Klarar ett Mutant Ascension driva två kicker l7 12" basar?

Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

Hallå, tänkte börja med ett baslåde bygge nu när våren har kommit och de är varmt o skönt att hålla på ute smile

Problemet är att jag inte är den bästa på bilstereo grejjer eftersom jag inte hållt på så länge med det, kan dom grundläggande sakerna så att säga tongue

Nu till frågan, jag undrar om ett mutant ascension 1500w räcker till att driva två kicker L7 12" basar?

Info om grejjerna:

Teknisk data:

Teknisk data:

Mutant ascension slutsteg

1x700W rms 4ohm
1x1200W rms 2ohm
1x1500W rms 1ohm
Basboost 40Hz 0-12dB
LP filter 50-300Hz
HP filter 20-55Hz
Basfjärr
Avsäkrat 200A
LxBxH 444x215x53mm
(står på dbakuten att detta steg lämnar lätt över 2000watt)

Kicker L7 12"

1500 W max
750 W RMS
2 x 4 ohms spolar.
hade som sagt tänkt mig två sånna hära basar.

Skriv gärna om du/nån kompis har kicker l7/mutant ascension steg och berätta hur dom funkar smile

Har inte tänkt tävla eller liknande med grejjerna utan bara ha de i 850'n som används till att "dra raggen" och glida runt i bara (bruksbil)

Sorry om de vart stavfel eller nått sånt, hade lite bråttom wink

Mvh/Nicklas

Alpinabiturbo Kulan
15 mars 2010 · 1 435 Inlägg

Ja hade kört på en bas istället. Se till så du har ordentligt med kräm osv bara.

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Frissan
15 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Jag hade kört med 2 basar, kommer bli bra.
Vill du får ur ännu mer ur basarna någon gång så byter du steg eller köper ett till.

Booyakasha!
Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

Softis skrev:
Jag hade kört med 2 basar, kommer bli bra.
Vill du får ur ännu mer ur basarna någon gång så byter du steg eller köper ett till.

Okej låter bra, hade tänkt ett steg först och senare kanske utöka de till ännu ett till likadant steg smile
Har inte riktigt pengarna till att köpa allt på en gång,

Tack! smile

Alpinabiturbo Kulan
15 mars 2010 · 1 435 Inlägg

Glöm inte att skaffa ett vettigt batteri och ordentliga kablar sen bara smile

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Glöm inte att skaffa ett vettigt batteri och ordentliga kablar sen bara smile

Blir att köpa så tjocka kablar som möjligt smile de räcker inte me vanliga bilbatteriet va? behöver jag ett extra batteri till basarna?

valstadkillen
15 mars 2010 · 1 523 Inlägg

Nylund91 skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Glöm inte att skaffa ett vettigt batteri och ordentliga kablar sen bara smile

Blir att köpa så tjocka kablar som möjligt smile de räcker inte me vanliga bilbatteriet va? behöver jag ett extra batteri till basarna?

ett extra batteri till steget inte till basarna!

Peugeot 207 (2006)
Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nylund91 skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Glöm inte att skaffa ett vettigt batteri och ordentliga kablar sen bara smile

Blir att köpa så tjocka kablar som möjligt smile de räcker inte me vanliga bilbatteriet va? behöver jag ett extra batteri till basarna?

ett extra batteri till steget inte till basarna!

Aja, va de jag menade ^^ men basarna är ju inkopplade i steget så de är väll samma sak antar jag, skit samma smile

stahre
15 mars 2010 ·

Du får ju ut omkring 1600 rms i 1 ohms last så det kommer rocka på bra, iofs så pallar dessa basar effekter på det dubbla men räcker kommer det göra!
Men som ovan skriver så krävs ordentligt med ström för att steget ska kunna leverera!

Drönirettab
15 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Ja, med tanke på att steget kommer att få 1 Ohms belastning så behövs en stabil strömförsörjning. Blir det dessutom ett till steg så är det ännu viktigare med rejäl försörjning. Om det ordinarie batteriet har ett antal år på nacken eller helt enkelt är ganska slitet så rekommenderar jag ett byte av detta batteri först och främst.

Sedan följer förstås de "vanliga" rutinerna vid montering av stereoanläggning, dvs en ordentlig översyn av hela strömförsörjningsbiten. Batterikablar+kontaktytor, generatorns laddspänning, generatorns laddkabel och generatorns jordkontakt. Såna saker kollas upp och fixas till.

Efter denna översyn är det dags för funderingar på extra batteri, fast ett sånt kommer nog att behövas ändå pga den ström som steget kan dra. smile

Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, med tanke på att steget kommer att få 1 Ohms belastning så behövs en stabil strömförsörjning. Blir det dessutom ett till steg så är det ännu viktigare med rejäl försörjning. Om det ordinarie batteriet har ett antal år på nacken eller helt enkelt är ganska slitet så rekommenderar jag ett byte av detta batteri först och främst.

Sedan följer förstås de "vanliga" rutinerna vid montering av stereoanläggning, dvs en ordentlig översyn av hela strömförsörjningsbiten. Batterikablar+kontaktytor, generatorns laddspänning, generatorns laddkabel och generatorns jordkontakt. Såna saker kollas upp och fixas till.

Efter denna översyn är det dags för funderingar på extra batteri, fast ett sånt kommer nog att behövas ändå pga den ström som steget kan dra. smile

Tack för all info smile blir att kolla upp allt detta snart, skönt nu när våren är här så man kan stå ute eftersom att man inte har något garage hmm.

Hade tänkt ha basarna riktat innåt mot baksätet och med en eller två portrör upp i hatthyllan.
Några idéer på vad som är bäst? att ha ett portrör i mitten eller två lite mindre? kanske inte spelar så stor roll? tongue

Alpinabiturbo Kulan
15 mars 2010 · 1 435 Inlägg

Nylund91 skrev:
Hade tänkt ha basarna riktat innåt mot baksätet och med en eller två portrör upp i hatthyllan.
Några idéer på vad som är bäst? att ha ett portrör i mitten eller två lite mindre? kanske inte spelar så stor roll? tongue

Bygger du så kommer det troligtvis låta skit och bara vibrera i skuffen. Har du skidlucka så bygg så att basarna enbart kan skicka ut trycket in i kupén, isolera bort från bagaget. Eller så bygger du så här i din 850 http://www.garaget.org/?car=40769&image=1415743 big_smile

Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:

Nylund91 skrev:
Hade tänkt ha basarna riktat innåt mot baksätet och med en eller två portrör upp i hatthyllan.
Några idéer på vad som är bäst? att ha ett portrör i mitten eller två lite mindre? kanske inte spelar så stor roll? tongue

Bygger du så kommer det troligtvis låta skit och bara vibrera i skuffen. Har du skidlucka så bygg så att basarna enbart kan skicka ut trycket in i kupén, isolera bort från bagaget. Eller så bygger du så här i din 850 http://www.garaget.org/?car=40769&image=1415743 big_smile

Okej, pratade me en kompis o han sa att om man "vänder på lådan" så att basarna basar mot baksätet + att man har ett portrör upp i hatthyllan så kommer de pumpa in luft + att det basar gött i baksätet. Man kan ju köra med baksätena nerfällda om man inte har någon i baksätet ^^.
Hade inte tänkt göra de alldeles för avancerat som på länken du skickade smile men annars så va de fint gjort.

stRaend
15 mars 2010 ·

Har du skidlucka? isåfall gör som alpinabiturbo sa, täta mellan där basarna spelar och bagaget. och ha portarna in där också.

Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

stRaend skrev:
Har du skidlucka? isåfall gör som alpinabiturbo sa, täta mellan där basarna spelar och bagaget. och ha portarna in där också.

Skidlucka = armstödet man fäller ner på baksätet? tongue isåfall, Ja de har jag.
Så ett rör upp i hatthyllan o ett rör precis där armstödet är? smile

rätta mig om jag har förstått fel tongue

dbakuten TEAM dBAkuten
15 mars 2010 · 865 Inlägg

Jag har lyssnat på de basarna med båda ett Mutant Ascension 1 och med ett Kicker ZX1500.1 som ska leverera samma effekt på pappret.

I båda fallen så tycker det på grymt men ljudkvalitén på basen är som dag och natt mellan Kicker steget och mutant steget.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

dbakuten skrev:
Jag har lyssnat på de basarna med båda ett Mutant Ascension 1 och med ett Kicker ZX1500.1 som ska leverera samma effekt på pappret.

I båda fallen så tycker det på grymt men ljudkvalitén på basen är som dag och natt mellan Kicker steget och mutant steget.

MVH//Björn

Okej prisskillnaden är ganska stor också mellan mutant steget o kicker steget tongue
Mutant duger nog till mig, blir ändå inte att va med på tävlingar eller något i den stilen smile

dbakuten TEAM dBAkuten
15 mars 2010 · 865 Inlägg

Nylund91 skrev:

dbakuten skrev:
Jag har lyssnat på de basarna med båda ett Mutant Ascension 1 och med ett Kicker ZX1500.1 som ska leverera samma effekt på pappret.

I båda fallen så tycker det på grymt men ljudkvalitén på basen är som dag och natt mellan Kicker steget och mutant steget.

MVH//Björn

Okej prisskillnaden är ganska stor också mellan mutant steget o kicker steget tongue
Mutant duger nog till mig, blir ändå inte att va med på tävlingar eller något i den stilen smile

Jo jag menar ju det för hade det varit samma pris på alla 1500W monoblock så hade vissa haft det tufft att försöka säljas.

Kör på Mutant steget det kommer basa på bra.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Nylund91
15 mars 2010 · 195 Inlägg

dbakuten skrev:

Nylund91 skrev:

dbakuten skrev:
Jag har lyssnat på de basarna med båda ett Mutant Ascension 1 och med ett Kicker ZX1500.1 som ska leverera samma effekt på pappret.

I båda fallen så tycker det på grymt men ljudkvalitén på basen är som dag och natt mellan Kicker steget och mutant steget.

MVH//Björn

Okej prisskillnaden är ganska stor också mellan mutant steget o kicker steget tongue
Mutant duger nog till mig, blir ändå inte att va med på tävlingar eller något i den stilen smile

Jo jag menar ju det för hade det varit samma pris på alla 1500W monoblock så hade vissa haft det tufft att försöka säljas.

Kör på Mutant steget det kommer basa på bra.

MVH//Björn

Ja de är sant.
Låter bra de, ska köra på mutant steget.

Tack! smile

Frissan
15 mars 2010 · 4 693 Inlägg

dbakuten skrev:
Jag har lyssnat på de basarna med båda ett Mutant Ascension 1 och med ett Kicker ZX1500.1 som ska leverera samma effekt på pappret.

I båda fallen så tycker det på grymt men ljudkvalitén på basen är som dag och natt mellan Kicker steget och mutant steget.

MVH//Björn

Och då menar du att Kickersteget är mycket bättre eller tvärt om?
Antar att du menade Kicker, men måste fråga.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang