Byta hjullager på mercedes w115 compakt

bowseer
23 mars 2010 · 34 Inlägg

hej! ska byta hjullager på min compakt -74. Men har problem att få bort bromsskivan bak? någon som vet hur den sitter?

Undrar även om någon kanske har bilder på lagerbyte eller liknade? Och om man ska tänka på något speciellt?

Tack på förhand:)

Hur fan kan det bli fel på bilen när den har flak!
volvocrille
31 maj 2011 · 287 Inlägg

finns det något knep för att få loss hjul lager på w115 ? ibak.

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Brojlern Student
27 oktober 2012 · 62 Inlägg

Tja!

Ser att det var ett tag sen de här inläggen skrevs, men tänkte att jag skriver i alla fall så kanske stackare som googlar (det var så jag kom hit tongue) i framtiden kan få lite hum om hur man kan göra.

Nu har jag inga bilder, så det kan nog bli lite otydligt ibland.

När det gäller bromsskivan så räcker det att lossa bromsoket (2 skruvar 19mm) och dra av det från skivan. Låt inte oket hänga i slangen, utan häng upp det i en bit ståltråd i krängningshämmaren. Sen drar man bara bromsskivan rakt ut. Eftersom parkeringsbromsen sitter innanför kan den hålla emot lite, så det kan vara bra att snurra och slå lite på skivan medan man drar.

Hjullagret tänkte jag byta nu i helgen, men det var bara glappt (och brummade inte), så det räckte med att spänna det. Därför vet jag inte till 100 % hur man byter lagret, men tror jag fick en rätt bra uppfattning när jag höll på.

Först måste drivaxeln demonteras. För att göra det lossas en skruv, 13 mm, som sitter mitt i navet, varpå axeln kan dras ut. Också här kan det hända att man får knacka lite innan den lossnar. Sen visar det sig att man får bända lite för att få loss axeln helt från navet, eftersom det inte går att skjuta ihop axeln tillräckligt.

Lossa också oket som ovan så det går att ta av och på bromsskivan som man vill.

Lagret justeras m.h.a. en stor mutter med 4 "hack", som sitter på insidan (dvs. från det hållet drivaxeln skjuts i). Kan hända att man kan stå där och knacka med dorn och jävlas, men risken är nog att man gör mer skada än nytta då. Så för att lyckas är följande nästan ett måste:

http://www.benzworld.org/forums/attachments/w123-e-ce-d-cd-td/413945d1323193194-repack-rear-wheel-bearings-special-tools-rear-wheel-pin-wrench-c.jpg

Verktyget på bilden knackas in från insidan och passar väldigt exakt i muttern. Sen kopplar man på ett spärrskaft eller liknande för att lossa/spänna muttern. Eftersom  det muttern sitter skruvad på sitter ihop med den yttre delen (dvs. det som hjulet sitter skruvat i) måste bromsskivan vara monterad och parkeringsbromsen åtdragen, för att allting inte bara ska snurra med. Jag behövde ju bara spänna lagret, så mer än så har jag inte gjort. Dock lånade jag verktyget av den gamle bilmecken som bor i närheten (han hade köpt in det för 827 kronor för cirka 20-30 år sedan) och då diskuterade vi samtidigt hur man skulle gå tillväga ifall det skulle visa sig att jag skulle behöva byta lagret.

I navet sitter det 2 koniska rulllager: ett på insidan och ett på utsidan. När man lossat helt på muttern går det att dra ut det som hjulet sitter skruvat i. På den delen borde också en inre lagerbana sitta, med tillhörade lagerrullar. För att få bort lagerbanan gissar jag att nåt slags avdragare borde gå att använda. På det inre lagret borde den inre lagerbanan sitta i anslutning till muttern, och inte behöva dras bort med avdragare. Kvar i bilen sitter sedan de yttre lagerbanorna som måste knackas ur med dorn.

Efter det vågar jag inte skriva för mycket eftersom jag aldrig gjort det själv, men jag tror att det mesta ger sig när man väl fått isär allting. Har för mig att det ska sitta nån slags fjäderring mellan lagren också, som har med justeringen att göra.

Det enda jag är osäker på nu, är ifall man ska låsa muttern eller inte när man har justerat klart. Tyckte nämligen att det gick väldigt lätt att skruva så jag är rädd att det ska gänga upp sig när man kör. Så nu ska jag köra lite och känna efter med jämna mellanrum ifall det blir mer glapp eller ifall det börjar låsa sig. Kan ju hända att drivaxeln låser mot muttern också när man spänner fast den.

Ja, sådan är min uppfattning om hur lagerbyte bak går till. Hoppas det kan glädja nån i alla fall!

//

Viktor

Stek en stek
Mercedes 220D "W115 Compact" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang