Volvo D5 motor från 163 till 253 hästar?

NHansson Musikproducent
19 mars 2010 · 79 Inlägg

Tänkte höra om det finns någon som är bra på volvo's dieslar för jag är i tankarna på en uppgradering via PPC.
Såg på RICA's hemsida att de har ett par olika program till just denna motor (2,4D D5) men är det verkligen bra att kräma fram 90 hästar genom mjukvara?! Kommer motorn palla med detta med orginal turbo och koppling osv? Vad tror ni som kan mer om systemet? smile
Frågar man RICA är det ju inga problem eftersom de gärna vill sälja sina produkter såklart...

http://www.rica-uk.com/viewcar.aspx?vehicle=141

"Bad sound kills good music"
Panzar_Audi
19 mars 2010 · 820 Inlägg

Hästarna kan nog gå, men vridet som kommer på köpet gillas nog inte av varken motor eller koppling.

Känns inte som att originalturbon orkar ge till 90 hästar till, dock så spekulerar jag bara, av tidigare erfarenheter(inte från D5an dock) så är det för mycket för en helt original motor!

Om man säger
schnauz
20 mars 2010 · 1 758 Inlägg

Vad är det för årsmodell det handlar om? De senare dieslarna är helt identiska rent maskinellt, är enbart mjukvaran som skiljer.
Dock sitter det kraftigare växellådor på de starkare varianterna, så även om motorn klarar effekten så kan det bli problem med transmissionen.

spokenratt
20 mars 2010 · 3 860 Inlägg

90 pollar mer med endast programvara?? Hur kommer det sig att man kan få ut så mycket på det? Funkar ju inte så på en bensinare direkt.. Inte min i vart fall..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
karlsson_6 Volvo Fantast
20 mars 2010 · 194 Inlägg

boxen ökar ju även laddtrycket, Vilket är avgörande för effektökning

Och en dieslare är mycket effektivare än bensinare

Senast redigerat av karlsson_6 (20 mars 2010)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
karlsson_6 Volvo Fantast
20 mars 2010 · 194 Inlägg

Jag hade inte tvekat

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
blackracing
20 mars 2010 · 23 Inlägg

det man gör med en diesel är väl bara att man ökar soppa trycket/mängden med chippet  dessa finns att köpa billigt till D5 an på ebay då man kan köpa med snabbkoppling el om man vill koppla in den på det jobbiga sättet så kostar det typ inget alls köpte nyss en box till en audi A4 TDI  den boxen kostade 350kr typ och gav 40 hk 70nm på 2 min inkoppling.

sandzoo
20 mars 2010 · 2 072 Inlägg

NHansson skrev:
Tänkte höra om det finns någon som är bra på volvo's dieslar för jag är i tankarna på en uppgradering via PPC.
Såg på RICA's hemsida att de har ett par olika program till just denna motor (2,4D D5) men är det verkligen bra att kräma fram 90 hästar genom mjukvara?! Kommer motorn palla med detta med orginal turbo och koppling osv? Vad tror ni som kan mer om systemet? smile
Frågar man RICA är det ju inga problem eftersom de gärna vill sälja sina produkter såklart...

http://www.rica-uk.com/viewcar.aspx?vehicle=141

riktigt bra med hk/nm med den boxen.. ej dyrt heller.. jag skulle satsat..
det borde ej vara problem med v-lådan..
ex min bmw får jag ej gå över +100Nm min låda är ej förstärkt..
du går över dina NM med extra 148Nm så du lär ej ha problem om du ej kör som en galning vill säga smile

Senast redigerat av sandzoo (20 mars 2010)

Sandzoo i da house
alexbenhard Hemlig Agent
20 mars 2010 · 1 115 Inlägg

Min far har kört med en effektbox i sin V70 D5 -08 i 7000 mil utan problem(inte RICA men ändå).
Den ger 230hk och tror det var 500nm och det sänker bränsleförbrukningen.

För min far så har inget gått sönder men det är ju lite färre hästar och lägre vrid.
Fast kan ju lika gärna vara att RICA ger lika mycket bara att dom har skrivit upp siffrorna.

MVH. Alex

karlsson_6 Volvo Fantast
20 mars 2010 · 194 Inlägg

Jag har Dieselkraftbox på min v70 tdi gamla modellen, jag kör utan laddtrycksvakt på min std är laddtrycket ca 1 bar med dieselkraft box laddar den nu ca 2 bar vilket är väldigt max för den turbon

Men den går jävligt bra med

Senast redigerat av karlsson_6 (20 mars 2010)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
alexbenhard Hemlig Agent
20 mars 2010 · 1 115 Inlägg

sandzoo skrev:

NHansson skrev:
Tänkte höra om det finns någon som är bra på volvo's dieslar för jag är i tankarna på en uppgradering via PPC.
Såg på RICA's hemsida att de har ett par olika program till just denna motor (2,4D D5) men är det verkligen bra att kräma fram 90 hästar genom mjukvara?! Kommer motorn palla med detta med orginal turbo och koppling osv? Vad tror ni som kan mer om systemet? smile
Frågar man RICA är det ju inga problem eftersom de gärna vill sälja sina produkter såklart...

http://www.rica-uk.com/viewcar.aspx?vehicle=141

riktigt bra med hk/nm med den boxen.. ej dyrt heller.. jag skulle satsat..
det borde ej vara problem med v-lådan..
ex min bmw får jag ej gå över +100Nm min låda är ej förstärkt..
du går över dina NM med extra 148Nm så du lär ej ha problem om du ej kör som en galning vill säga smile

8000 kr är inte billigt anser jag.

MVH. Alex

schnauz
21 mars 2010 · 1 758 Inlägg

spokenratt skrev:
90 pollar mer med endast programvara?? Hur kommer det sig att man kan få ut så mycket på det? Funkar ju inte så på en bensinare direkt.. Inte min i vart fall..

Beror ju på från motor till motor förstås. Vissa motorer ligger redan i originalutförande ganska nära "gränsen" och kan då inte trimmas så mycket. Men i fallet med Volvos nyare femcylindriga dieslar är de som sagt identiska rent maskinellt, så egentligen skulle man kunna säga att de klenare varianterna är "nedtrimmade" D5or.

bumpe Lastbilsmekaniker
21 mars 2010 · 3 878 Inlägg

Såg ju ut att vara en galet jobbig karaktär på det värsta steget! Jag hade satsat på steg 2 och fått en normal vridmomentskurva och bra mycket mer körbarhet!

Ni som pratar om boxar har nog missat ämnet! Dessa boxar gör en sak, de lurar bilen att railtrycket är lägre än det bör så bilen reglerar upp värdet. Har kört realtidsvärden på bilar med box bara för att titta och många av parametrarna ligger och reglerar precis under vad som sätter en felkod... Dieselboxar är bara en genväg för att lura systemet!

På en omprogramerad bil så ändras dels väldigt mycket mer än railtrycker. Bl.a andra tider, laddtryck, tröskelvärden osv för att matcha effekten! Man får även parametrar som är bättre anpassade för att kunna reglera mot bra avgasvärden. Styrdonet och programmet är helt enkelt anpassat för effekten och inte lurat att ge högre effekt än det tror att de gör!

torpis Forummoderator
21 mars 2010 · 10 572 Inlägg

bumpe skrev:
Såg ju ut att vara en galet jobbig karaktär på det värsta steget! Jag hade satsat på steg 2 och fått en normal vridmomentskurva och bra mycket mer körbarhet!

Ni som pratar om boxar har nog missat ämnet! Dessa boxar gör en sak, de lurar bilen att railtrycket är lägre än det bör så bilen reglerar upp värdet. Har kört realtidsvärden på bilar med box bara för att titta och många av parametrarna ligger och reglerar precis under vad som sätter en felkod... Dieselboxar är bara en genväg för att lura systemet!

På en omprogramerad bil så ändras dels väldigt mycket mer än railtrycker. Bl.a andra tider, laddtryck, tröskelvärden osv för att matcha effekten! Man får även parametrar som är bättre anpassade för att kunna reglera mot bra avgasvärden. Styrdonet och programmet är helt enkelt anpassat för effekten och inte lurat att ge högre effekt än det tror att de gör!

Precis... Jag pratade med Peter på Autotech precis när han mappat sin V70 diesel, han hade samma effekt på hjulen som KCR angav i motorn smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
21 mars 2010 · 3 878 Inlägg

torpis skrev:
Precis... Jag pratade med Peter på Autotech precis när han mappat sin V70 diesel, han hade samma effekt på hjulen som KCR angav i motorn smile

Glädjande att vi hade samma åsikt om detta med boxarna! Dom ger bra med extra skjuts men är ju inte att jämföra med en riktig mjukvara eller ännu hellre en riktig mappning! smile

Har du samma åsikt som jag om vridmomentskurvan på värsta steget? Helt okörbart men ett mycket bra sätt att döda drivlinan?

torpis Forummoderator
22 mars 2010 · 10 572 Inlägg

bumpe skrev:

torpis skrev:
Precis... Jag pratade med Peter på Autotech precis när han mappat sin V70 diesel, han hade samma effekt på hjulen som KCR angav i motorn smile

Glädjande att vi hade samma åsikt om detta med boxarna! Dom ger bra med extra skjuts men är ju inte att jämföra med en riktig mjukvara eller ännu hellre en riktig mappning! smile

Har du samma åsikt som jag om vridmomentskurvan på värsta steget? Helt okörbart men ett mycket bra sätt att döda drivlinan?

Liten turbo som är stressad över gränsen blir alltid ketchup i början och dött på topp. Vore intressant med aggregat från BMW 3liters diesel (hette den GT2260v?!) och en mappning på det smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Jompa
23 mars 2010 · 67 Inlägg

blackracing skrev:
det man gör med en diesel är väl bara att man ökar soppa trycket/mängden med chippet

Ja, om man inte har någon koll på vad man gör. En dieselmotor med EDC16 som i detta fall har multipla insprutningar (d.v.s. att diesel sprutas in i omgångar under olika intervall under flertalet itterationer) och effekten regleras på korrekt sätt med

a) När diesel sprutas in (jmf. tändvinkel på en bensinmotor)
b) Hur mycket diesel som sprutas in
c) Hur mycket luftmassa som forceras in i motorn

Om man försöker att trimma sin bil med en "dieselbox" så står endast alternativ "b" till förfogande och man missar två viktiga parameterar tyvärr. Ska ni trimma en dieselmotor, gör det på ett sätt där alla tre parameterar kan justeras/tillgodoses.

Att få en dieselmotor att gå "snålare" görs enklast genom att tidigarelägga insprutningssekvensen (jmf högre tändvinkel) men det bär med sig nackdelar som ökade NOx-utsläpp samt ökade partikelutsläpp så det gäller att verkligen ha koll på emissionerna när man gör det här, och som sagt... "Dieselboxar" kan man inte ens reglera vettigt med. Torpis som är en ganska van "mappare", vad skulle Du gilla att endast kunna ställa "soppa" på en bensinbil men inte tändning eller laddtryck? Hade Du fått till en bra kalibrering av den motorn under de förutsättingarna...?


Jag kan även som exempel länka till en av Europas största dieselboxtillverkare som bl.a. har en stor återförsäljare i Sverige (med egen logga) som utlovar följande prestanda i några av sina trimsatser.
Den som är lite påläst i hur effekt och vridmoment hänger ihop kan nog undra hur vridmomentet kan vara samma i en testpunkt samtidigt som effekten är olika, liksom hur effekten kan vara samma i en testpunkt men vridmomentet skiljer i samma testpunkt när en jämförelse görs mellan "original" och "trim"... Bondfångeri på högsta nivå? tongue


http://www.kueberl.com/eng/produkte/image003.jpg http://www.kueberl.com/eng/produkte/image009.jpg

bumpe Lastbilsmekaniker
23 mars 2010 · 3 878 Inlägg

torpis skrev:
Liten turbo som är stressad över gränsen blir alltid ketchup i början och dött på topp. Vore intressant med aggregat från BMW 3liters diesel (hette den GT2260v?!) och en mappning på det smile

Ja, det där var ju en av de sämre kurvorna jag sett, dessutom ska man betala för det! sad
Merca har ett par aggregat som ser rätt så kaxiga ut, sitter på OM642 bla, lämnar 200HK original! smile

jompa skrev:
Jag kan även som exempel länka till en av Europas största dieselboxtillverkare som bl.a. har en stor återförsäljare i Sverige (med egen logga) som utlovar följande prestanda i några av sina trimsatser.

Hahaha! De kurvorna var en riktig höjdare! Oförändrad vrid men ökad effekt, helt logiskt! tongue

torpis Forummoderator
8 april 2010 · 10 572 Inlägg

Jompa skrev:
Torpis som är en ganska van "mappare", vad skulle Du gilla att endast kunna ställa "soppa" på en bensinbil men inte tändning eller laddtryck? Hade Du fått till en bra kalibrering av den motorn under de förutsättingarna...?

Det är ju precis det man vill slippa. Som att jogga med pacemaker, eller med snorkel.  Visst man kan springa utan att andas men inte speciellt länge.

samma som med dieselbox eller pystrim, det blir liksom inte rätt vilket ganksa lätt kan bevisas genom att köra samma bil i bromsbänk utrustad med original programvara, dieselbox eller mappad och avläsa skillnaderna både på effekt/vrid men även i andra änden där avgaserna kommer ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
20 april 2010 · 10 572 Inlägg

Nu har jag en V70 D5 2007:a med Autotech steg 1 och den påminner en del om min S40 att köra, väldigt kontrast mellan ingenting och allt mest hela vägen.  Den drar loss på 2:an om man trycker till på gasen, inte så den ritar svarta spår över hela stan men det spinner iaf 10meter. Den drar gott till 4500rpm. Har ingen aning om hur Autotechs bromspapper ser ut jämfört med BSR eller RICA.

lite anekdot från morgonen. Klev på motorvägen idag efter en 9-3 Aero, vägen blev fri i ungefär 110km/h och vi drog på upp till lite högre fart och V70:n knappade in lite hela tiden tillslut låg jag strax framför. Det kom en uppförsbacke och bägge bilarna orkade precis hålla samma fart uppför. Hade det varit ett av kostymnissarnas "flygfältsevent" så hade det nog rubriserats som förnedring men i mina ögon gick bilarna i princip lika. Släppte av och satte farthållaren på 130km/h och såg på färddatorn att den återvände till sina 5.1l/100km i snitt  smile   225hk i V70 mot 250hk i 9-3:an, nackdel för 9-3 är automat och 18-19"hjul.  Kul att diesel pinnar på så pass bra ändå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang