Trimma en volvo 16v?

Gissl3n
24 mars 2010 · 45 Inlägg

Hej har nyss köpt mig en 740 -89 med b234f, som jag skulle vilja trimma till ca 250-300 häst. är det turbokonvertering som gäller då eller? vart kan man köpa en sån konverterinssats isånnafall? Hur mycket ger en portad och planad topp?

mats757
24 mars 2010 · 915 Inlägg

För ca 80-100'000kr kan du få ut 250hk ur din sugmotor. Lägger du lika mycket till så kan du säkert komma upp i 300 hk också, fortfarande sugmotor. Inte så billigt. Men det är någonting speciellt med sugmotorer :-)

Portning kan ge allt från 3-25hk.
Planing av topp ger inte mer toppeffekt, men bättre bottendrag.
Vid kombination vassare kammar kommer högre komp till sin rätt.

Mats

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 mars 2010 · 1 948 Inlägg

Du är medveten om att man inte får turbokonvertera va? inte ens om du registrerar om bilen... så om det är turbo du vill ha så köp en turbomotor och stoppa i. Då kan du få det lagligt, samt att det itne krävs jättemycket för att komma upp i 250hk, folk ligger ju på 200-220 med bara chipp o ökad ladd.

Och någon färdig "sats" till 16v har jag aldrig sett... Men det verkar ju helt klart vara en grym motor att trimma på.

Exakt hur du ska tå till väga lämnar jag däremot åt någon som vet.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
NSS207
24 mars 2010 · 515 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Du är medveten om att man inte får turbokonvertera va? inte ens om du registrerar om bilen... så om det är turbo du vill ha så köp en turbomotor och stoppa i. Då kan du få det lagligt, samt att det itne krävs jättemycket för att komma upp i 250hk, folk ligger ju på 200-220 med bara chipp o ökad ladd.

Och någon färdig "sats" till 16v har jag aldrig sett... Men det verkar ju helt klart vara en grym motor att trimma på.

Exakt hur du ska tå till väga lämnar jag däremot åt någon som vet.

Klart du kan? Om den håller sig inom gränserna som bilen har, alltså ett visst antal HK och Nm. då blir den väl reggad som ombyggt fordon, eller motoreffekten ändrad eller nåt? Rätta mig om jag har fel!

§9 Annonsering gäller även signaturen!
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 mars 2010 · 3 180 Inlägg

NSS207 skrev:

AcesHigh666 skrev:
Du är medveten om att man inte får turbokonvertera va? inte ens om du registrerar om bilen... så om det är turbo du vill ha så köp en turbomotor och stoppa i. Då kan du få det lagligt, samt att det itne krävs jättemycket för att komma upp i 250hk, folk ligger ju på 200-220 med bara chipp o ökad ladd.

Och någon färdig "sats" till 16v har jag aldrig sett... Men det verkar ju helt klart vara en grym motor att trimma på.

Exakt hur du ska tå till väga lämnar jag däremot åt någon som vet.

Klart du kan? Om den håller sig inom gränserna som bilen har, alltså ett visst antal HK och Nm. då blir den väl reggad som ombyggt fordon, eller motoreffekten ändrad eller nåt? Rätta mig om jag har fel!

du har fel

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
henke_99 Offroad Racing
24 mars 2010 · 3 122 Inlägg

NITROUS skrev:

NSS207 skrev:

AcesHigh666 skrev:
Du är medveten om att man inte får turbokonvertera va? inte ens om du registrerar om bilen... så om det är turbo du vill ha så köp en turbomotor och stoppa i. Då kan du få det lagligt, samt att det itne krävs jättemycket för att komma upp i 250hk, folk ligger ju på 200-220 med bara chipp o ökad ladd.

Och någon färdig "sats" till 16v har jag aldrig sett... Men det verkar ju helt klart vara en grym motor att trimma på.

Exakt hur du ska tå till väga lämnar jag däremot åt någon som vet.

Klart du kan? Om den håller sig inom gränserna som bilen har, alltså ett visst antal HK och Nm. då blir den väl reggad som ombyggt fordon, eller motoreffekten ändrad eller nåt? Rätta mig om jag har fel!

du har fel

Japp, för man får inte bygga om en motor genom att sätta på turbo eller liknande (egentligen får man inte modifiera den alls från standard) för då stämmer den inte med tillverkarens avgasintyg. Däremot får man byta hela motorn till en som har turbo från fabrik. Att enbart byta motor räcker inte för att man ska kunna regga om. Finns en klistrad tråd i "grundläggande motorteknik" där reglerna finns.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
NSS207
24 mars 2010 · 515 Inlägg

NITROUS skrev:

NSS207 skrev:

AcesHigh666 skrev:
Du är medveten om att man inte får turbokonvertera va? inte ens om du registrerar om bilen... så om det är turbo du vill ha så köp en turbomotor och stoppa i. Då kan du få det lagligt, samt att det itne krävs jättemycket för att komma upp i 250hk, folk ligger ju på 200-220 med bara chipp o ökad ladd.

Och någon färdig "sats" till 16v har jag aldrig sett... Men det verkar ju helt klart vara en grym motor att trimma på.

Exakt hur du ska tå till väga lämnar jag däremot åt någon som vet.

Klart du kan? Om den håller sig inom gränserna som bilen har, alltså ett visst antal HK och Nm. då blir den väl reggad som ombyggt fordon, eller motoreffekten ändrad eller nåt? Rätta mig om jag har fel!

du har fel

jasså, men säg vad det är er som behövs göras då? Tänkte att jag inte hade helt rätt heller

§9 Annonsering gäller även signaturen!
NSS207
24 mars 2010 · 515 Inlägg

fast det kan väl bli problem med avgas cetifieringen eller vad det är när det är en egenbyggd motor?

§9 Annonsering gäller även signaturen!
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 mars 2010 · 3 180 Inlägg

NSS207 skrev:

NITROUS skrev:

NSS207 skrev:

Klart du kan? Om den håller sig inom gränserna som bilen har, alltså ett visst antal HK och Nm. då blir den väl reggad som ombyggt fordon, eller motoreffekten ändrad eller nåt? Rätta mig om jag har fel!

du har fel

jasså, men säg vad det är er som behövs göras då? Tänkte att jag inte hade helt rätt heller

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 läs på du...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
OphanWitehall
24 mars 2010 · 1 335 Inlägg

Ska du turbokonvertera kan du använda bloket som bojjsänke. Köp ett FK block å stoppa toppen på ist. Du kommer aldrig kunna regga bilen med 16v Turbo å den efekten om du inte reggar som amatörbyggt fordon, men då lär du byte uppghängning fram å bak, bromsar fram å bak osv.... Ska du inte ha turbo så ballansera och vikta allt i motorn, ger säkert tillbaks 40-50hk som är borttappade pga oballans i motorn. Ta bort vattenpumpsfläckten och AC så vinner du igen säkert 10 hk till.

mats757
24 mars 2010 · 915 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Ska du turbokonvertera kan du använda bloket som bojjsänke. Köp ett FK block å stoppa toppen på ist. Du kommer aldrig kunna regga bilen med 16v Turbo å den efekten om du inte reggar som amatörbyggt fordon, men då lär du byte uppghängning fram å bak, bromsar fram å bak osv.... Ska du inte ha turbo så ballansera och vikta allt i motorn, ger säkert tillbaks 40-50hk som är borttappade pga oballans i motorn. Ta bort vattenpumpsfläckten och AC så vinner du igen säkert 10 hk till.

VA?  Vart kan man balansera? Det måste jag göra. Låter som ett billigt sätt att hita 40 hk.
OBS Ironi. 

Mats

Tuffhaggman
24 mars 2010 · 864 Inlägg

NSS207 skrev:

AcesHigh666 skrev:
Du är medveten om att man inte får turbokonvertera va? inte ens om du registrerar om bilen... så om det är turbo du vill ha så köp en turbomotor och stoppa i. Då kan du få det lagligt, samt att det itne krävs jättemycket för att komma upp i 250hk, folk ligger ju på 200-220 med bara chipp o ökad ladd.

Och någon färdig "sats" till 16v har jag aldrig sett... Men det verkar ju helt klart vara en grym motor att trimma på.

Exakt hur du ska tå till väga lämnar jag däremot åt någon som vet.

Klart du kan? Om den håller sig inom gränserna som bilen har, alltså ett visst antal HK och Nm. då blir den väl reggad som ombyggt fordon, eller motoreffekten ändrad eller nåt? Rätta mig om jag har fel!

Varför skriver du "Klart du kan" för att sedan lägga till "rätta mig om jag har fel"? Är du osäker är det väl bättre att låta bli att skriva?

Just frågan gällande registrering av turbokonverterade motorer kommer ju upp flera ggr i veckan dessutom, konstigt att folk inte har lärt sig vad som gäller vid det här laget...

Sharky
24 mars 2010 · 10 287 Inlägg

B234 blocket är alldeles utmärkt att behålla.
Vad är det för fel på det blocket i dina ögon?

/Göran

OphanWitehall skrev:
Ska du turbokonvertera kan du använda bloket som bojjsänke. l.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
24 mars 2010 · 10 287 Inlägg

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Dvs det är inte tillåtet att bygga sin egen motor.


/Göran







OphanWitehall skrev:
Du kommer aldrig kunna regga bilen med 16v Turbo å den efekten om du inte reggar som amatörbyggt fordon,ll.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
OphanWitehall
24 mars 2010 · 1 335 Inlägg

Sharky skrev:
BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Dvs det är inte tillåtet att bygga sin egen motor.


/Göran







OphanWitehall skrev:
Du kommer aldrig kunna regga bilen med 16v Turbo å den efekten om du inte reggar som amatörbyggt fordon,ll.

Fortfarande bara 15kw @ 100kg! alltså inte ens 220kw i en 740 tongue

Gissl3n
24 mars 2010 · 45 Inlägg

Så om jag köper ett fk block och sätter toppen på den så går den igenom? får man byta till större turbo då om man vill? varför en fk? den är vell bara på ca 136hk, då är ju både ft et värre eller?

Lundberg_
24 mars 2010 · 391 Inlägg

Gissl3n skrev:
Så om jag köper ett fk block och sätter toppen på den så går den igenom? får man byta till större turbo då om man vill? varför en fk? den är vell bara på ca 136hk, då är ju både ft et värre eller?

Ja de e ju av blocket/botten delen som man får effekten ifrån oxå.
Tror du ska läsa lite om hur en motor funkar innan du ens öppnar huven på bilen.

schnauz
24 mars 2010 · 1 758 Inlägg

I klartext:
En "hemmakomponerad" motor kan man bara lagligt regga i antingen:
a) Personbil av årsmodell 1975 eller tidigare.
b) Amatörbyggt fordon.
Så ska du sätta 16V topp på ett 8V-block, turbokonvertera en 16V eller liknande så är det bara de två alternativen som gäller.
"Vanligt motorbyte" funkar bara om man byter till en motor i strikt originalskick.

Enda övriga möjligheten är att leta upp en B204FT (16V Turbomotor på 2 liter som bland annat såldes i Italien). Satt inte i svenksålda bilar och är därmed sällsynt här. Finns dock en del importerade bilar med denna motor, leta på blocket eller nåt.

Senast redigerat av schnauz (24 mars 2010)

joelimmo
24 mars 2010 · 1 380 Inlägg

schnauz skrev:
I klartext:
En "hemmakomponerad" motor kan man bara lagligt regga i antingen:
a) Personbil av årsmodell 1975 eller tidigare.
b) Amatörbyggt fordon.
Så ska du sätta 16V topp på ett 8V-block, turbokonvertera en 16V eller liknande så är det bara de två alternativen som gäller.
"Vanligt motorbyte" funkar bara om man byter till en motor i strikt originalskick.

Enda övriga möjligheten är att leta upp en B204FT (16V Turbomotor på 2 liter som bland annat såldes i Italien). Satt inte i svenksålda bilar och är därmed sällsynt här. Finns dock en del importerade bilar med denna motor, leta på blocket eller nåt.

går det inte hänga på turbo på 16v motorn och fixa lite och säga att det är en 204ft då ?
och sen regga den som amatörbyggt fordon ?

BMW E28 (1982)
945TurboMS
24 mars 2010 · 261 Inlägg

joelimmo skrev:
går det inte hänga på turbo på 16v motorn och fixa lite och säga att det är en 204ft då ?

Nej!


joelimmo skrev:
och sen regga den som amatörbyggt fordon ?

Kolla kravet på vad som behövs för att regga som amatörbygge, så blir du rätt snart avskräckt lol

Absolut enklaste är väl å "fuska" sig igenom med en besiktningsmotor (byta motor inför varje besiktning)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang