Saab 9-5 99.a blå rökpuff vid gaspådrag

ina81
30 mars 2010 · 28 Inlägg

Köpte en saab 9-5.a i helgen.Den har gått 26 000 mil. Går hur bra som helst inga oljud lr något å då jag kör lugnt kommer det inget men gasar jag så jag varvar ur den mkt innan jag växlar så kommer det ett stort blått rök moln. ökar jag farten långsamt kan jag ligga i 140 utan att det händer något. Bara vid snabb acceleration
Oljan är nybytt bara gått ca 40 mil.

Vad kan detta vara.

Rille0
30 mars 2010 · 2 021 Inlägg

Turbon är slut, eller iallafall på väg att ge upp.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
ina81
30 mars 2010 · 28 Inlägg

men borde det inte röka hela tiden då?

Bromar ______________JDM______________
30 mars 2010 · 204 Inlägg

Bara när turbon arbetar och det gör den nog inte särskilt mycket på tomgång eller låga varv smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
exoop
5 april 2010 · 469 Inlägg

hade samma fel på min saab 9-5 att det kom både blå och grå rök när jag växlade och släppte upp kopplingen!  jag körde min till saab i v-ås där jag känner en som jobbar i verkstaden och han sa att det var turbon som var nere för räkning :S
Så han fick byta den och nu går den prima smile ska kanske tilläggas att turbinaxeln glappade ca 1cm haha. priset på detta landade på 9400:- med hans rabbat på saab, annars skulle bara delarna kostat 13000:- fast då är det ju en sprillans ny turbo och ingen utbytes-turbo. men räkna med minst 15000:- för material och arbete om du lämnar till aktoriserad-saab-verkstad! Mvh N

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
agadiffen
5 april 2010 · 739 Inlägg

för mkt 2-takts olja för det var väl mopeden du pratar om!!

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
DeFlo
5 april 2010 · 514 Inlägg

exoop skrev:
hade samma fel på min saab 9-5 att det kom både blå och grå rök när jag växlade och släppte upp kopplingen!  jag körde min till saab i v-ås där jag känner en som jobbar i verkstaden och han sa att det var turbon som var nere för räkning :S
Så han fick byta den och nu går den prima smile ska kanske tilläggas att turbinaxeln glappade ca 1cm haha. priset på detta landade på 9400:- med hans rabbat på saab, annars skulle bara delarna kostat 13000:- fast då är det ju en sprillans ny turbo och ingen utbytes-turbo. men räkna med minst 15000:- för material och arbete om du lämnar till aktoriserad-saab-verkstad! Mvh N

Jag köpte min turbo för 4500:- ny och hyrde lift och med lite hjälp så blev slutsumman på 5300:- och ca 4-5 timmars arbete

Aldrig bytt turbo förr därför tog det lång tid

BMW = Bil Med Wasakredit
Lowenhart fälg fantast
5 april 2010 · 1 086 Inlägg

turbon slut

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
AeroMalm BMW fantast
5 april 2010 · 1 172 Inlägg

turbon börjar dö ut... säkert glapp i axeln. om och när du bytar turbon så kolla även så vevhusventilationen är uppgraderad...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang