Gjort illa foten, svullen och blå..

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 april 2010 · 5 753 Inlägg

Hejsan..

I fredags gjorde jag illa foten, skulle hoppa ner från en bil (svinarbil) och landade snett med foten vilket resulterade i att jag rammlade ihop också...

Efteråt kunde jag inte gå på foten alls, kunde inte änns stödja på den så på lördagen åkte jag på akuten och röntgade foten men enligt dom så fanns inga synliga sprickor, så dom sa att det antagligen var en rejäl stukning... Då var foten inte speciellt svullen eller blå... jahapp tänkte jag, fick ett par kryckor så hoppade runt på kryckor resten av helgen..

Igår tvingade jag mig att gå på foten trots smärta så det svartnade för ögona nästan, så till slut kunde jag gå litegrann på foten, men är givetvis riktigt halt och det gör ont... Men nu till det jag är lite skeptisk över, sen jag var på akuten har foten svullna mkt mer och blivit väldigt blå på två ställen, ett ställe på varje sida foten, under fotknölarna...

Så min fråga är, kan foten svullna mkt mer och blir väldigt blå efter flera dagar av en stukning? (tog alltså flera dagar efter att jag gjorde illa mig innan foten började svullna och bli blå) Känns ju inge kul att gå runt med en bruten fot ifall akuten har missat nått på bilderna, för jag har inte direkt stor rörlighetsförmåga i foten heller..


MVH//Glenn

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Mr_Woods Musiker
7 april 2010 · 472 Inlägg

Du tror inte foten blivit värre för att du envisats med att gå på den, för det tror jag...
Tycker du skall fortsätta med kryckorna istället, belasta den inte för än den börjat bli bättre i alla fall!

EDIT: Krya på dig förresten!

Senast redigerat av Ras_J (7 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 april 2010 · 5 753 Inlägg

Läkaren på akuten tyckte jag skulle försöka gå/använda foten så mycket som möjligt, men han kanske hade fel, vad vet jag..

Tycker endå det är knepigt att man ska bli svullen och blå flera dagar efteråt om det bara är en stukning, men eftersom jag inte kan så mkt inom detta område så tänkte jag fråga er, nån kanske kan nånting smile


Tack föresten smile

Senast redigerat av _Glenne_ (7 april 2010)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Memme I'am AWESOME..
7 april 2010 · 2 783 Inlägg

Svårt att avgöra, kan vara brutet eller spricka. Men jag hade själv oundvikt att gå på de.

Typ mest chillat med att ha is i påse eller något på foten för att få ner svullnaden!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Mr_Woods Musiker
7 april 2010 · 472 Inlägg

Läkare tror ju ofta att man har mindre ont än man har så länge man inte sitter och gråter, och att "gå så mycket som möjligt" på en stukad fot låter ju inte riktigt klokt???

Svullnad kan dröja lite och blåmärken blir ju mörkare innan de avtar, men den skall ju inte svullna mer och mer i flera dagar om du inte belastar den tycker jag... hmm
Du borde kanske få den undersökt igen om det inte blir bättre, är ju lite svårt att sitta och gissa rätt diagnos på internet också...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
VLN denkz
7 april 2010 · 323 Inlägg

Var med om samma sak förra sommaren. Spelade fotboll barfota och trampade snett. Kunde inte gå eller stödja på foten. Det gick några dagar sen var foten svullen och blå runt fotknölarna.  Så tror inte att den är bruten eller att du har någon spricka.

Jag lider med dig dock. Det gör rejält ont sad

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
skydark
7 april 2010 · 375 Inlägg

Låter som du har slitit av en sena i foten. Det gör något så in i helvete ont. Försök att gå lite på foten. Vet att det gör jävligt ont men det är bara bra om du kan andvända den lite då och då. Har du lika ont i slutet av veckan kontakta akuten igen och be att dom tar nya plåtar.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
skydark
7 april 2010 · 375 Inlägg

Låter som du har slitit av en sena i foten. Det gör något så in i helvete ont. Försök att gå lite på foten. Vet att det gör jävligt ont men det är bara bra om du kan andvända den lite då och då. Har du lika ont i slutet av veckan kontakta akuten igen och be att dom tar nya plåtar.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
FredrikGrans
7 april 2010 · 118 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Hejsan..

I fredags gjorde jag illa foten, skulle hoppa ner från en bil (svinarbil) och landade snett med foten vilket resulterade i att jag rammlade ihop också...

Efteråt kunde jag inte gå på foten alls, kunde inte änns stödja på den så på lördagen åkte jag på akuten och röntgade foten men enligt dom så fanns inga synliga sprickor, så dom sa att det antagligen var en rejäl stukning... Då var foten inte speciellt svullen eller blå... jahapp tänkte jag, fick ett par kryckor så hoppade runt på kryckor resten av helgen..

Igår tvingade jag mig att gå på foten trots smärta så det svartnade för ögona nästan, så till slut kunde jag gå litegrann på foten, men är givetvis riktigt halt och det gör ont... Men nu till det jag är lite skeptisk över, sen jag var på akuten har foten svullna mkt mer och blivit väldigt blå på två ställen, ett ställe på varje sida foten, under fotknölarna...

Så min fråga är, kan foten svullna mkt mer och blir väldigt blå efter flera dagar av en stukning? (tog alltså flera dagar efter att jag gjorde illa mig innan foten började svullna och bli blå) Känns ju inge kul att gå runt med en bruten fot ifall akuten har missat nått på bilderna, för jag har inte direkt stor rörlighetsförmåga i foten heller..


MVH//Glenn

Jupp det är helt normalt foten ändrar färg några dagar efter en stukning..
Det som händer vid en stukning är att man tänjer ut ledbanden som sitter på utsidan av foten, i vissa fall går det delvis av.
Har man en gång stukat sig ordentligt och dragit ut ledbandet så blir det aldrig riktigt bra igen, man kan säga att reflexen som gör att man rätar upp foten om man håller på att trampa snett försvinner..
(ni vet "ojäklar det va nära jag trampa snett där! phew!"-reflexen)

Har varit fotbollsspelare hela mitt liv och stukade mig ordentligt för många år sen.. idag tejpar jag varje träning och varje match för att inte kunna trampa snett. Fotboll är ledbandens självmordssport förmodligen den vanligaste skadan i sporten.

Bra att du åkte in och röntgade det! man vet aldrig hur illa det gått..
Tipsen jag fått när jag stukat foten är att försöka gå på den så fort som möjligt.. givetvis ska man ge upp och vänta tills nästa dag om det gör för jäkla ont, man vill ju inte göra det värre..

Här.. hittade lite om det på nätet: http://old.tacky.se/skateboard/artikler … elID=26920

Viktigt att veta är iaf att leden i foten inte kommer vara lika stabil som den va innan olyckan.. så man tänker på det nästa gång man hoppar ner från bilen wink Krya på dig!

MVH

allt är till salu för rätt pris..
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 april 2010 · 5 753 Inlägg

Tack för svaren allihopa, får väll vänta tills framåt helgen och se om det blir bättre eller sämre och sedan utgå därifrån smile


FredrikGrans: Tack så mkt för svaret, blev lite klokare, antar att det är ganska normalt då och att det antagligen bara är en stukning, tack för att du tog dig tid att skriva ett så lång inlägg också smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Hedning Fd Bannad
11 april 2010 · 657 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Tack för svaren allihopa, får väll vänta tills framåt helgen och se om det blir bättre eller sämre och sedan utgå därifrån smile


FredrikGrans: Tack så mkt för svaret, blev lite klokare, antar att det är ganska normalt då och att det antagligen bara är en stukning, tack för att du tog dig tid att skriva ett så lång inlägg också smile

Kan vara värt att ta det lungt med, sydde ihop mitt ben och envisades med att gå på det trots att det gjorde ont och att man inte hade någon balans när benet inte hängde med riktigt. Halkade på grund av detta och slet av senfästet i benet, ligger nu sjukskriven i 6 veckor med ett "exxo-skelett" på benet för att jag inte ska kunna böja det, roligt:/

Märkesbög
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang