Mina två steg bryter!!

Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

Tja, nu är jag inte så haj på detta med billjud, men här kommer en fråga:

Jag har i dagsläget två st steg, en för basarna (två st 10"or) och ett till för högtalarna (6st 6*9or).
Jag har tjuvat allt från bassteget, alltså ström, jord och remote till det andra steget. Nu är det så här att strömkabel FRÅN batteriet TILL bassteget är rätt så tjock, så hela strömkabel går inte in i bassteget ingång för ström. Är det så att ett fördelarblock löser mina problem? Djupt tacksam om jag inte behöver dra upp några spec på grejorna.

Volvo v70 (1999)
VolvoXet Bas älskare
29 mars 2010 · 716 Inlägg

vad menar du med att dom bryter? hur har du kopplat 6*9orna? kan ha med de att göra, eller så har du för lite ström.

Volvo 744 (1988)
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

Dom stänger av sig helt när jag höjer volymen. 69orna är kopplade på ett 2 kanaligt steg, alltså 3 högtalare per kanal. Men själva strömkabel som driver allt är så att säga avklippt så typ 1/3 av kabel går IN i steget.

Volvo v70 (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
29 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Till att börja med såär jag tveksam till att ditt stereosteg gillar belastningen den får nu (4/3= ca: 1.33)
Troligen klarar ditt steg bara 2 ohm per kanal. Därför stänger iaf DET steget av.
Dock vet jag inte vad du har för grejer men jag är tveksam till att du har ett steg som klarar ett ohm per kanal med tanke på vad du har i övrigt.

Anledningen till varför basteget även klipper av kan vara för att det krävs för mkt ström iom stereostegets belastning vilket gör att det ej räcker till.
Kan även vara (vilket är mer troligt) att spänningen dippar vilket gör att bassteget stänger ner sig.

Men stereosteget är högst troligen belastningen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

hur ska jag göra för att det inte ska stänga av sig? parallel koppla 6*9orna då? Isf hur gör man? så ett strömblock för att fördela strömmen mellan stegen inte skulle hjälpa?

Volvo v70 (1999)
stRaend
29 mars 2010 ·

ta bort två 6x9" och testa om det funkar bättre, en från varje kanal.

Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

så det är egentligen 2 faktorer som ställer till det, för lite ström till stegen samt för högbelastning på 6*9 steget? Ska jag parallelkoppla högtalarna då?

Volvo v70 (1999)
Frissan
29 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Ta 2 st 6x9", koppla - till - och + till +.... sen in i kanal 1.
Sen likadant med dom andra 2 st och in i kanal 2

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
29 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Nja inte ström utan mer spänningen. Ju mindre spänning man har ju mer ström krävs det för att få samma effekt.

Och ju hårdare man belastar ett steg ju mer ström behövs det.....

Alltså måste spänningen alltid vara så nära 14V som möjligt, helst strax över.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

men jag har 6st 6*9or. Hur gör jag då? För jag ANTAR att det blir för hög belastning på steget, det är ju trots allt när jag höjer det steget bryter...

Volvo v70 (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
29 mars 2010 · 7 241 Inlägg

För att bekräfta Softis tips......
Vad är det för steg till dina 6x9?

Vad är det för basar och vad för steg tll dem? Hur är dessa kopplade?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

till mina 6st Avant CS320 högtalare har jag ett JBL 2 kanaligt steg, vet ej Ohm på det, och till basarna (2st JBL 10"or) ett gammalt Rockford steg (mono). Jag trodde att det kanske va för lite ström till båda stegen iomed att jag kopplade kabel från: Batteriet - Monoblocket, därefter så kopplade jag strömmen till det andra steget från Monoblocket (jorden likaså), men var och köpte mig ett strömblock idag och det blev ingen skillnad. Ska försöka kolla lite spec på grejorna men om det är till nån hjälp så har jag ett 4kanaligt steg liggnas också.

Tacksam att ni hjälper mig, är ju inte så kunnig...

Senast redigerat av Flogne (29 mars 2010)

Volvo v70 (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
29 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Vad heter JBL-steget?

Vad heter basarna? Enkla eller dubbla talspolar?
Vilket Rockford monoblock?

Vad för fyrkanals är det du har liggandes?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

Jag återkommer vid 6 tiden då jag slutar mitt jobb, ska jag kolla ALLA spec på grunkorna...

Volvo v70 (1999)
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

Grejerna jag har i bilen nu:

Rockford Punch 55.2:
?

JBL GTO75.2:
220W
2 kanal
Output power (RMS, ≤1% THD + N; 2 ohms)2 x 110W
Output power (RMS, ≤1% THD + N; 4 ohms)2 x 75W

6st Avant CS320 300W 3.2 Ohm

2st JL Audio 10"

4 kanaliga steget jag kan komplettera med:

Gold Amplifier
4 channel
600W

Volvo v70 (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
29 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Kan det vara Diplomat Gold?

Kasta isf big_smile

JBL-steget pallar med ett par högtalare parallellt per kanal. 4 st av dina 6x9, precis som Softis sade.

Likaså så vill RF-steget inte lastas i 2 ohm bryggat (VET att en del RF-steg har klarat att gå ner under spec då jag själv gjort det, men just den serien du har vet jag inte. Mina steg var äldre. Generetionen innan)
Prova att koppla basarna i serie och bryggkoppla sedan steget.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmSVC_8ohm.gif
Visst, basarna får mindre effekt men du överbelastar inte steget heller.

Så kort sagt (nu med mer kött på benen) du har gett steget för låg last att jobba mot, dvs du överbelastar stegen och de går in i protection....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

Aaa bra smile en polare sa just det att för att få rätt motstånd så skulle jag koppla 4 st i serie och 2 i parallell? Är det korrekt?

Volvo v70 (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
29 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Flogne skrev:
Aaa bra smile en polare sa just det att för att få rätt motstånd så skulle jag koppla 4 st i serie och 2 i parallell? Är det korrekt?

Teoretiskt ja men inte i detta fallet då dina koaxialhögtalare har delningsfilter vilket gör att signalen även filtreras till högtalare nr 2 i kedjan.
Eller ja...det BORDE bli så (har aldrig ens tänkt tanken att testa att seriekoppla koaxialhögtalare) iom att signalen passerar kondensatorn innan den når den andra högtalaren.

Koppla du bara in 4 st 6x9, två parallellt per kanal och koppla dina basar i serie.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Flogne
29 mars 2010 · 16 Inlägg

Skulle ut och koppla in högtalarna enligt min teori och får se att kompisen som kopplat in det hade satt 6 plus på ena kanalen och 6minus på andra kanalen, bytte så att det blev fördelat  på alla kanaler och då bröt det inte!! big_smile Hur kommer det sig?

Volvo v70 (1999)
Drönirettab
29 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Det verkar som att din polare hade bryggkopplat alla högtalare på steget, då blev belastningen ännu lägre. Det är ett under att inte steget har pajjat. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang