Cyklister! Dem kör verkligen ovårdat och vårdslöst!

hnz
15 april 2010 · 47 Inlägg

Vissa människor saknar sunt förnuft. Detta gäller både bilister, cyklister och andra trafikanter.

Problemet är alltid att de som sköter sig får besvär. Cyklister som blir nedmejade av idioter, samt bilister som får tvärnita för vårdslösa cyklister.

Personligen tycker jag att man borde gå på mer sunt förnuft. Om vittnen inte finns får man gå efter den "svagaste" eller "mest utsatta" dvs cyklisten/gångtrafikanten.

Vladde Moving Minds
25 april 2010 · 127 Inlägg

hnz skrev:
Vissa människor saknar sunt förnuft. Detta gäller både bilister, cyklister och andra trafikanter.

Problemet är alltid att de som sköter sig får besvär. Cyklister som blir nedmejade av idioter, samt bilister som får tvärnita för vårdslösa cyklister.

Personligen tycker jag att man borde gå på mer sunt förnuft. Om vittnen inte finns får man gå efter den "svagaste" eller "mest utsatta" dvs cyklisten/gångtrafikanten.

Exakt, det är dem som sköter sig som får besvär. Kunde inte sagt de bättre själv!

Audi A6 2.4 V6 "All in" (2000)
Sannefjord
25 april 2010 · 457 Inlägg

Mechanimal skrev:
En cykel är ett fordon, så de ska vara på vägen och inte på trottoaren(om det inte finns cykelbana dvs). Om det inte var 10 km/h hastighetsgräns där du körde så tror jag icke att han "cyklade för fort", sen vet jag inte ens ifall hastighetslagarna gäller för cyklister. Men jo jag avskyr också cyklister i trafiken då de rent generellt är fantastiskt ouppmärksamma och tror att de har samma rättigheter som en gående.

Lätt svarat du ... Cyklisten hann inte stanna ... Ne, alltså körde han för fört (för omständigheterna). Du ska ju anpassa hastigheten så att du kan stanna. En cykel stannar rätt lätt. Cykeln kom för fort, alt hade han väl inte synen där han skulle ha haft

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Woolf
26 april 2010 · 41 Inlägg

Dagligen ser jag cyklister som skiter i: Rödljus, stopplikt, väjningsplikt, "zebralagen", cyklar på trotoarer, cyklar för fort, cyklar mot trafiken, har inget lyse (då det är mörkt),cyklar mot enkelriktat...

Ojoj, vad polisen hade kunnat håva in pengar om de ställde sig i Lund och började bötfälla alla cyklister som bryter mot grundläggade trafikregler såsom rödljuslagen. Det är galet att cyklister inte är mer rädda om sig än vad de är här i Lund i alla fall. På kvällarna när studenterna festat klart vinglar de hem på skraltiga cyklar utan lyse ("rattfylla, drogpåverkad"). Är förvånad att det inte har hänt fler olyckor här än vad det har gjort hittills...

I denna stan kör cyklister över lag fruktansvärt mycket sämre än de flesta bilister.

De allra flesta trafikregler som gäller för bilar gäller också för cyklister. Du kan straffas om du cyklar mot rött, enkelriktat, cyklar för fort osv. Finns där en cykelbana SKA du cykla på den.

Tyvärr är det dock norm att du som bilist har det yttersta ansvaret i trafiken för att se till att det inte händer oskyddade trafikaner något (vilket leder till att cyklisterna anser sig inte ha något ansvar och i sin tur kan göra som de vill). Detta gäller då du sitter i ditt fordon och det är startat. I andra fall är det en tolkningsfråga då man får titta på de rådande omständigheterna vid en olycka (är fordonet felparkerat, var cyklisten full, höll han för hög hastighet osv).

Alla bör prata med sitt försäkringsbolag om det sker en olycka som är ett gränsfall. Försäkringbolaget håller dig som står för försäkningen om ryggen då de gärna slipper betala ut tongue Kanske kan ärendet gå vidare och prövas i domstol?

Ta det lugnt i trafiken, både cyklister och bilar! Bilförare, titta er om både en och två gånger innan ni gör något i trafiken och håll er till hastighetsbegränsningarna, det kan rädda liv. Cylister, ta det lilla lugna och följ trafikreglerna. Vid en olycka är det ni som råkar mest illa ut, inte föraren i fordonet. Och vad gör det för skillnad vem som bär skulden till olyckan om du blir förlamad eller dör?

Senast redigerat av Woolf (27 april 2010)

Vladde Moving Minds
26 april 2010 · 127 Inlägg

Woolf skrev:
Dagligen ser jag cyklister som skiter i: Rödljus, stopplikt, väjningsplikt, "zebralagen", cyklar på trotoarer, cyklar för fort, cyklar mot trafiken, har inget lyse (då det är mörkt),cyklar mot enkelriktat...

Ojoj, vad plisen hade kunnat håva in pengar om de ställde sig i lund och började bötfälla alla cyklister som bryter mot grundläggade trafikregler såsom rödljusfrågan. Det är galet att cyklister inte är mer rädda om sig än vad de är här i Lund i alla fall. På kvällarna när studenterna festat klart vinglar de hem på skraltiga cyklar utan lyse. Är förvånad att det inte har hänt fler olyckor här än vad det har gjort hittills...

I denna stan kör cyklister över lag fruktansvärt mycket sämre än de flesta bilister.

De allra flesta trafikregler som gäller för bilar gäller också för cyklister. Du kan straffas om du cyklar mot rött, enkelriktat, cyklar för fort osv. Finns där en cykelbana SKA du cykla på den.

Tyvärr är det dock norm att du som bilist har det yttersta ansvaret i trafiken för att se till att det inte händer oskyddade trafikaner något. Detta gäller då du sitter i ditt fordon och det är startat. I andra fall är det en tolkningsfråga då man får titta på de rådande omständigheterna vid en olycka (är fordonet felparkerat, var cyklisten full, höll han för hög hastighet osv).

Alla bör prata med sitt försäkringsbolag om det sker en olycka som är ett gränsfall. Försäkringbolaget håller dig som står för försäkningen om ryggen då de gärna slipper betala ut tongue Kanske kan ärendet gå vidare och prövas i domstol?

Ta det lugnt i trafiken, både cyklister och bilar! Bilförare, titta er om både en och två gånger innan ni gör något i trafiken och håll er till hastighetsbegränsningarna, det kan rädda liv. Cylister, ta det lilla lugna och följ trafikreglerna. Vid en olycka är det ni som råkar mest illa ut, inte föraren i fordonet. Och vad gör det för skillnad vem som bär skulden till olyckan om du blir förlamad eller dör?

Tycker att det var jätte bra skrivet, och jag vill tacka dig så mycket för detta inlägg! Mvh Vladde

Audi A6 2.4 V6 "All in" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang