stänger och att spjälllägesgivaren indikerar att spjället är stängt.
I detta läge skall tomgången skötas av tomgångsventilen (som jag antar finns på denna modell) men är spjället inte stängt eller spjällägesgivaren inte fungerar blir regleringen kajko.

mvh Jonas

ska spjället stängas helt ? för det är en liiiten glipa i mitt.. hur kontrollerar man givaren ?  tack för bra svar !

Nja helt brukar det inte stänga, en liten glipa blir det alltid.

Givaren......det finns lite olika modeller och jag vet inte vilken du har.
Antingen är den av klick modell eller så är det som en potensiometer....det kan säkert någon annan svara på.
Klickmodellen skall iaf ge ett tydligt "klick" när spjället stänger samt ge signal.
Iom att du får felkod på den oxo är det ju en het kandidat.
Har du någon att byta med är det ju bra testa.....annars får du vänta till någon kan berätta vad det är för givartyp och hur man mäter på den för att felsöka....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
_fillan_ med lem
15 mars 2010 · 1 925 Inlägg

jonTe skrev:

_fillan_ skrev:

jonTe skrev:

Ja och det skulle den kunna göra för att spjället inte stänger ordentligt t.ex p.g.a viren eller att själva spjället kärvar.
Kolla så spjället stänger och att spjälllägesgivaren indikerar att spjället är stängt.
I detta läge skall tomgången skötas av tomgångsventilen (som jag antar finns på denna modell) men är spjället inte stängt eller spjällägesgivaren inte fungerar blir regleringen kajko.

mvh Jonas

ska spjället stängas helt ? för det är en liiiten glipa i mitt.. hur kontrollerar man givaren ?  tack för bra svar !

Nja helt brukar det inte stänga, en liten glipa blir det alltid.

Givaren......det finns lite olika modeller och jag vet inte vilken du har.
Antingen är den av klick modell eller så är det som en potensiometer....det kan säkert någon annan svara på.
Klickmodellen skall iaf ge ett tydligt "klick" när spjället stänger samt ge signal.
Iom att du får felkod på den oxo är det ju en het kandidat.
Har du någon att byta med är det ju bra testa.....annars får du vänta till någon kan berätta vad det är för givartyp och hur man mäter på den för att felsöka....

mvh Jonas

okej ! ska prova med en annan senare i eftermiddag. tack för alla svar. återkommer med resultat.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
MazLer
15 mars 2010 · 169 Inlägg

de är Bosch Klick modell...

Full Gas Spar Tid:P
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
alsunna
15 mars 2010 · 140 Inlägg

kollat efter läckor på insugsidan? testa att byt ut tomgångsmotorn om du har så du kan låna. men få bort alla koder först

_fillan_ med lem
15 mars 2010 · 1 925 Inlägg

har nu bytt givaren med ett visst positivt resultat ! den hänger inte upp sig på varv längre smile dock så vandrar tomgången mellan ca 1000- 1500varv fortfarande och bilen går dåligt med den andra lmm inkopplad.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Bult-Koffe
15 mars 2010 · 34 Inlägg

kan kan justera gasspjällen på dom modellerna. klickljudet ska komma precis i början när du öppnar spjället.

alsunna
16 mars 2010 · 140 Inlägg

går dåligt och vandrande tomgång=trasig insugpackning till 90%. kolla med att spruta startgas runt insuget och se om varvtalet ändrar sig när du sprutar på med gasen. annars är tomgångsmotorn ett bra tips då tomgången vandrar

MazLer
16 mars 2010 · 169 Inlägg

hur ligger fel koderna nu då?

Full Gas Spar Tid:P
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang