Saab 9-3, vinande turbo!

jonTe
15 september 2010 · 5 710 Inlägg

Brains skrev:
Skruva av avgassystemet och känn på den.

Håller med...9-3o 9-5 tycker jag är lättare att ta avgassidan....det är jäkligt trångt på insugssidan.

MVH Jonas
..............
jonTe
15 september 2010 · 5 710 Inlägg

robina skrev:
Jag får väl göra som du säger Kamulen. Om jag nu måste byta turbo, vad kommer det att kosta mig? del+montering. har hört att jag kan få en bytesturbo för 5000. men att det är själva arbetet som kostar. nu har jag ju garanti på saaben, men kan ändå vara bra att veta om garantin inte skulle gälla.

5000 för en bytes är ganska normalt.
Åker du bara in till verkstaden och vill ha allt bytt skulle jag tippa att det kostar dig 8-10.000 inklusive material.
Har det rasat rejält (axelhaveri) brukar man få ta ner laddluftkylet oxo och då kan man få lägga på ½-1H jobb.

MVH Jonas
..............
robina
15 september 2010 · 34 Inlägg

Kamulen skrev:
Det kan du kolla själv, skruva av slangen från luftburken framme vid turbon och känn på axeln, den får glappa upp, ner, höger och vänster. Men absolut inte in och ut smile

nu har jag varit ute och tittat. axeln glappar endast upp och ner, samt i sidled. ej in och ut. vad kan det vara då?

Plattan i mattan
Kamulen
15 september 2010 · 930 Inlägg

Hmm, kolla efter läckor då. Vacumslangar, intercoolerslangar etc

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
robina
15 september 2010 · 34 Inlägg

Kamulen skrev:
Hmm, kolla efter läckor då. Vacumslangar, intercoolerslangar etc

jag har redan bytt alla slangar till turbo och intercooler

Plattan i mattan
jonTe
15 september 2010 · 5 710 Inlägg

robina skrev:

Kamulen skrev:
Hmm, kolla efter läckor då. Vacumslangar, intercoolerslangar etc

jag har redan bytt alla slangar till turbo och intercooler

Det betyder inte att det inte läcker.
Jag läcksöker (tryckesätter och letar med såpvatten) med jämna mellanrum mitt system och det är ofta det läcker trots att "allt är nytt".

nu har jag varit ute och tittat. axeln glappar endast upp och ner, samt i sidled. ej in och ut.

Förstår inte....vad betyder i sidled?
Det finns fyra ledder, in/ut eller upp/ned.

MVH Jonas
..............
Kamulen
15 september 2010 · 930 Inlägg

jonTe skrev:

robina skrev:

Kamulen skrev:
Hmm, kolla efter läckor då. Vacumslangar, intercoolerslangar etc

jag har redan bytt alla slangar till turbo och intercooler

Det betyder inte att det inte läcker.
Jag läcksöker (tryckesätter och letar med såpvatten) med jämna mellanrum mitt system och det är ofta det läcker trots att "allt är nytt".

nu har jag varit ute och tittat. axeln glappar endast upp och ner, samt i sidled. ej in och ut.

Förstår inte....vad betyder i sidled?
Det finns fyra ledder, in/ut eller upp/ned.

:S Upp, ner, höger, vänster, in, ut.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
robina
15 september 2010 · 34 Inlägg

Kamulen skrev:

jonTe skrev:

robina skrev:

jag har redan bytt alla slangar till turbo och intercooler

Det betyder inte att det inte läcker.
Jag läcksöker (tryckesätter och letar med såpvatten) med jämna mellanrum mitt system och det är ofta det läcker trots att "allt är nytt".

nu har jag varit ute och tittat. axeln glappar endast upp och ner, samt i sidled. ej in och ut.

Förstår inte....vad betyder i sidled?
Det finns fyra ledder, in/ut eller upp/ned.

:S Upp, ner, höger, vänster, in, ut.

exakt

Plattan i mattan
Matrix021
26 november 2010 · 111 Inlägg

Hej alla!

Lånar denna tråden istället då jag känner att det kanske är smått dumt att starta en ny smile

Men jag har en Saab 9-3 ss -03:a, ca 210-220hk. När jag tar ca. 3500-4000 varv/minuten med hård gas så kommer det ett vinande ljud från turbon, inte alls som trådskaparens "dammsugarljud" (och låter inte lika mycket) utan ett ihålligt "iiiiiiiiii" som blir kraftigare ju mer gas man ger.
Detta händer endast när jag ger hårdare gas som sagt och ljudet har existerat sedan jag skaffade bilen i februari -10.

Kära bullen, är detta normalt?

Senast redigerat av Matrix021 (26 november 2010)

Allt är möjligt, även det omöjliga!
Turbomotor volvolover
26 november 2010 · 667 Inlägg

Matrix021 skrev:
Hej alla!

Lånar denna tråden istället då jag känner att det kanske är smått dumt att starta en ny smile

Men jag har en Saab 9-3 ss -03:a, ca 210-220hk. När jag tar ca. 3500-4000 varv/minuten med hård gas så kommer det ett vinande ljud från turbon, inte alls som trådskaparens "dammsugarljud" (och låter inte lika mycket) utan ett ihålligt "iiiiiiiiii" som blir kraftigare ju mer gas man ger.
Detta händer endast när jag ger hårdare gas som sagt och ljudet har existerat sedan jag skaffade bilen i februari -10.

Kära bullen, är detta normalt?

efter din beskrivning så ser ja inte det som något fel. en kompis bil låter lika dant vid högre varv och mycket gas

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
lingua
26 november 2010 · 2 271 Inlägg

Turbomotor skrev:

Matrix021 skrev:
Hej alla!

Lånar denna tråden istället då jag känner att det kanske är smått dumt att starta en ny smile

Men jag har en Saab 9-3 ss -03:a, ca 210-220hk. När jag tar ca. 3500-4000 varv/minuten med hård gas så kommer det ett vinande ljud från turbon, inte alls som trådskaparens "dammsugarljud" (och låter inte lika mycket) utan ett ihålligt "iiiiiiiiii" som blir kraftigare ju mer gas man ger.
Detta händer endast när jag ger hårdare gas som sagt och ljudet har existerat sedan jag skaffade bilen i februari -10.

Kära bullen, är detta normalt?

efter din beskrivning så ser ja inte det som något fel. en kompis bil låter lika dant vid högre varv och mycket gas

Höll precis på att säga det, det är inte bara vanligt "turbovin" du hör?

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Matrix021
27 november 2010 · 111 Inlägg

lingua skrev:

Turbomotor skrev:

Matrix021 skrev:
Hej alla!

Lånar denna tråden istället då jag känner att det kanske är smått dumt att starta en ny smile

Men jag har en Saab 9-3 ss -03:a, ca 210-220hk. När jag tar ca. 3500-4000 varv/minuten med hård gas så kommer det ett vinande ljud från turbon, inte alls som trådskaparens "dammsugarljud" (och låter inte lika mycket) utan ett ihålligt "iiiiiiiiii" som blir kraftigare ju mer gas man ger.
Detta händer endast när jag ger hårdare gas som sagt och ljudet har existerat sedan jag skaffade bilen i februari -10.

Kära bullen, är detta normalt?

efter din beskrivning så ser ja inte det som något fel. en kompis bil låter lika dant vid högre varv och mycket gas

Höll precis på att säga det, det är inte bara vanligt "turbovin" du hör?

Det kanske det är tongue Men kan inte så mycket just om turbos, och farsans låter inte likadant, dock har han i princip en helt annan bil (saab 9-3 -02, ej S.S.). Sen har folk kommenterat det, men jag har sagt att det ska vara så, och det kanske det ska i så fall smile Fränt låter det ju iaf wink

Allt är möjligt, även det omöjliga!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang