Bensinpris vs. körvanor

enpatte
31 mars 2010 · 498 Inlägg

Rquired skrev:

DJeXCute skrev:

Hedning skrev:

exakt samma situation här, dessutom måste man varje vinter(tänk -20 grader ute) stå och vänta på den försenade bussen. Har dessutom 2 km till närmaste busshållsplats. Buss nej tack.


är det ingen som vet hur man gör en namnlista då? skriver gärna på, även resten av min familj.

det som bör stå är att man inte ska betala skatt på skatt och moms på moms, det bör sänka soppapriset med iaf 2 spänn litern. antingen det eller så får man släppa på inkomstskatten.

Eller så gör man som alla andra och köper bilar som går på förnybar energi och slopar den gamla tiden.

"Alla andra?", jo visst.

Du får gärna räkna upp några sådana.

Etanol? Blir som sagt dyrare i drift, och etanol är ett högst omdebatterat bränsle som ställer till det för miljön det med. Som skrivits tidigare, är det bättre för miljön att vi hugger ner natur och andra länders matproduktion?

El? Finns inga vettiga elbilar i produktion, dessutom får man tänka på hur själva elen tillverkas. Kolkraftverk till att driva bilar? Blir sääkert en förbättning...

Vätgas? Är inte här än, det finns några enstaka bilar med det är knappast något vem som helst skaffar sig. Sedan är möjligheten att tanka inte speciellt stor heller.

Natur/biogas? Är väl det bästa alternativet idag, men hur många alternativ finns det? Fiat multipla, Volvo V70 och VW Passat? Och ingen med några roliga motorer. Inga bilar jag tänker köra bara för att hjälpa miljön. Sedan är möjligheten att tanka klart begränsad där med.

Men du får gärna ge exempel på vilka bilar "alla andra" kör. Och förväxla inte miljöbilar med miljövänliga bilar. För en miljöbil är verkligen ingen miljövänlig bil i ordets rätta bemärkelse.

Måste bara få tillägga ang vätgas:

En vätgasbil är samma sak som en elbil förutom på den punkten att man lagrar energin i vätgas ist för batterier.

Det krävs enorma mängder energi för att skapa vätgas(läs el) så vätgas blir bara en energibärare och är inte bättre än på vilket sätt den tillverkas på.

Rquired Allmänt envis
31 mars 2010 · 12 512 Inlägg

enpatte skrev:

Rquired skrev:

DJeXCute skrev:

Eller så gör man som alla andra och köper bilar som går på förnybar energi och slopar den gamla tiden.

"Alla andra?", jo visst.

Du får gärna räkna upp några sådana.

Etanol? Blir som sagt dyrare i drift, och etanol är ett högst omdebatterat bränsle som ställer till det för miljön det med. Som skrivits tidigare, är det bättre för miljön att vi hugger ner natur och andra länders matproduktion?

El? Finns inga vettiga elbilar i produktion, dessutom får man tänka på hur själva elen tillverkas. Kolkraftverk till att driva bilar? Blir sääkert en förbättning...

Vätgas? Är inte här än, det finns några enstaka bilar med det är knappast något vem som helst skaffar sig. Sedan är möjligheten att tanka inte speciellt stor heller.

Natur/biogas? Är väl det bästa alternativet idag, men hur många alternativ finns det? Fiat multipla, Volvo V70 och VW Passat? Och ingen med några roliga motorer. Inga bilar jag tänker köra bara för att hjälpa miljön. Sedan är möjligheten att tanka klart begränsad där med.

Men du får gärna ge exempel på vilka bilar "alla andra" kör. Och förväxla inte miljöbilar med miljövänliga bilar. För en miljöbil är verkligen ingen miljövänlig bil i ordets rätta bemärkelse.

Måste bara få tillägga ang vätgas:

En vätgasbil är samma sak som en elbil förutom på den punkten att man lagrar energin i vätgas ist för batterier.

Det krävs enorma mängder energi för att skapa vätgas(läs el) så vätgas blir bara en energibärare och är inte bättre än på vilket sätt den tillverkas på.

Visserligen, men vad jag läst tror man sig kunna lösa detta "om det skulle bli aktuellt i större omfattning". Däremot kan man köra en förbränningsmotor på vätgas med, ett exempel är Bmw 7-serie:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hedning Fd Bannad
31 mars 2010 · 657 Inlägg

Rquired skrev:

enpatte skrev:

Rquired skrev:

"Alla andra?", jo visst.

Du får gärna räkna upp några sådana.

Etanol? Blir som sagt dyrare i drift, och etanol är ett högst omdebatterat bränsle som ställer till det för miljön det med. Som skrivits tidigare, är det bättre för miljön att vi hugger ner natur och andra länders matproduktion?

El? Finns inga vettiga elbilar i produktion, dessutom får man tänka på hur själva elen tillverkas. Kolkraftverk till att driva bilar? Blir sääkert en förbättning...

Vätgas? Är inte här än, det finns några enstaka bilar med det är knappast något vem som helst skaffar sig. Sedan är möjligheten att tanka inte speciellt stor heller.

Natur/biogas? Är väl det bästa alternativet idag, men hur många alternativ finns det? Fiat multipla, Volvo V70 och VW Passat? Och ingen med några roliga motorer. Inga bilar jag tänker köra bara för att hjälpa miljön. Sedan är möjligheten att tanka klart begränsad där med.

Men du får gärna ge exempel på vilka bilar "alla andra" kör. Och förväxla inte miljöbilar med miljövänliga bilar. För en miljöbil är verkligen ingen miljövänlig bil i ordets rätta bemärkelse.

Måste bara få tillägga ang vätgas:

En vätgasbil är samma sak som en elbil förutom på den punkten att man lagrar energin i vätgas ist för batterier.

Det krävs enorma mängder energi för att skapa vätgas(läs el) så vätgas blir bara en energibärare och är inte bättre än på vilket sätt den tillverkas på.

Visserligen, men vad jag läst tror man sig kunna lösa detta "om det skulle bli aktuellt i större omfattning". Däremot kan man köra en förbränningsmotor på vätgas med, ett exempel är Bmw 7-serie:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

Problemet är att just nu går det åt mer energi för att utvinna vätgas än vad man får ut. annars går vätgas jättebra i en förbränningsmotor. djexcute, vill du köra på etanol går väll det bra för mig, men jag känner mig lurad om jag betalar drygt 10 spänn litern för skiten, för det är vad soppan kostade för ungefär 1 år sedan.

Märkesbög
Mr_Woods Musiker
1 april 2010 · 472 Inlägg

Hedning skrev:
vill du köra på etanol går väll det bra för mig, men jag känner mig lurad om jag betalar drygt 10 spänn litern för skiten, för det är vad soppan kostade för ungefär 1 år sedan.

Huvudproblemet med etanol är ju att den oftast är ett rent AGRObränsle som odlas på skövlad mark i t.ex. Brasilien istället för att framställas av restprodukter som det finns gott om här i Sverige!

Jag tankade 98oktanig bensin i bilarna på jobbet tills dess att man i kraftigt forcerat tonläge skrek åt mig att sluta med det! roll

Om man nu dessutom är rädd för det stora "klimathotet", varför vill man då använda ett bränsle som ger STÖRRE utsläpp av CO2 än vad bensin/dieselolja gör? I min enfald hävdar jag nämligen att det är precis det som händer då man är tvungen att elda 20-30% mer bränsle för att uppnå samma effekt!

Olja kan man inte äta så elda upp den och låt åkermarken producera mat istället! Jag har för mig att jag hört någonstans att det tydligen skall finnas folk som svälter...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang