Rättigheter som privatperson vid köp av bil som visas sig trasig efter 2veckor

madetomeasure
7 april 2010 · 111 Inlägg

Köpte en cheva transporter 99:a för ca 2 veckor sedan, märkte efter ett tag att den läckte kylvätska, tänkte att det kanske var nån slang eller nått. MEN nu med största sannolikhet är det insugspackningen alternativt en topplockspackning som är trasig vilket är det vanligaste anledningen till att dessa bilar åker på skroten,

Repertionskostnad ca 25-35000:- !!!!

Vad kan jag göra känner mig LURAD! Ägaren innan känner inte vid problemet. Men dem har ägt den i 7 år så visst fasiken borde de har vetat om detta!

Nån som vart med om liknande case? sitter nu och ska grotta i mina rättigheter och vill inte låta det här vara ogjort

Tips någon??

2-D Faderator
7 april 2010 · 637 Inlägg

Du köpte väll bilen i befintligt skick? Tror inte du kan göra så mycket.. hmm

Shaked but not störd.
Audi TT "2.0 TFSI Quattro" (2015)
madetomeasure
7 april 2010 · 111 Inlägg

jo det gjorde jag, men tror inte det kan vara så svart på vitt eller?

Aga_Diff Bärs!
7 april 2010 · 3 456 Inlägg

2-D skrev:
Du köpte väll bilen i befintligt skick? Tror inte du kan göra så mycket.. hmm

Precis...
BTW, Hur kan den operationen kosta 25-35k ? :S

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
madetomeasure
7 april 2010 · 111 Inlägg

för att det är förjävligt att utföra den reperationen, har ringt flera oberoende och fått samma uppgifter

madetomeasure
7 april 2010 · 111 Inlägg

finns undantag för befintligt skick, kopierar från konsumentverket:

den inte är sådan som säljaren har sagt,
säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Så jag ska stå på mig...

MeloveGolf Vw trimmare
7 april 2010 · 2 995 Inlägg

madetomeasure skrev:
Vad kan jag göra känner mig LURAD! Ägaren innan känner inte vid problemet. Men dem har ägt den i 7 år så visst fasiken borde de har vetat om detta!

Varför skulle dom veta det? Bilen är ju ditt ansvar så fort du köpt den och du skulle kollat mer noggrant,
att komma 2 veckor efter och anklaga förra ägaren för att ha blåst topp packningen låter bara komiskt, den kan lika gärna ha gått när du körde hem bilen det vet man ju aldrig.Och hur ska du bevisa att förra ägaren visste att topp packningen var trasig? nä i 99.5% av privata bilaffärer är det döfött att försöka häva eller kräva kompensation.

och 25k herrejösses ska dom lyfta ur hela motorn då eller? bättre att göra det själv i sånt fall 25k är ju ett jäkla rövarpris neutral

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Hilbertson
7 april 2010 · 207 Inlägg

Felet är att säljern kan hävda att : så var den inte när jag sålde den,
Då blir det helt plötsligt Ord står mot Ord brott kan ej styrkas..

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
Robbs_
7 april 2010 · 158 Inlägg

Inte för att vara taskig, men du får helt enkelt skylla dig själv, Privatpersoner kan man nästan aldrig lita på, så en grundlig genomgång är ju ett måste. Har t.o.m för mig att det finns folk som kan grundkolla bilen åt dig.

Om du fortfarande är sur på säljaren, åk över och häll i lite sockerlösning i tanken på hans andra bil, hämnd är underskattat.

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Rock-Star
7 april 2010 · 2 982 Inlägg

kul att se att de som svarar kommer med korrekt info. här kommer mitt bidrag som lär svida.


köplagen gäller!
köparen har full undersökningsplikt du kan inte göra ngt ! endast vädja till säljarens godhet!

Rock-Star
7 april 2010 · 2 982 Inlägg

madetomeasure skrev:
jo det gjorde jag, men tror inte det kan vara så svart på vitt eller?

jo så är det, svart på vitt!

gamlingen
7 april 2010 · 5 198 Inlägg

Robbs_ skrev:
Inte för att vara taskig, men du får helt enkelt skylla dig själv, Privatpersoner kan man nästan aldrig lita på, så en grundlig genomgång är ju ett måste. Har t.o.m för mig att det finns folk som kan grundkolla bilen åt dig.

Om du fortfarande är sur på säljaren, åk över och häll i lite sockerlösning i tanken på hans andra bil, hämnd är underskattat.

Sockerlösningen lägger sej i botten..

JonR
7 april 2010 · 3 259 Inlägg

Att komma och gnälla 2 veckor efter att man köpt en begagnad bil på ett fel som man inte ens är säker på att det fanns när bilen bytte ägare är ju bara småaktigt... Nu är det din bil som du får laga om den går sönder! Skyll dig själv att du inte undersökte bilen ordentligt eller tog med dig nån som kan sin sak om bilar om du nu misstänker att felet fanns där från början!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Knugcab
7 april 2010 · 5 111 Inlägg

Aga_Diff skrev:

2-D skrev:
Du köpte väll bilen i befintligt skick? Tror inte du kan göra så mycket.. hmm

Precis...
BTW, Hur kan den operationen kosta 25-35k ? :S

Tvärställd V6a i en minibuss...åtkomlighet nolla. sad

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
madetomeasure
7 april 2010 · 111 Inlägg

Tack JonR kanon!

ZonaX Svetsare
7 april 2010 · 3 150 Inlägg

MeloveGolf skrev:

madetomeasure skrev:
Vad kan jag göra känner mig LURAD! Ägaren innan känner inte vid problemet. Men dem har ägt den i 7 år så visst fasiken borde de har vetat om detta!

Varför skulle dom veta det? Bilen är ju ditt ansvar så fort du köpt den och du skulle kollat mer noggrant,
att komma 2 veckor efter och anklaga förra ägaren för att ha blåst topp packningen låter bara komiskt, den kan lika gärna ha gått när du körde hem bilen det vet man ju aldrig.Och hur ska du bevisa att förra ägaren visste att topp packningen var trasig? nä i 99.5% av privata bilaffärer är det döfött att försöka häva eller kräva kompensation.

och 25k herrejösses ska dom lyfta ur hela motorn då eller? bättre att göra det själv i sånt fall 25k är ju ett jäkla rövarpris neutral

Fan inte säkert att dom visste det, dom kan ju ha tänkt precis som dig, "det är bara en slang som har spruckit" eller "kylaren är lite rostig".  Sen som dom andra säger så är det kört för dig  hmm  Skulle nog gett mig på det själv hellre än att lämna in på verkstad, för så mycket kan fan ingen betala för att byta toppackning  hmm

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
JonR
7 april 2010 · 3 259 Inlägg

Att byta bakre topplockspackning på en sån där bil är inget litet jobb... har man tur så hittar man som gör det svart för kanske 10 papp... Har för mig att motorn måste ur.. jobbarkompisen hade en likadan bil med precis samma fel så jag har för mig att motorn skulle tas ner, inte helt kanske men iaf sänkas en bra bit för att komma åt..

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Hilbertson
7 april 2010 · 207 Inlägg

Ang de med lagen : Jag sålde en moppe för några årsedan , en " cross " moppe med Både elstart och kick , jag använde aldrig elstarten för batteriet var så dåligt , när jag sålde den så sålde jag den med dåligt batteri så man fick kicka igång den , 
Köparen granskade allt på den , efter två veckor ringer dom o säger att : Nu har vi bytt Batteri här och Elstarten fungerar inte och en ny Startmotor kostar 4000 kr till denna modellen .
Jag ringde konsument verket så fort som möjligt och frågade hur jag skulle ta ställning till detta:
Dom Svarade mej att Jag inte är skyldig att stå för någonting som uppkommer efter det att jag får pengarna, Även om dom bara hunnit köra 1 mil så är det deras Sak att fixa det. Dom har godkännt och köpt en vara och lämnat pengarna så.

Hon sa att om det nu skulle bli en twist så kommer dom ändå inte kunna få några pengar av dej . Pga ( som jag sa innan ) Ord står mot ord brott kan ej Styrkas ..

Så Tror du lär få problem om du försöker kräva tidigare ägaren på pengar för repration.

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
Sharky
7 april 2010 · 10 287 Inlägg

Oppps....


§8 Uppmaning till brott
• Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brott.

Göran
Moderator


Robbs_ skrev:
åk över och häll i lite sockerlösning i tanken på hans andra bil, hämnd är underskattat.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Keps_nille
7 april 2010 · 271 Inlägg

Har haft en Cheva transporter 99, den läckte också kylarvätska, det är svårt att lokalisera vart vattnet kommer ifrån, eftersom jag fick bilen så pass billigt chansade jag på att det var kylaren.

Köpte en helt ny för 2500 och bytte den helt själv. Jag har inga större erfarenheter men fick till allt efter några timmar.

Den läckte aldrig något mer när vi hade den. Har du tur är det endast kylaren som är paj

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang