Vart tar oljan vägen?

danne1978
5 juni 2006 · 13 Inlägg

Tjena!

Nyligen kollade jag oljan i min bil en saab 9-5 aero -02. Och det visade sig att det var knappt nån olja kvar. Så jag fyllde på med en liter, och sen efter en vecka är det lika lite kvar som förut bara en liten klick ytterst på stickan. Jag har kollat på min parkeringsplats men där finss det ingen fläck.
Inget läckage i motorummet vad jag kan se. Är det bara så att min bil drickar så jävla mycket eller har nån annan någon idè?

volvo_240_tic ingen aning
5 juni 2006 · 687 Inlägg

det kan ju vara så att den drar olja in till cylindrarnas förbräningskammare och då brinner upp och försvinner som avgas..
eller så fylde du inte på med tillräkligt med olja...
nästa gång så fyll på tills det kommer mellan max & min helst lite mer på max sidan(om du inte gorde så)....

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
RonnieH Ford är min grej!
5 juni 2006 · 582 Inlägg

du kanske har fått en sån där problem aero som saab fick byta motorer på, på löpande band för dom skar bara sådär! en kompis jobbar på Björkmans i v-ås och han sa att dom hade inge kul med aerona! så kolla det med närmaste SAAB verkstad innan det kanske går åt helvete!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Germax
5 juni 2006 · 12 086 Inlägg

Den tar vägen rakt ut ur avgasröret troligen.. din topplockspackning har antagligen gått.  Märkligt på en så ny bil iofs..

ytterman
5 juni 2006 · 3 Inlägg

Försvinner säkert ur avgasystemet, blåryker den nåt? 
Det är antagligen turbon eller toppen som e på sista versen.. :S

Saab 900 (1998)
mrcelica
5 juni 2006 · 1 639 Inlägg

Har du ecopower motorn ? Dom rasar som sagt på löpande band, riktigt träligt på en så pass ny bil... Någon form av haveri rör det sig garanterat om i alla fall eftersom det försvinner så mycket på kort tid !

Senast redigerat av mrcelica (5 juni 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
sveddan
5 juni 2006 · 1 453 Inlägg

danne1978 skrev:
Tjena!

Nyligen kollade jag oljan i min bil en saab 9-5 aero -02. Och det visade sig att det var knappt nån olja kvar. Så jag fyllde på med en liter, och sen efter en vecka är det lika lite kvar som förut bara en liten klick ytterst på stickan. Jag har kollat på min parkeringsplats men där finss det ingen fläck.
Inget läckage i motorummet vad jag kan se. Är det bara så att min bil drickar så jävla mycket eller har nån annan någon idè?

Ta kontakt med SAAB-verkstad och konsultera. Är bilen servad på auktoriserad verkstad så och det visar sig att det är problem med vevhusventilationen så står SAAB för hela kalaset genom sin förlängda motorgaranti (även om jag tror att det bara gäller årsmod. 98-01).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang